• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۳۱
  • شناسه خبر: 14128

تجربه شهرهای بزرگ جهان در حوزه حمل ونقل برای مقابله با کرونا

پیام ملّت– با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، شهرهای مختلف دنیا برای مقابله با گسترش تدابیر و اقدامات زیادی را اجرایی کردند تا به نوعی سلامت شهروندان خود را حفظ کنند. به گزارش”پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّتR ...

پیام ملّت– با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، شهرهای مختلف دنیا برای مقابله با گسترش تدابیر و اقدامات زیادی را اجرایی کردند تا به نوعی سلامت شهروندان خود را حفظ کنند.

به گزارش”پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت” و به نقل از ایمنا، بر اساس چکیده یک مقاله، بر اساس گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، اقدامات شهرهای لندن، پاریس، نیویورک، کوالالامپور، پکن و سئول بررسی و البته رصد مختصری در مورد اقدامات برخی شهرهای ایران نیز انجام شده است.

هیچکدام از شهرهای بزرگ جهان ارائه خدمات حمل ونقل عمومی را متوقف نکرده‌اند، حتی شهرهای سئول و پکن صرفاً به اجرای فوق العاده برنامه ضدعفونی ناوگان بسنده کردند.

به صورت کلی می توان گفت که در شرایط افزایش میزان شیوع با کاهش میزان سرویس دهی حمل ونقل عمومی تلاش شده زندگی شهروندان مختل نشود، سلامت کارکنان حوزه حمل ونقل عمومی تأمین و شرایط مناسب برای تردد عادی شهروندان فراهم نباشد تا تشویق به “درخانه ماندن” شوند.

تنها دو شهر کوچکتر کشور چین که شرایط بسیار بحرانی شیوع در آنها حاکم شده بود و ممنوعیت تمامی ترددها اعمال می شد، تعطیلی حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

اقدامات شهر لندن

بخش حمل و نقل شهر لندن (TfL) در سایت رسمی خود اطلاعات چگونگی مواجهه با ویروس کرونا را تشریح کرده که به شرح زیر است:

تعداد اعزام های مترو و اتوبوس کاهش یافته است تا از کارکنانشان حمایت شده باشد و خدمت رسانی به کارکنان کلیدی برقرار بماند.(برنامه اعزام ها ثابت نیست و روی سایت اپلیکیشن و براساس خطوط قابل تعیین است.).

کارگاه های عملیاتی مربوط به حمل و نقل درون شهری و حمل و نقل ریلی برون شهری موقتاً تعطیل شده اند، تعداد ۴۰ ایستگاه مترو بسته شده است و ۲۴ ایستگاه نیز با محدودیت هایی مواجه شده اند. فقط ایستگاه هایی که بسیار کاربرد دارند باز مانده اند.

TfL همه عوارض معابر و محدوده های ترافیکی را معلق کرده است (شامل عوارض ازدحام، محدوده فوق کم آلاینده، محدوده کم آلاینده) تا تردد کارکنان مشاغل حیاتی تسهیل شود.از ۲۵ ماه مارس ۲۰۲۰ به مدت سه ماه مستأجرین املاک متعلق به TfL (که ۸۶درصد) مستأجرین شهرداری را تشکیل می دهند) کاملاً از پرداخت اجاره معاف هستند.

سرویس های ویژه ای برای کارکنان مشاغل حیاتی لندن در نظر گرفته شده و برنامه خاص نظافت و پاکسازی مورد توجه قرار گرفت.

نقاط ویژه ارائه سرویس سفر در نزدیکی مراکز صف NHS (سرویس ملی سلامت) مستقر شده و خطوط شبانه به صورت کلی تعطیل است ولی برای خدمت رسانی به کادر درمانی سرویس های ویژه شبانه در نظر گرفته شده است.

اقدامات شهر پاریس

از تاریخ ۱۷ ماه مارس ۲۰۲۰ ( ۲۷ اسفند ۱۳۹۸) تردد افراد در شهرهای فرانسه به جز در موارد ضروری محدود شده و تنها موارد سفر بین خانه و محل کار مشروط بر اینکه امکان دورکاری وجود نداشته باشد، سفر برای تأمین مایحتاج ضروری (خرید غذا، دارو و …)، سفر برای کمک به افراد توانخواه یا مراقبت از کودکان، سفر با اهداف پزشکی و درمانی و خروج کوتاه مدت انفرادی برای ورزش یا گردش حیوان خانگی مشروط بر تکمیل فرم های بر خط و دریافت تأییدیه مجاز است.

فعالیت سرویس های حمل ونقل عمومی پاریس با افزایش سرفاصله (کاهش توانر یا تعداد اعزام) و در عمل کاهش ظرفیت برقرار است که مترو پاریس با ۵۰ درصد تواتر معمول، خطوط ویژه ریلی پاریس (شامل خط فرودگاه و خط دیزنی لند) با ۵۰ درصد ظرفیت معمول، سامانه اتوبوسرانی پاریس با ۶۸ درصد تواتر معمول و تراموای شهری پاریس با ۵۰ درصد ظرفیت معمول است.البته علاوه بر این سرویس‌های ویژه‌ای از چندین مبدأ به مقصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نظر گرفته شده که تمام وقت فعال هستند تا کسانی که لازم است به این مراکز تردد داشته و با کمترین جابجایی در سطح شهر و سریع ترین زمان ممکن به این مراکز دست پیدا کنند.

اقدامات شهر نیویورک

شهرداری شهر نیویورک و فرمانداری ایالتی تلاش کرده سرعت انتشار ویروس کرونا را با حذف کسب و کارهای غیرضروری، تعطیلی مدارس و اصرار بر در خانه ماندن شهروندان کاهش دهد؛ در نتیجه تعداد مسافرین حمل ونقل عمومی نیویورک (شامل مترو، اتوبوس، خطوط حومه ای و حمل ونقل آبی) افت داشته درحالی که مسئولان تلاش بر حفظ سطح خدمت رسانی داشتند.

با افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا، کارکنان سرویس حمل ونقل عمومی نیز بیمار می شوند و کاهش سطح و کیفیت خدمت شروع می شود، از این رو طرحی با عنوان «برنامه ضروری سرویس حمل ونقل عمومی انبوه» در حال اجرا است که میزان خدمت قطار و اتوبوس در شبکه را کاسته است.

ظرفیت خطوط مترو ۲۵ درصد کاهش یافته و خطوط مترو به گروه های مختلف تقسیم شده و هرکدام به نوعی خاص سرویس می‌دهند، به عنوان مثال سیستم برنامه سرویس عادی خود را در ساعات اوج اجرا می کند، ولی خطوط B، W و Z فقط به صورت اکسپرس (توقف در چند ایستگاه محدود) سرویس می‌دهند.

شبکه اتوبوسرانی با ۷۵ درصد ظرفیت معمول سرویس می دهد البته مسافران تغییر خاصی را احساس نمی کنند چون با اعمال محدودیت تردد، تعداد مسافران هم به ۷۵ درصد کاهش یافته بود.مسافران فقط در عقب اتوبوس سوار و پیاده می شوند (مگر موارد محدودی که نیاز به استفاده از رمپ و صندلی های مخصوص باشد) تا کمترین ارتباط با راننده ایجاد شود و از راننده محافظت شود.

خطوط حومه ای طبق روال معمول سرویس می دهند، اما تعداد ایستگاه های آنها کاهش یافته است.دوچرخه شهری تنها سیستمی است که در این شرایط تغییر کاهش نداشته، چرا که استفاده از آن برای سلامتی نیز مفید است و شهر نیویورک در همین ماه مارس شهروندان را به «Bike or Walk» فراخوانده است؛ البته بررسی ها نیز بیانگر آن است که تمایل به استفاده از دوچرخه از اول تا ۱۰ ماه مارس ۶۷ درصد افزایش داشته است.

خطوط حمل و نقل آبی نیویورک طبق روال معمول به کار خود ادامه می دهد، تنها از ۲۳ ماه مارس سرفاصله آنها مطابق سرفاصله تعطیلات آخر هفته کاهش یافته است.

اقدامات شهر کوالالامپور

در شهر کوالالامپور در چند گام اتفاقاتی افتاده است؛در گام اول تنها به موضوع ضدعفونی نمودن قطارهای مترو و اتوبوس ها اکتفا می شود که باتوجه به بالا رفتن میزان شیوع ویروس، این اقدام کافی نبود.

در گام دوم از ۱۸ ماه مارس ۲۰۲۰، سرفاصله قطارها به ۱۰ دقیقه افزایش یافت و زمان سرویس دهی شش صبح تا ۲۴ در نظر گرفته شده بود.

در گام سوم و از ۲۵ ماه مارس ۲۰۲۰، زمان سرویس دهی به شش تا ۱۰ صبح و پنج تا ۱۰ عصر محدود شد و سرفاصله نیز به ۳۰ دقیقه افزایش یافت.در عین حال از ورود مسافران فاقد تجهیزات لازم جلوگیری به عمل می آید و کنترل وضعیت بیماری در ورودی ایستگاه های مترو انجام می شود.

اقدامات شهرهای سئول و پکن

بررسی های انجام شده نشان می دهد که مدیریت شیوع ویروس کرونا در این دو شهر تأثیری به عملکرد حمل و نقل عمومی نداشته و تنها برنامه فوق العاده برای ضدعفونی کردن قطارها و اتوبوس ها داشته‌اند.

در این دو شهر تمرکز بر یافت افراد مبتلا و تشخیص خوشه در ارتباط بودن و از آن طریق به سرعت موفق به کنترل شیوع شده و ضرورتی به تغییر خدمت رسانی سامانه حمل ونقل عمومی احساس نشده است.البته در شهر ووهان و یکی دیگر از شهرهای چین که میزان شیوع به شدت بحرانی شده بود و در قرنطینه کامل شهر انجام شده بود، حمل ونقل عمومی نیز به صورت کامل تعطیل شده بود.

اقدامات شهرهای ایران

در این قسمت به اختصار اقدامات انجام شده در چند شهر بزرگ ایران ارائه می شود:

در شهر مشهد خطوط اتوبوسرانی از ۲۵ تا ۲۹ اسفند ۹۸ به مدت چهار ساعت در شبانه روز و از ابتدای سال ۹۹ تعطیل شد، طرح تردد زوج یا فرد از درب منزل تصویب شده، اما ابلاغ و اجرایی نشده است.

در شهر اصفهان خطوط اتوبوسرانی به جز ضدعفونی‌کردن تصمیم به تعدیل داشته و طرح تردد زوج و فرد از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شد.

شهر قماز ۲۹ اسفند ۹۸ تعطیل شده است.

همچنین بررسی اجمالی در خصوص اقدامات سایر شهرهای ایران نشان می دهد که دوگانگی نوع تصمیم گیری وجود دارد، به عنوان مثال برخی شهرها از جمله سنندج اقدام به حذف طرح تردد زوج و فرد کرده و در مقابل برخی شهرها نظیر کاشان و یزد اقدام به اجرای این طرح از در منزل کردند.

بدیهی است که شرایط شهر تهران به عنوان پایتخت ایران با سایر شهرهای این کشور متفاوت است و به دلیل قرارگیری بسیاری از مشاغل کلیدی امکان تعطیلی کامل شهر وجود ندارد و لازم است که علاوه بر مراکز درمانی و فروشگاه های اقلام حیاتی، برای حفظ امنیت و حاکمیت ملی، وزارتخانه ها و … در حالت حداقلی به فعالیت ادامه دهندش.

اما متأسفانه تصمیم جدی درخصوص توقف بسیاری مشاغل و خدمات غیرضروری شهر اتخاذ نشده و صرفاً به توصیه و درخواست اکتفا شده است، درحالی که سایر کشورها مشاهده می شود که در شهرهای بزرگ جرائم نسبتاً سنگینی برای ترددهای غیرضروری در نظر گرفته شده و این امر مدیریت ترددها و تأمین تسهیلات را برای مدیران شهری امکان پذیرتر ساخته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست