• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۲
  • شناسه خبر: 13922

یوسف رضاپور: بیش از ۱۰۰ کیلومتر از حریم و بستر رودخانه های تصرف شده زنجان در سال جاری آزاد سازی می شود

پیام ملّت– مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان این که از سه سال گذشته برنامه آزاد سازی حریم و بستر رودخانه ها در حال انجام است گفت: در طی دوره مذکور ۲۴۰ هکتار از این حریم ها آزاد شده و برای سال جاری نیز آزاد س ...

پیام ملّت– مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان این که از سه سال گذشته برنامه آزاد سازی حریم و بستر رودخانه ها در حال انجام است گفت: در طی دوره مذکور ۲۴۰ هکتار از این حریم ها آزاد شده و برای سال جاری نیز آزاد سازی ۱۰۰ کیلومتر در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار دارد.

یوسف رضاپور در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که در جهت لایروبی رودخانه ها، این شرکت ۷ برنامه برای حدود ۵ هزار رشته رودخانه و مسیل موجود در استان در نظر گرفته است اظهار داشت: از جمله این برنامه ها مطالعه حریم و بستر رودخانه ها، نشانه گذاری این حریم و بسترها، بازگشایی و لایروبی رودخانه ها در مقطع دهانه پل ها و سازه های تقاطعی که روی رودخانه ها و مسیل ها ساخته شود، می باشد.

وی افزود: دیواره سازی و ساماندهی رودخانه ها در بازه های سیل خیز، آزادسازی تصرفات در حریم بستر رودخانه ها، احداث حوضچه های پخش سیلاب و تغذیه آبخوان ها از جمله برنامه ها است و بحث نهایی ایجاد سیستم هشدار سیل که در حال حاضر در ۷ نقطه رودخانه قزل اوزن مطالعه و شناسایی شده و در صورت داشتن این سیستم می توان در مواقع سیلابی هشدار بموقع و اقدامات هماهنگی و حفاظتی پایین دست را انجام داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به این که از ۵ هزار رشته مسیل و رودخانه در استان زنجان، که حدود دو هزار و ۶۵۵ کیلومتر برآورد می شود حدود ۱۴۰۰ کیلومتر نیاز به انجام مطالعه تعیین حریم و بستر رودخانه، بر اساس هفت برنامه فوق دارد اظهار داشت: از این میزان ۸۱۵ کیلومتر مطالعه و نتایج به ارگانهای ذیربط ارائه شده است از سویی دیگر از سال گذشته حدود ۳۹۲ کیلومتر برای سال ۹۹  برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.

وی با بیان این که در راستای ساماندهی رودخانه ها دیواره سازی و احداث سیل بند انجام شده است گفت: ۵۸ کیلومتر از گذشته تاکنون در سیل خیزترین نقاط رودخانه ها ساماندهی شده است و ۳۷ کیلومتر مطالعه شده جهت اجرای ساماندهی، نیازمند تامین اعتبار است.

رضاپور با اشاره به این که تا پایان سال ۹۷ حدود ۷۵ کیلومتر رپرگذاری انجام شده است  و ۷۰ کیلومتر دیگر در دست اقدام است، خاطر نشان کرد: احداث حوضچه های تغذیه مصنوعی برای بحث پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی، حدود ۸ مورد احداث حوضچه انجام گرفته است که مجموع تغذیه ای که انجام می شود علاوه بر مهار پخش سیلاب، حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است.

وی به با بیان این که در بازگشایی و لایروبی رودخانه ها در مقطع دهانه پل ها و سازه های تقاطعی اقدامات موثری انجام گرفته است افزود: با هماهنگی اداره راه و شهرسازی در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵۰ لایروبی و بازگشایی انجام شده و  این شرکت نیز در ۲۶ کیلومتر در مکان هایی که نیاز بوده بازگشایی و لایروبی را داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان به آزادسازی تصرفات حریم و بستر رودخانه ها اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۷ هکتار در سال ۹۶، ۱۲۵ هکتار در سال ۹۷ و ۸۷ هکتار در سال ۹۸ آزاد سازی تصرفات انجام شده است از سویی دیگر در سال جاری نیز برنامه آزاد سازی تصرفات حریم و بستر را برای بیش از ۱۰۰ کیلومتر در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار دارد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست