• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۷
  • شناسه خبر: 14085

پیام ملّت بررسی می کند: اعطای مرخصی به زندانیان و میزان سرقت

پیام ملّت-سرقت یکی از مهمترین جرایم علیه اموال و مالکیت اشخاص است که هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی محسوب می شود. به گزارش “پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت” عوامل مختلفی همچون ب ...

پیام ملّت-سرقت یکی از مهمترین جرایم علیه اموال و مالکیت اشخاص است که هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی محسوب می شود.

به گزارش “پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت” عوامل مختلفی همچون بیکاری، مشکلات اقتصادی، توسعه حاشیه نشینی، عدم مدیریت صحیح معتادان متجاهر در جامعه و مکان نگهداری آنها منجر به افزایش روز افزون سرقت و ارتکاب این عمل ناشایست می شود.

سرقت در حقیقت نشانی از تاثیرات و تبعات فقر و بحران اقتصادی در وضعیت اجتماعی کشور دارد. چرا که وضعیت اقتصادی و شرایطی که در جامعه حاکم است مانند مساله بیکاری باعث افزایش این جرم در جامعه است.مجرمین با شکستن حریم های مادی، مانند شکستن قفل ها و عبور از دیوارها و یا با شکستن حریم های معنوی مانند سواستفاده از اعتماد دیگران اقدام به دستبرد اموال و وسایل دیگران می زنند و باعث اختلال در جامعه و ضرر و زیان مردم می شوند.

از همین رو نیروی انتظامی به ناچار با مجرمین برخورد و به این طریق از بروز سرقت ها پیشگیری می کند.از سوی دیگر مدیریت امور زندان ها در کشور در راستای توصیه های صورت گرفته برای کاهش امکان تجمعی در زندان ها نسبت به آزادی و اعطای مرخصی برخی از زندانیان گرفتار در بند اقدام کرده است.چراکه همه نظرات در سطح ملی و بین‌المللی حکایت از آن دارد که اماکن پر جمعیت پرخطرترین مکان برای ابتلا به بیماری ویروس کرونا است. مسئولین اصلی امور بهداشت همگانی نیز پیاپی مردم را از حضور در این اماکن باز می دارند. در این میان زندان‌ها نیز از پرخطرترین اماکن ابتلا به ویروس کرونا هستند.

به همین علت به دنبال شیوع بیماری ویروسی کرونا برخی از زندانیان در کشور و به تبع آن در استان زنجان به مرخصی رفتند اما این موضوع آزادی زندانیان موجب ایجاد نگرانی برای شهروندان در خصوص اختلال در حفظ امنیت جامعه و تهدید جان و مال خانواده ها شده است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان در این خصوص به” خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی پیام ملّت” گفت: در میان جرایم خرد مرتکب شده گاها از میان زندانیان بوده اند که از مرخصی برخوردار بوده اند یا افرادی بوده اند که مرتکب جرم مجدد از قبیل سرقت، خرید و فروش مواد مخدر و جرایم خرد شده اند.

رحمتی عنوان کرد: در این دوران قرنطینه و به علت در خانه ماندن مردم میزان سرقت از منازل حدود ۷۰ درصد با کاهش همراه بوده است.

سرهنگ جعفر رحمتی افزود: تعداد سارقین منزل پس از شیوع ویروس کرونا به علت در خانه ماندن مردم در سطح استان به ویژه در ماه های اسفند و فروردین بسیار اندک و انگشت شمار شده اند و این میزان کاهش سرقت کاملا محسوس است.

وی سرقت از مغازه ها و خودروها را دغدغه ای برای استان دانست و هشدار داد: مالکین که در این ایام خاص مغازه های آن ها کماکان تعطیل است به ویژه مغازه دارانی که دارای اجناس سبک، کم حجم و قیمتی مانند نقره جات، طلاجات و گوشی های تلفن همراه هستند با سرکشی های پیاپی از بروز این مشکل پیشگیری کنند.همچنین حتما از سیستم ایمنی، دزدگیر و اقدامات بازدارنده سرقت استفاده نمایند.

رحمتی تاکید کرد: خودروهای مدل پایین به علت دارا بودن سیستم ایمنی ضعیف همواره مورد توجه سارقین است لذا مردم نسبت به سرقت محتویات خودرو خود توسط سارقین هشیار باشند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه در این ایام شاهد سرقت های محتویات خودروها بوده ایم اما چندان چشمگیر نبوده است افزود: اما لازم به ذکر است که ارتباط معناداری میان بیماری کرونا و میزان سرقت ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از جرایم کاهش محسوس مشاهده میشود ادامه داد: این در حالی است که در برخی از جرایم خرد که مردم نسبت به نگهداری آنها بی اهمیت هستند شاهد رشد آنها هستیم.

مدیر امور زندان های استان زنجان با بیان اینکه تاکنون هیچ زندانی از میان زندانیان مرخصی رفته در این ایام به علت سرقت دستگیر نشده است عنوان کرد: تاکنون هیچ گزارشی در خصوص دستگیری زندانیان در حال مرخصی به امور زندان ها داده نشده است.

محمد جوادی تاکید کرد: به سارقین سابقه دار تاکنون مرخصی داده نشده است بلکه تنها به سارقینی که برای نخستین بار مرتکب به سرقت شده‌اند همچنین به سارقین جرایم کم اهمیت اجازه رفتن به مرخصی داده شده است.

وی با اشاره به اینکه باید مزایا و آثار مثبت اعطای مرخصی به زندانیان در این شرایط شیوع کرونا در نظر گرفته شود یادآور شد: اعطای مرخصی به زندانیان منجر به کاهش امکان تجمعی در زندان ها و حضور زندانیان آزاد شده در جمع خانواده های خود شده است.

مدیر امور زندان های استان زنجان خاطر نشان کرد: با مراقبت ها کنترل هاو اقدامات پیشگیری صورت گرفته در سطح زندان ها تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در میان زندانیان مشاهده نشده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست