• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۸
  • شناسه خبر: 14447

دانش آموزانی ناشاد از سامانه شاد

پیام ملّت- در حالی که وزارت آموزش و پرورش در این روزهای کرونایی برای آموزش مجازی دانش آموزان اقدام به راه اندازی سامانه شاد کرده است بسیاری از والدین دانش آموزان از تهیه گوشی هوشمند و حتی دسترسی به اینترنت بی بهره اند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گوشی به دست هر روز در کوچه‌های تنگ و خاکی روستا عبور می‌کند تا خود را به تپه خاکی و نسبتا بلند ورودی روستا برساند. گوشی تلفن همراه را بر روی تپه در دستش جا به جا می‌کند تا آنتن و پوشش شبکه را داشته باشد. برخی روزها هم که هوا بارانی می‌شود نمی‌تواند از آموزش در فضای مجازی استفاده کند. این حال و روز زینب و چند نفر از دوستانش در روستاهای شهرستان ماه نشان است.

این دانش آموزان در روزهای کرونایی مجبورند برای عقب نماندن از آموزش هر روز خود را بر تپه بلند روستا رسانده تا از پوشش شبکه برخوردار شوند.

زینب در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت از مشکلات سامانه شاد گفت: در برخی از روستاهای ماه نشان تلفن همراه پوشش دهی خوبی ندارد و ما مجبوریم هر روز مسافتی را طی کنیم و خود را به تپه روستا برسانیم تا از آموزش عقب نمانیم و در روزهای بارانی نمی‌توانیم آموزش ببینیم چرا که تپه گل است و بالا رفتن مشکل است.

سارا همکلاسی زینب هم گفت: من پدرم گوشی تلفن همراه ساده دارد و نمی‌توانم مانند دوستانم از آموزش در فضای مجازی استفاده کنم هر روز بعد از اینکه زینب از تپه پایین می‌آید خود را به او می‌رسانم و از او می‌خواهم هر چه یاد گرفته برایم توضیح دهد. شغل پدرم کشاورزی و دامداری است و پول نداریم گوشی پیشرفته بخریم و از آموزش جا می‌مانم. کسی به فکر ما روستاییان در نقاط محروم نیست هر چه هست تنها برای دانش آموزان در شهر است.

پدر زینب هم با گلایه از اینکه آموزش در فضای مجازی مشکلاتی را برای والدین دانش آموزان ایجاد کرده است گفت: یک دختر دانش آموز دارم و او مانند زینب نمی‌تواند هر روز از تپه بالا رفته تا از پوشش تلفن همراه برخوردار شوند. این شهروند با گلایه از اینکه مسئولان باید فکری بهتر برای دانش آموزان در نقاط روستایی و محروم داشته باشند گفت: برخی خانواده ها در روستا پول ندارند که گوشی پیشرفته بخرند و فرزندانشان به دلیل نداشتن گوشی پیشرفته از آموزش محروم می‌مانند.

 اکبر یکی از دانش آموزان کلاس ششم در یکی از روستاهای ماه نشان است. وی نیز از عدم پوشش تلفن همراه در روستایشان گلایه‌مند است. می گوید: پوشش تلفن همراه نداریم در نتیجه از مابقی دانش آموزان خیلی عقب می‌مانیم مسئولان بیشتر باید به فکر ما باشند.

بله، شیوع ویروس کرونا و تداوم تعطیلی مدارس سبب جایگزینی آموزش‌های از راه دور شده است و در این راستا اولین قدم آموزش از رسانه ملی بود و در کنار آن مسئولان تصمیم به برگزاری کلاس‌های آنلاین درسی و راه‌اندازی سامانه شاد کردند تا دانش آموزان و معلم در کنار هم تعامل بهتری برقرار کنند. سامانه‌ای که برای برخی از والدین و معلمان مشکلات زیادی ایجاد کرده و باری غمگین بر دل دانش آموزان بی بهره از اینترنت و گوشی هوشمند همراه داشته است.

چند روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در پستی گفت دانش آموزان در دورترین نقاط از شاد بهره می‌برند این در حالی است که در برخی از روستاهای استان زنجان حقیقت چیزی دیگر است و دانش آموزان محروم از سامانه شاد هستند.

یکی از مادرانی که در روستایشان دسترسی به اینترنت تا حدودی برایشان میسر است به خبرنگار پیام ملّت گفت: سه فرزند مدرسه‌ای دارم و یک گوشی تلفن همراه پیشرفته در خانه داریم. چطور باید سه دانش آموز با یک گوشی کار کنند در صورتی که برنامه درسی آنها با یکدیگر هم زمان باشد چه باید کرد؟ از سویی دیگر هنگام کار کردن با سامانه شاد گوشی هنگ می‌کند و یابد احراز هویت و مشخصات دانش آموز دوباره ثبت شود که آن هم مشکلات خاص خود را دارد و در نصب سامانه شاد مرحله احراز هویت به سختی و پس از چند بار وارد کردن مشخصات تایید می‌شود.

 یک معلم زنجانی نیز گفت: بیش تر روستاهای ماه نشان به اینترنت و تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند و در واقع بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان روستاها از آموزش مجازی استفاده می‌کنند که آن هم به ویژه برای دوره ابتدایی بازدهی چندانی ندارد.

وی افزود: آموزشی بازدهی دارد که دانش آموز و معلم  به صورت دو طرفه همدیگر را مشاهده کنند یا در صورت مساعد شدن وضعیت مدارس بعد از ماه رمضان بازگشایی مدارس انجام شود در غیر این صورت دست کم ۵۰ درصد دانش آموزان پایه اول باید تکرار پایه شوند چرا که خانواده‌ها مانند نقاط شهری همکاری لازم با دانش آموز و معلم را ندارند.

 وی افزود: باید برای دانش آموزان این منطقه سوال، جزوه، کار برگ توسط معلم طراحی شود در حالی که با راه‌اندازی شبکه آموزش شاد مسئولان برای نقاط بدون اینترنت یا والدینی که هزینه برای دریافت گوشی تلفن همراه ندارند فکری نکرده‌اند.

 اما به گفته مسئول پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان زنجان، با توجه به تکلیف وزارت ICT در ایجاد زیر ساختهای ارتباطی، و اولویت گذاری در ارائه دسترسی پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، هم اکنون تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان۷۲۵ روستا است که تا اکنون در ۳۹۷ روستای بالای ۲۰ خانوار امکان بهره مندی از اینترنت پرسرعت فراهم شده است.

 سرائی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات اظهار داشته است: متأسفانه به دلیل پراکندگی مدارس روستایی مشکل ناهمخوانی در آمارهای اولیه ارسالی از سوی اداره آموزش و پرورش وجود داشت که این باعث تأخیر در جمع بندی آمار شد و دلیل دیگر همزمانی آغاز پروژه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس است.

وی تصریح کرده است: این پروژه در دو فاز عملیاتی خواهد شد که فاز اول اتصال مدارس واقع در روستاهای دارای دسترسی ADSL است که با همکاری مدیریت منطقه زنجان شرکت مخابرات ایران، این مدارس تا پایان اردیبهشت به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد و در فاز بعدی اتصال همه مدارس در شهرها و روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات است.

مسئول پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان خاطر نشان کرده است: اتصال به شبکه ملی اطلاعات به معنی اتصال به اینترنت نیست، تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتصال همه مدارس به سامانه ها و سایت های مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و تأمین حداقل سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه برای مدارس روستایی با حجم ۳۰ گیگابایت به ازای هر مدرسه به علاوه تأمین هزینه مودم و اتصال است.

به هر حال اینگونه که از شرایط موجود بر می آید بهره مندی همه دانش آموزان از آموزش های برخط تاکنون ممکن نبوده و در صورت ادامه دار بودن تعطیلی مدارس بای فکری به حال آموزش دانش آموزان کرد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست