• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۸
  • شناسه خبر: 14490

روستاها موتور محرکه تولید در بخش کشاورزی و دامی هستند

پیام ملّت- بخشدار مرکزی زنجان گفت: روستاها به لحاظ کشاورزی، دامداری و گردشگری دارای ظرفیت بالقوه ای بوده و به عنوان موتور محرک تولید محسوب می شوند.

پیام ملّت– بخشدار مرکزی زنجان گفت: روستاها به لحاظ کشاورزی، دامداری و گردشگری دارای ظرفیت بالقوه ای بوده و به عنوان موتور محرک تولید محسوب می شوند.

کاوه حقیقی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با بیان این که روستاها کانون تولید و کار آفرینی در سطح کشور هستند اظهار داشت: متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می توان، به تعبیه و ایجاد صنایع و خدمات مرتبط با شرایط روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغالزایی روستایی پرداخت.

این مسئول افزود: روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی کشور است که می تواند علاوه بر توانمند کردن بخش خصوصی، در حوزه تولید و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت های کارآفرینی و فناوری های برتر تحول اقتصادی ایجاد نماید که دسترسی به این هدف نیازمند توجه جدی به روستاهاست.

بخشدار مرکزی زنجان با اشاره به این که راهکارهایی برای توانمند کردن روستاها در تقویت تولید و ایجاد اشتغال وجود دارد عنوان کرد: از جمله روش های موثر، تهیه سند چشم انداز برای توسعه روستایی، اصلاح زنجیره ارزش افزوده از طریق تقویت حوزه های کارآفرینی، توجه به حاشیه بازاریابی محصولات کشاورزی و اصلاح نظام توزیع محصولات روستایی، تقویت مشاغل خانگی در حوزه های مختلف صنایع دستی و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی، توجه به گردشگری کشاورزی با همکاری نهادهای ذیربط از جمله جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید، ایجاد مراکز تخصصی کارآفرینی برای هدایت فعالیت های کارآفرینی در شبکه روستایی براساس الگوهای موفق جهانی و هدایت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت های اقتصادی روستاها در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات و ساماندهی تولید، فرآوری و بازاریابی محصولات روستایی براساس نیاز، منطقه ای و محلی در توانمند کردن روستا و روستائیان بسیار اثر گذار خواهد بود.

این مسئول با اشاره به این که روستاهای بخش مرکزی زنجان از لحاظ کشاورزی، دامداری و بعضا گردشگری دارای پتانسیل و ظرفیت های بالایی هستند گفت: در بخش مرکزی زنجان برخی از روستاهای کوهستانی دسترسی مناسبی به مراتع جهت چرای دام با اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی دارند که موثر در افزایش میزان تولیدات دامی در سطح استان است.

بخشدار مرکزی زنجان ابراز داشت: روستاهایی نیز از نظر کشاورزی دارای ظرفیت بالقوه ای هستند به طوری که تولید دانه های روغنی، گندم، جو، صیفی جات و میوه های سردرختی با بهترین کیفیت و بالاترین عملکرد توسط کشاورزان این منطقه انجام می گیرد.

حقیقی با بیان این که دهستان زنجانرود بالا که در حاشیه رودخانه زنجان چای قرار گرفته است از لحاظ تولید صیفی جات مرغوب و میوه های سردرختی دارای پتانسیل های مناسبی است اظهار داشت: روستاهایی همچون چیر و امین آباد با وجود واحد صنعتی پرورش بوقلمون و مجموعه کشت و صنعت نقش بسزایی در رونق تولید محصولات کشاورزی و دامی داشته اند.

این مسئول میزان تولید محصول استراتژیک گندم در بخش مرکزی زنجان در طی سالهای اخیر را قریب به ۲۵ الی ۳۰ هزار تن در سال اعلام نمود و تصریح کرد: روستای های دهستانهای قلتوق، بوغداکندی و بناب به لحاظ تولید گندم دارای ظرفیت بالایی بوده و از طرفی سازمان جهاد کشاورزی حمایتهای مطلوبی از کشاورزان روستاهای مذکور برای کشت دانه های روغنی از جمله کلزا داشته است به طوری که ظرفیت تولید دانه های روغنی در بخش مرکزی در طی سالیان اخیر دو برابر شده است.

بخشدار مرکزی زنجان اظهار داشت: اگر حمایت های مناسبی از روستائیان در راستای صنعتی شدن کشاورزی و دامپروری همچون پرداخت تسهیلات کم بهره، خرید ماشین آلات کشاورزی انجام گیرد در میزان تولید و توانمند سازی روستائیان بسیار اثر گذار خواهد بود.این مسئول افزود: طی سالیان اخیر با راه اندازی سامانه کارا تسهیلات ویژه به بخش های مختلف از جمله کشاورزی و دامی اختصاص یافت و کشاورزان و دامداران این بخش نیز با ثبت نام و ارائه طرح در این سامانه از حمایت های لازم بهره مند شدند.

حقیقی گردشگری را ظرفیت دیگر موجود در روستاهای بخش مرکزی زنجان عنوان نمود و گفت: روستاهای قلعه، شیلاندر، لار و حسن ابدال جز مناطق هدف گردشگری در شهرستان هستند.

وی خاطر نشان کرد: جهت شناساندن این مناطق و جذب گردشگر از روش های مختلفی استفاده شده است، اما باتوجه به این که متولی بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است لازم است تا اقدامات بیشتر جهت نشان دادن ظرفیت های گردشگری در این روستاها توسط این سازمان انجام گیرد.

به گفته حقیقی، در زمینه معرفی و شناساندن ظرفیت های گردشگری روستایی باید اقدامات موثری انجام گیرد چرا که اگر این ظرفیت ها به طور کامل نمود یابد می تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی در روستاها داشته باشد.

بخشدار مرکزی زنجان با بیان این که دهیاران در روستاهای دارای ظرفیت گردشگری بسیار فعال بوده و هر ساله با نصب بنر و استفاده از فضای مجازی سعی بر شناساندن جلوه های ویژه این روستاها دارند گفت: همین اقدامات موجب می شد تا در ایام نوروز و تابستان گردشگران زیادی در این مناطق حضور یابند، اما طی نوروز اخیر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا مانع پذیرش مهمان و گردشگران در روستاهای مذکور در این بخش نیز شد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست