• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۵
  • شناسه خبر: 14006

سید محمدعلی صادقی:تاثیر منفی کرونا بر مصرف مواد پروتئینی و لبنیات در استان زنجان

پیام ملّت– معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: میزان مصرف مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات در ایام شیوع ویروس کرونا در استان شدیدا کاهش یافته است که همین عامل موجب شد ...

پیام ملّت– معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: میزان مصرف مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات در ایام شیوع ویروس کرونا در استان شدیدا کاهش یافته است که همین عامل موجب شده تا مازاد تولید در استان ایجاد شود.

سید محمد علی صادقی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که طبق برنامه ریزی های انجام شده به میزان لازم و کافی گوشت مرغ در استان تولید شده بود اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا تاثیری بر عرضه مرغ در بازار استان نداشت، اما برای تولید در روزهای آتی اثر گذار است.

به گفته وی، میزان مصرف مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات در ایام شیوع ویروس کرونا در استان شدیدا کاهش یافته است که همین عامل موجب شده تا مازاد تولید در استان ایجاد شود به طوری که در تولید گوشت مرغ ۲۵ تا ۳۰ درصد و از لحاظ شیر نیز روزانه ۱۰۰ تن تولید مازاد بر نیاز دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: برای این که بتوانیم اثرات کاهش مصرف مواد پروتینی و در نهایت افزایش ضرر و زیان تولیدکنندگان را جبران کنیم سه سناریو پیش بینی شد، در بخش مرغ خرید تضمینی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام گرفت که اقدام همچنان ادامه دار است، با سازمان تعاون روستایی نیز مکاتبات لازم انجام گرفته است تا شیر مازاد بر تولید توسط این سازمان از تولید کنندگاه جمع آوری شود، علاوه بر این برای واحد های خسارت دیده نیز تسهیلات و کمک های بلاعوض در نظر گرفته شده است که این موضوع نیز در حال پیگیری است.

صادقی همچنین با بیان این که تعطیلی رستوران ها، غذا خوری ها و هتلها باعث کاهش میزان مصرف مرغ در ایام کرونایی در زنجان شد، گفت: طی ۱۹ روز اول فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان جوجه ریزی در مرغداری های استان به میزان ۲۰ درصد کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در بخش دیگر با بیان این که کاهش میزان تقاضا برای استفاده از گوشت قرمز موجب شد تا گوساله های پروار بندی شده نیز بیش تر از حد در دامداری ها نگه داری شوند اظهار داشت: همین عامل باعث شد تا وزن گوساله های پرواربندی شده بیش تر از حد نرم شود، اما با برنامه ریزی هایی که انجام می گیرد این تولیدات در بازار گوشت قرمز زنجان و استان های همجوار عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به این که فاز اول بزرگترین زنجیره تولید گوشت قرمز در سال جاری در زنجان به بهره برداری می رسد تصریح کرد: این مجموعه علاوه بر تامین نیاز استان، تامین کننده نیاز سایر استان ها در سطح کشور نیز خواهد بود و از سویی دیگر با تکمیل شدن زنجیره تولید حتی صادرات گوشت قرمز نیز دور از انتظار نیست، با این وجود در حال حاضر نیز استان زنجان از لحاظ تولید دام سبک نیز مازاد تولید دارد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست