• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۷
  • شناسه خبر: 15195

نگرانی بازگشت سواد آموزان به بی سوادی وجود دارد

پیلم ملّت- رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در صورت عدم تداوم آموزش و ارتباطات نگرانی بازگشت سواد آموزان به بی سوادی وجود دارد.

رهبر طوماری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: به منظور پیشگیری از وقوع این مشکل، ارتباط تلفنی مستمر جهت رصد امور و پیگیری آموزش ها از طریق آموزش دهندگان، کارشناسان و معاونت سواد آموزی استان با سواد آموزان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در همین راستا از افراد با سواد خانواده به ویژه دانش آموزان خواسته شده تا در مرور درس ها با پدر و مادر خود همراهی کنند، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است این امر بازخورد بسیار خوبی داشته است.

رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص برگزاری امتحانات پایانی دوره های سواد آموزی اظهار داشت: امتحانات پایانی دروه های سواد آموزی به صورت حوزه ای در سه سطح برگزار می شود.

طوماری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کشور، امتحانات سواد آموزی به تعویق افتاده است، عنوان کرد: در حال حاضر نسبت به تمهید مقدمات لازم به منظور برگزاری امتحانات با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اقدامات اولیه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات، عدم دسترسی به آمار اسمی افراد بی سواد در استان است ادامه داد: در صورت دسترسی به آمار فوق می توان برنامه ای مدون جهت شناسایی و تحت پوشش قرار دادن آنها اتخاذ کرد.

رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: یکی از مهمترین مشکلات به ویژه در شرایط فعلی که آموزش حضوری مقدور نیست، عدم دسترسی سواد آموزان به فضای مجازی و امکانات مورد نیاز است.

طوماری با بیان اینکه از آنجایی که اکثر سواد آموزان از قشر ضعیف و حاشیه نشین و روستایی هستند لذا به امکاناتی همــچون گوشی های هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند و تاکید کرد: این موضوع، فرآیند آموزش در دوره های سواد آموزی را با مشکل و چالش روبرو کرده است.

وی عنوان کرد: در سال ۹۹-۹۸، تعداد ۴ هزار و ۶۸۵ سواد آموز در دوره های سواد آموزی، انتقال و تحکیم در سراسر استان تحت پوشش آموزش قرار گرفته اند.

رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: اعطاء مشوق های انگیزشی به سواد آموزان می تواند زمینه حضور بهینه و فراگیری بهتر را فراهم کند.

طوماری با اشاره به اینکه از دیگر چالش های این حوزه عدم احساس نیاز بی سوادان به یادگیری، سواد آموزی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی این افراد است، عنوان کرد: این امر در مناطق حاشیه نشین محسوس تر است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم و عدم امکان برگزاری کلاس های حضوری و به منظور دسترسی سواد آموزان به محتواها و مکمل های درسی، نمونه سوالات و مکمل های آموزشی متناسب با دوره های مختلف سواد آموزی تهیه و آماده سازی شده است.

رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه نمونه سوالات و مکمل های آموزشی متناسب با دوره های مختلف سواد آموزان به مناطق و نواحی تحویل داده شد، ابراز کرد: این اقدام به منظور ارایه دروس به سواد آموزان از طریق آموزش دهندگان صورت گرفته است.

طوماری با اشاره به اینکه محتوای دوره سواد آموزی در پورتال اداره کل، تاکنون برای بیش از ۱۶ درس فارسی، بیش از ۱۴ درس ریاضی و ۶ درس قرآنی بار گذاری شده است، ادامه داد: در مجموع حدود ۴۰۰ دقیقه تدریس بارگذاری شده و این روند ادامه دارد.

وی اظهار داشت: محتوای دروس فارسی و ریاضی دوره سواد آموزی در قالب DVD( دی وی دی ) برای یک هزار و ۸۰۰ نفر از سواد آموزان دوره سواد آموزی آماده سازی و تهیه شده است. گفتنی است که هر DVD شامل ۲۶۰ دقیقه محتوای آموزشی است.

رئیس روابط عمومی و اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه صدها دقیقه فیلم کوتاه و صوت های آموزشی از طریق آموزش دهندگان تهیه شده است، ابراز کرد: این مطالب با استفاده از ظرفیت توانمندی خانواده های سواد آموزان، از طریق فضای مجازی و ایتا در اختیار سواد آموزان قرار گرفته است./ ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست