• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۲
  • شناسه خبر: 13657

جهش تولید به معنای قدم های بزرگ تر و افق های دورتر است/درمان بیماری اقتصادی با جهش تولید امکان پذیر است

پیام ملّت– منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: از مردم درخواست می‌کنیم تا همچون گذشته به توصیه ها عمل کنند تا دچار پیک این بیماری در استان و کشور نشویم، به عبارتی دیگر زمانی که بلا همه گیر شود تحمل آن ...

پیام ملّت– منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: از مردم درخواست می‌کنیم تا همچون گذشته به توصیه ها عمل کنند تا دچار پیک این بیماری در استان و کشور نشویم، به عبارتی دیگر زمانی که بلا همه گیر شود تحمل آن راحت تر است اما از جهانی شدن این موضوع خوشحال نیستیم.

به گزارش «پایگاه خبری- پیام ملّت» مصطفی طاهری، منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت و‌گوی تلویزیونی ضمن تقدیر از تمام مدافعین سلامت در سطح کشور و استان و عرض تسلیت به مناسبت شهادت عده ای از مدافعین سلامت و مردم در سطح کشور گفت: از لحاظ نیروی انسانی جهت مبارزه با کرونا در استان هیچ مشکلی نداشتیم .

طاهری گفت: گروه‌های جهادی از همان ابتدا با تمام ظرفیت و نیروی موجود در حال خدمت رسانی هستند و تولید ماسک و محلول ضدعفونی و گندزدایی معابر می‌کنند.

طاهری افزود: یکی از اولویت های وزارت خارجه و درخواست از کشورهای دیگر دستگاه اکسیژن ساز بود که این دستگاه ها در حال حاضر در دانشگاه زنجان با قیمت پایین تر با همان کیفیت در حال تولید است.

وی ادامه داد: این همان چیزی است که مکتب سلیمانی نام گرفته است زیرا این نام بعد از شهادت ایشان نامگذاری شد که می‌توان با آن تهدید و بلا را به فرصت تبدیل کرد که اگر این جنگ یک جنگ بیولوژیک باشد باید به نحو مطلوب در جهت ایجاد فرصت از آن استفاده شود.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که چرا شعار، شعار جهش تولید انتخاب شده است گفت: سوال مطرح است چرا برای یک سال شعار انتخاب می‌شود؟ زیرا وقتی یک قانون ۲۰ ساله، یا توسعه پنج ساله و یا قانون بودجه یک سال وجود دارد و باید این مسیر طی شده و به برنامه مطلوب برسد در وسط این برنامه ثابت علت تعیین شعار چیست؟ علت این است که شعار ها در راستای چشم‌ اندازها و در راستای توسعه است و برای تحقق شعار تنها روش و به میزان کم توجه به بودجه سال است.

وی اظهار داشت: ۱۴ سال است شعارهایی که انتخاب می‌شود اقتصادی است.مشکلاتی در کشور ما وجود دارد، در سال‌های قبل مسائل امنیتی وجود داشت از جمله شهادت سردار شهید اسلام سلیمانی، بحث هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکایی ها، نفت کش خلیج فارس از جمله مسائل مهم در سال گذشته بود و توده‌های مردم با این شرایط انتظار شعار فرهنگی داشتند اما برای شعار ها اولویت وجود دارد و از طرفی فشاری که دشمن بر کشور وارد می کند در نظر گرفته می شود که با تمام این ها در حال حاضر مسئله اقتصادی برای جمهوری اسلامی بسیار مهم مطرح شده است در همین راستا اولویت امروز که نظام هم تشخیص داده است بحث اقتصادی بوده است.

طاهری ادامه داد: در شرایط تحریم قرار داریم به همین دلیل در ۱۴ سال اخیر در شعارها کلمه تولید وجود دارد و چهار تا پنج بار این کلمه بیان شده است و این جهش تولید به معنای قدم های بزرگتر و افق های دور تر و جدی تر است.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقتصاد جمهوری اسلامی و چهارچوب ها به راحتی تحلیل پذیر هستند زیرا اگر کشوری خام‌فروشی کند و تک کالایی داشته باشد به راحتی می‌توانند مانع این کار شوند در این صورت کشور دچار مشکل می‌شود، اما اگر چند محصول تولید شود تحریم در کشور دیگر کارساز نیست که در گرو جهش تولید نیز این امر امکانپذیر است که اگر به این مسئله برسیم مهمترین ابزارهای دشمن یعنی تحریم را کند کرده‌ایم و به راحتی به نتیجه خواهیم رسید.

وی افزود: قطعی ترین، روان‌ترین با برکت ترین روش، جهش تولید است زیرا به دلایل مختلفی در دهه ۹۰ رشد اقتصادی نوسانی و میانگین آن منفی شد پس باید سعی شود میانگین این رشد اقتصادی با سال ۹۹ مثبت پیش رود این رشد اقتصادی، همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب آن را جهش تولید نام گذاری کرده اند.

طاهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی مردم و فارغ التحصیلان دانشگاه اشتغال است و مسئله نبود شغل یک امر واقعی است و تا زمانی که اشتغال حل نشود مشکلات دیگر مانند طلاق، اعتیاد، سن بالای ازدواج و عدم فرزندآوری حل نخواهد شد که برای این موضوع نیز راهکاری جز جهش تولید وجود ندارد تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شیوع کرونا در استان و کشور برخی از کارها و اقتصاد ها آسیب دیدند که در این حال بسیاری از افراد از دریافت اجاره بهای مغازه های خود نیز صرف نظر کردند گفت: برای جبران این ضرر و زیان وارده به اشتغال ها و صنوف راه حلی جز جهش تولید نیست و می‌توان گفت کرونا می تواند اثر مثبت بر جهش تولید هم داشته باشد.

وی اظهار داشت: پیش بینی شده است در سال ۹۹ بودجه مالیات افزایش یابد به طوری که باید ۱۳ درصد افزایش درآمد مالیاتی به وجود آید که برای این امر باید منابع جدید اضافه شود که این منابع همان جهش تولید می‌باشد و در نهایت برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم باید تعداد کارخانه ها بالا رود،تولید افزایش یابد تا مالیات های جدید با کارخانه های جدید محقق شود.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز به روز به سمتی پیش می رویم که درآمد نفت در حال صفر شدن است گفت: در حال حاضر قیمت نفت ۱۵ دلار است در حالی که در بودجه آن را ۵۰ دلار در نظر گرفته اند با شرایط موجود باید برنامه ریزی های لازم به سمت مستقل شدن از نفت پیش رود تا بتوانیم این کسری بودجه را تامین کنیم.

وی افزود: برای جهش تولید و اقتصاد بدون نفت باید ارتباط صنعت با دانشگاه بالاتر رود، زیرا بهره وری تکنولوژی دستگاه‌ها با ارتباط دانشگاه و صنعت میسر می شود و ناخودآگاه برای جهش تولید باید به سمت دانشگاه رفت.

طاهری با اشاره به اینکه در مملکت ما نیاز ارزی وجود دارد که تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: دسترسی به این منبع ارزی، نفت است که با شرایط فعلی باید این موضوع را کنار گذاشت،زیرا اگر بخواهیم صادرات نفتی نیز داشته باشیم باید به کشورهای همسایه این نفت را صادر کنیم که چون کشورهای همسایه نفت خیز هستند، راه حل صادرات محصول غیرنفتی باید مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته کشور ایران ۱۶ میلیارد دلار به عراق صادرات غیر نفتی داشته است، بدون این که وارداتی از آن کشور داشته باشد. از سوی دیگر در همسایگی کشور ما کشورهای با جمعیت ۶۰۰ میلیون نفر وجود دارد که کالای غیرنفتی نیاز دارند پس جهش تولید با صادرات غیر نفتی برای این جمعیت عظیم محقق می خواهد شد.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همواره میگویند ارزش پول ملی ایران پایین آمده است و ارزش دلار افزایش یافته است که این یک بیماری اقتصادی است گفت: تولید، افزایش صادرات را موجب می‌شود. در نتیجه با افزایش صادرات ارزش پول ملی ما بالاتر می رود پس درمان این بیماری های اقتصادی کشور چیزی نیست جز تحقق شعار سال جاری.

وی با بیان اینکه برای جهش تولید راه های میان مدت و بلند مدت در طول جهان مطرح است گفت: تجربه نشان می‌دهد این شعار برای سالهای دیگر نیز کاربرد دارد و برای رفع موانع تولید باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد. زیرا همین کرونا و بحث‌های دیگر نیز علاوه بر برنامه‌های بلند مدت و میان مدت نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت نیز می باشد و نباید تجربه برنامه ریزی کوتاه مدت را کنار گذاشت.

طاهری با طرح این سوال که چطور می توان در کوتاه مدت به جهش تولید رسید که جهش نسبی نام دارد عنوان کرد: یک روش، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و تعطیل است، زیرا در سطح استان حدود ۶۰ درصد از واحدهای صنعتی با داشتن تمام امکانات غیر فعال است و تولید ندارد و بقیه کارخانه ها نیز همچون کارخانه های روی با ظرفیت ۲۰ درصد در حال فعالیت هستند که دارای چنین ارز آوری بالایی برای استان هستند که اگر تمام ظرفیت‌های این شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد می تواند جهش تولید را موجب شده و ارز آوری فراوانی برای استان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اولین قدم، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های موجود هست بیان کرد: در سال‌های قبل که شعار تولید و بحث اقتصادی بود مشاهده شد که سیاست پول پاشی کور وجود داشت، فرضا برای اشتغال خانگی مبالغی اختصاص یافته است که بدون اینکه کارشناسی شود، این اعتبارات در اختیار افراد قرار گرفته و برای آن هدایت شده عمل نشده است در صورتی که اگر این اعتبار هدایت‌شده انجام می گرفت بیشترین راندمان را داشت.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که در کوتاه مدت در کل دنیا فعال نمودن بخش مسکن بسیار مهم است و جهش عظیم تولید را منجر می‌شود تاکید کرد: صنایع پیشین و پسین در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد با مسکن که در ارتباط هستند می توانند موجبات اشتغال زیادی در جامعه ایجاد کنند به نحوی که مسکن، موتور پیش بر آن در جامعه می تواند باشد زیرا در جامعه کمبود شش و نیم میلیون مسکن مشاهده می شود.

به بیان طاهری هر ۱۰۰ مترمربع مسکن یک و نیم شغل مستقیم و یک شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند که با این روند اشتغال چشمگیر می‌شود و اعتبارات زیادی برای این موضوع اختصاص یافته است، از سویی دیگر طی چندین سال قبل برگشت اعتبار عظیم مسکن‌های مهر در کشور وجود داشت که متاسفانه طی سال های اخیر به آن توجهی نشد،اما توجه به مسکن در شهر و در روستاها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و از سمت دیگر باید عدالت مسکن که جزء قوانین و وظایف نظام جمهوری اسلامی است رعایت شود و نباید همچون حال حاضر شیب خانه داری پایین و شیب مستاجری به نسبت ۲۰ سال گذشته بالاتر برود.

وی افزود: با سیاست های حمایتی مانند زمین ارزان و رایگان همچون مسکن‌های مهر که دارای اقساط ارزان قیمت بودند تمام این مسائل حل شده و می توان به هدف رعایت عدالت مسکن در جامعه دست یافت.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گاهاً افراد دنبال راه اندازی کسب و کاری جدید و افرادی نیز به دنبال توسعه هستند گفت: توسعه روان تر از ایجاد است زیرا در کوتاه مدت میتوان با توسعه به حجم عظیمی از تولید رسید،زیرا تمام مجوزها، بازاریابی ها، نیروی کارگری، تجربه و توسعه بخش های کارخانه به نحو سهل تری قابل دسترس است و می توان کالایی که نیاز است را در زمان کوتاه با توسعه ایجاد کرد یعنی در کوتاه مدت کپی کردن راحت تر از ایجاد مورد جدید است.

وی با تاکید بر اینکه از جمله مباحث مهم دیگر که در کوتاه مدت جواب بسیار موثری دارد بخش کشاورزی است اظهار داشت: در کوتاه مدت رونق اقتصادی و جهش تولید در کشاورزی امکان‌پذیر است و یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما مسئله این است که در کشورهای دیگر الگوی کشت ارائه شده است و کشاورزان موظف هستند که با الگوی کشت اقدام به کاشت محصولات کشاورزی کنند اما این موضوع در کشور ما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و کمرنگ است و کشاورز به جای کشت محصولات طبق الگو به کشت چند محصول اقدام می کند تا در صورت عدم فروش یک محصول از فروش محصول دیگر درآمد کسب کنند.

به گفته طاهری در بخش کشاورزی با صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند محصول گوجه فرنگی که در استان سطح زیر کشت بالایی دارد می‌توان به افق‌های بهتری دست یافت اما در صنایع تنها کاری که برای گوجه فرنگی انجام می شود تولید رب گوجه است. در صورتی که در کشورهای دیگر ۳۶ نوع محصول از آن تولید می‌شود که اگر این امر در کشور نیز انجام شود روند تولید و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی جزء پتانسیل های زودبازده هست گفت: اگر قانون بهره وری که در سال ۹۱ تصویب شده که یک قانون جامع و کامل است، اجرا شود و نظارت جدی بر روی آن انجام گیرد جهش تولید میسر خواهد شد و نباید به دنبال قوانین جدید بود.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به بحث آبخیزداری نیز اشاره کرد و ابراز داشت: ۷۰ درصد آبی که وارد کشور ما می‌شود تبخیر شده و از دسترس خارج می‌شود زیرا تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای سد گیری آب بوده است و برای عدم تبخیر آن تمهیدی اندیشیده نشده است ما میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم و طرح آبخیزداری افتتاح می‌کنیم اما این طرح ها آنچنان که باید کارآیی ندارند.

طاهری با اشاره به اینکه زمانی که مسائلی ایجاد می‌شود باید بحث گفتمان سازی و مطالبه گری مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: این گفتمان می تواند بین نمایندگان مجلس، جوانان، مدیران، دانشگاهیان، اساتید و افراد جامعه صورت گیرد و باید به صورت جدی به این موضوع پرداخته شود و از سوی دیگر کل توده های مردم برای تولید باید کمک به رسان باشند و از طریق فضاهای مختلفی همچون صدا و سیما و فضاهای مجازی برای رفع این تکلیف عمل کنند و از سوی دیگر باید تمام مسئولین نیز با منابع موجود در راستای کاهش موانع تولید پیش روند و در جهت حل مشکلات گام موثر بر دارند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست