• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۸
  • شناسه خبر: 14091

ضرورت رفع نواقص طرح ترافیکی زنجان/یادداشت

پیام ملّت؛سروش انصاری-هرچند در کلان شهرهای ایران مسئولان برای ایجاد بهتر فاصله گذاری اجتماعی در مواجهه با کرونا ویروس تا عادی شدن امور طرح های مربوط به محدودیت های ترافیکی را حذف کرده‌اند اما مقامات زنجانی تصمیم گرفته ان ...

پیام ملّت؛سروش انصاری-هرچند در کلان شهرهای ایران مسئولان برای ایجاد بهتر فاصله گذاری اجتماعی در مواجهه با کرونا ویروس تا عادی شدن امور طرح های مربوط به محدودیت های ترافیکی را حذف کرده‌اند اما مقامات زنجانی تصمیم گرفته اند تابا ایجاد تغییر و تحول در طرح محدودیت ترافیکی در راستای فاصله گذاری اجتماعی به اجرا برسانند تا شاید با این کار بخشی از سلامت شهروندان را فراهم آورند.مسئله‌ای که از سوی برخی شهروندان به چالش بدل شده است.

طرح محدودیت ترافیکی زنجان در دو نوبت صبح و عصر به مرحله اجرا رسیده است. یعنی از ساعت ۹ الی ۱۳ و بعد از ظهر از ساعت ۱۶ الی ۲۱ که این ساعات تا حدودی پیک مراجعات مردمی به هسته مرکزی شهر است.

در روزهایی که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تعطیل است و اتوبوس ها خدمات نمی‌دهند، از جهتی محدودیت زوج و فرد باعث چالش شده است، لذا ضرورت دارد که مسئولان این طرح را اصلاح نموده تا رضایت شهروندان را نیز جلب نمایند.

تجمیع مراکز درمانی و صنفی و خدماتی و تجاری بانکی و بیمه‌ای در محدودیت ترافیکی زنجان باعث می شود تا شهروندان ناگزیر از مراجع به اخذ خدمات باشند به همین دلیل به نظر می رسد باید در کنار اجرای طرح زوج و فرد خدمات رانیز از هسته مرکزی شهر و به خصوص خدمات درمانی بانکی و بیمه ای را حتی برای مدت محدود به مناطق دیگر منتقل کرد تا شهروندانی که در شهرک های اقماری و خارج از محدوده طرح ترافیکی سکونت دارند نیازی به مراجعه در محدوده ترافیکی نداشته باشند.

یکی از دلایل حضور شهروندان در محدوده ترافیکی مراجعه به مطب پزشکان متخصص و فوق تخصص است که قریب به اتفاق پزشکان نیز مطب خود را در محدوده مرکزی شهر دایر کرده‌اند که می‌توان با یک تقسیم بندی و مدیریت میدانی خدمات آنها را در سطح شهر ارائه کرد. بدین منظور دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی با همکاری این متخصصین می توانند از ظرفیت خالی مدارس استفاده کرده و بخشی از کلاس ها را به مطب تبدیل نمایند و از هر تخصصی در یک مدرسه در مناطق مختلف بهره گیرند با این کار از انبوه مراجعات کاسته شده و نیازی به حضور همه مردم در یک نقطه نخواهد بود و تا حدودی نیز فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود .همچنین بخشی از خدمات بانکی و بیمه‌ای و صنفی و مخابراتی و امثالهم را نیز میتوان بدان صورت اجرا نمود.

نکته دیگر در اجرای فاصله گذاری اجتماعی توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است که می‌توان با فعال کردنش، بخشی از ظرفیت آن را به کار برد. بدین نحو که اتوبوس ها در ساعات محدود تردد نمایند و هر راننده بیش از ۲ تا ۳ ساعت در روز فعالیت نداشته باشد ونیز برای آقایان و خانم ها از اتوبوس‌های ویژه استفاده کرد و تفکیک جنسیتی نیز نمود تا اینگونه از ظرفیت کل اتوبوس برای یک جمعیت مشخص بهره گرفت.

اتحادیه های صنفی نیز می توانند با ارائه خدمات غیر حضوری در صنوف خود به شهروندان، با بهره‌گیری از پیک های موتوری حضور شهروندان را برای خرید نیازهای خود به حداقل ممکن برساند. کاری که برخی فروشگاه های بزرگ انجام می دهند.

اما با یک تعریف زنجیره واحد میتوان کسبه ها را نیز به مشارکت در استفاده از پیک های موتوری ترغیب کرد که با این کار هم فاصله گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد و هم برای برخی اشتغال ایجاد می شود.

به هر حال هیچ طرحی کامل نیست و نمی توان با اجرای یک طرح یا عدم اجرای آن رضایت همه مردم را نیز جلب نمود اما آنچه باید مورد تاکید باشد این است که تمام اقدامات به صورت اورژانسی و در راستای تامین سلامت عمومی است که میتوان با کارشناسی و چکش کاری به مرحله اجرا در آورد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست