• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۶
  • شناسه خبر: 13737

الزامات تحقق جهش تولید،در گفتگو با کارشناس اقتصاد

پیام ملّت-یک کارشناس اقتصاد گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه با اقدامات متعددی می تواند زمینه را برای تحقق جهش تولید فراهم سازند. حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار “پایگاه خبری_ تحلیلی پیام ملّت” با بیان اینکه یکی ا ...

پیام ملّت-یک کارشناس اقتصاد گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه با اقدامات متعددی می تواند زمینه را برای تحقق جهش تولید فراهم سازند.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار “پایگاه خبری_ تحلیلی پیام ملّت” با بیان اینکه یکی از مهمترین الزامات مورد نیاز جهت تحقق شعار سال ایجاد هماهنگی و همدلی همه مسئولین با مردم است اظهار کرد: دولت با اعطای تسهیلات لازم می تواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.

وی با بیان اینکه مجلس نیز می‌توانند با به روز سازی قوانین مالیاتی، بیمه و گمرکی نقشه مهمی در تحقق جهش تولید ایفا کند، تاکید کرد: همچنین لازم به ذکر که مجلس می تواند با تصویب قوانین کارآمد و مفید در این خصوص به درستی انجام وظیفه کند.

این استاد اقتصاد به اقدامات موثر قوه قضاییه در تحقق شعار سال اشاره و عنوان کرد: قوه قضاییه با برخورد سریع و شفاف با قاچاق کالا و مفاسد مالی می تواند گام های بزرگی در این امر خطیر بردارد.

محمدی به نقش آحاد مردم در تحقق شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: توده مردم با اولویت قرار دادن محصولات ایرانی در سبد مصرفی خودشان و توجه به مبانی اصلی اسلام در آموزه های اقتصادی می توانند در عملیاتی ساختن شعار امسال نقش بسزایی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه نام گذاری هوشمندانه و مدبرانه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید ضرورت خروج از رکود را در این سال‌ها بیش از پیش نمایان ساخته است، افزود: تولید یعنی زندگی، شکوفایی، کار و تلاش، اشتغال، بهره وری بالا، رفع نیازهای زندگی، تامین رفاه شخصی و عموم، استفاده بهتر از منابع موجود و رونق در تولید است.

کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه وضعیت کنونی تولید کشور مساعد نیست تصریح کرد: مشکلات صادراتی به علت وجود تحریم ها، فرسودگی خطوط تولید، وجود محصولات خارجی مشابه، قاچاق حدود ۷ میلیارد دلاری سالیانه کالا، کاهش قدرت خرید، مشکل تامین مواد اولیه، مباحث مالیاتی، تسهیلات بانکی معوق با بهره بالا و از همه مهمتر نبود تضمین سرمایه گذاری تولید کنندگان منجر به عدم فعالیت بسیاری از بنگاه ها یا ادامه فعالیت آنها با ظرفیت کمتر از توانشان شده است.

محمدی به بسترهای اقتصادی موجود در کشور اشاره و تصریح کرد: بسترهای فوق شامل کاهش شدید درآمدهای نفت، محدود شدن منابع ارزی دولت در سال پیش رو، کاهش ارزش پول ملی، خروج بسیاری از برندهای خارجی به واسطه تنگ تر شدن حلقه تحریم ها، افزایش روحیه مقاومت، وحدت و همگرایی ایجاد شده بین مسئولین و ملت به واسطه کنترل کرونا و ظرفیت خالی فراوان در حوزه تولید کشور هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال پیش رو به علت کاهش شدید و اجباری درآمدهای نفتی دولت ناگزیر به محدود کردن واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه خارجی شده و ادامه داد: حتماً این راه در سال‌های آتی سخت گیرانه تر دنبال خواهد شد.

در این صورت فضا برای تنفس تولیدکنندگان داخلی فراهم می شود.این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از فرصت هایی که تنگ شدن حلقه تحریم ها در سال گذشته برای اقتصاد ایران به وجود آورد خروج برخی از برندهای خارجی از بازار ایران بود عنوان کرد: خروج این برندها چنان فضا را برای حضور تولیدکنندگان داخلی مساعد نموده است که در برخی از بخش‌ها رشد چشمگیری در افزایش تولیدات محصولات ایرانی در بازار پدید آمده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست