• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۱
  • شناسه خبر: 14724

مشکلات کارگران؛ از نبود امنیت شغلی تا کم رنگ شدن سفره زندگی

پیام ملّت - کارگران به عنوان سرمایه‌های انسانی در هر کشوری نقش محوری در تحولات و مناسبات مختلف آن جامعه دارند و حمایت از آنها و برطرف کردن مشکلات و چالش‌های آنها می‌تواند به برطرف کردن مشکلات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماع ...

به گزارش « پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » با توجه به این که در سال جهش تولید هستیم، اگر امنیت شغلی، معیشت و زمینه مشارکت بیشتر این قشر در بخش‌های مختلف جامعه فراهم شود و ارزش نقش کارگر در جامعه توسط نهادها و دستگاه‌های مسوول پاس داشته شود، می‌توان بیش از گذشته از ظرفیت‌های جامعه کارگری برای رشد، توسعه و حل مشکلات بهره برد.

روز جهانی کارگر هرساله ۱۱ اردیبهشت (اول ماه می میلادی) با جشن و شادی طبقات کارگری جهان همراه است، اما در ایران روز جهانی کارگر معمولاً به بازنگری مشکلات و معضلات کارگران اختصاص دارد که بیشتر از سایرین تلاش می‌کنند و کمتر از همه سهم می‌برند.

دبیر اجرایی خانه کارگران استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » ضمن تبریک روز جهانی کارگر به همه کارگران زحمتکش گفت: جوامع کارگری از مشکلاتی همچون نبود امنیت شغلی، پایین بودن دستمزدها، قراردادهای سفید امضا، قراردادهای موقت، کم رنگ و کوچک شدن شدن سفره زندگی خود و بی مهری و بی توجهی مسئولین امر رنج می برند.

اصغر نجاری عنوان کرد: کارگران باید بتوانند با آسودگی خاطر و بدون نگرانی در چنین روزی مطالبات قانونی خود را به صورت رسمی به گوش مسئولین برسانند و یادآوری این روز مهم تنها به یک برگ از تقویم ختم نشود.

وی با بیان اینکه کارگران ظرفیت مهم و دارای بیشترین نقش در تولید، توسعه رونق هستند افزود: بیش از ۵۲ درصد از کشور را جوامع کارگری تشکیل می دهند. لذا باید این ظرفیت و پتانسیل مود توجه ویژه دولتمردان و کارفرمایان قرار گیرند و بستر رشد و شکوفایی آنها فراهم شود.

دبیر اجرایی خانه کارگران استان زنجان با اشاره به اینکه براساس ماده ۴۱ قانون کار تصویب دستمزدها باید طبق نرخ تورم بانک مرکزی صورت گیرد تصریح کرد: نرخ دستمزدهای کارگران برای سال جدید ۲۱ درصد مقرر شد این در حالی است که نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی ۴۱٫۲ درصد بوده است و این حاکی از وجود یک فاصله ۲ برابری میان نرخ تورم و نرخ دستمزدها است.

نجاری با اشاره به اینکه جوامع کارگری جزو جوامع کم برخوردار هستند اظهار داشت: کارگران همواره مورد بی مهری، کم لطفی وبی توجهی مسئولین قرار دارند و درحال حاضر نیز کارفرمایان با بهانه وجود بیماری کرونا درصدد تعدیل نیرو هستند و از تمدید قراردادهای کاری آنها خودداری می کنند.

وی افزود: در مجموعه یک شرکت تنها ۱۵ درصد از هزینه ها به هزینه پرسنلی اختصاص دارد و ۸۵ درصد از هزینه ها در جاهای دیگری از جمله خرید قطعات، مواد اولیه و هزینه حمل و نقل صورت می گیرند که باید آنها بیش از هزینه اندک پرسنلی مدیریت و نظارت شوند.

یک کارگر از شهرک صنعتی شماره ۲ زنجان در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت با بیان اینکه فاصله حقوق میان کارگران نسبت به سایر دستگاه ها بسیار فاحش است افزود: در سالی که مزین به نام جهش تولید است باید این سازندگان تولید بیش از پیش مورد توجه دولت مردان و کارفرمایان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه کارگران نوک پیکان تولید کشور هستند افزود: گفتنی است که کارگران با کارفرمایان در تقابل و رقابت نیستند بلکه این دو قشر مکمل هم هستند. این روزها بعضی از کارفرمایان با بهانه قراردادن مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش، اعلام می‌کنند نمی‌توانند افزایش حقوق کارگران را تأمین کنند و اگر کارگران اصرار به اجرای این قانون داشته باشند، باید عطای کار را به لقایش ببخشند.

این کارگر اظهار داشت: کارگران با اینکه به فعالیت هایی سخت وطاقت فرسا می پردازند اما در قیاس با کارمندان دولتی که به اموری پشت میزنشینی مشغول هستند از حقوق و مزایای بسیار پایین تری برخوردار هستند. و این از انصاف به دور است. /ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست