• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۱
  • شناسه خبر: 15378

کلزا جایگزینی مناسب برای کشت محصولات آبدوست است

پیام ملّت- کارشناس ارشد زراعت در استان زنجان با اشاره به این که اصلاح الگوي كشت يكي از راهكارهاي دولت براي مديريت منابع آب است گفت: باید كشاورزان كشت محصولات استراتژيك همچون دانه روغني كلزا را جايگزين محصولات آبدوستي دیگ ...

محمد بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که كلزا يكي از دانه هاي روغني بسيار مهم است كه در مناطق معتدل كشت مي شود اظهار داشت: كاشت اين محصول كم آبدوست و به صرفه مي تواند نقش مهمي در تحقق اقتصاد استان و تضمين امنيت غذايي شهروندان داشته باشد.

وی افزود: كشت اين محصول ارزشمند نيز چند سالي است كه در شهرستان زنجان رونق گرفته و با توجه به آب و هواي مناسب اين شهرستان ضرورت فرهنگ سازي مناسب در مورد مزاياي كشت اين محصول مقرون به صرفه در ميان كشاورزان و حفظ منابع آبي بيش از پيش احساس مي شود.

به گفته این کارشناس ارشد کشاورزی، كشت كلزا از رويش علف های هرز جلوگيري مي كند و تناوب كشت دانه‌هاي روغني همچون كلزا با گندم براي از بين بردن علف‌هاي هرز بسيار مؤثر است.

وی با تاکید بر این ‌که اراضی دارای خاک شنی و رسی با هوموس بالا بهترین زمین‌ها برای زراعت کلزا محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از دوشاخه شدن ریشه کلزا، شخم عمیق مورد نیاز است. همچنین زمین باید بدون کلوخه بوده و یا حتی‌المقدور کلوخه‌ها به اندازه گردو باشد. تسطیح خوب زمین نیز برای جلوگیری از ماندگاری آب باید مدنظر قرار گیرد.

این کارشناس‌ارشد کشاورزی با تاکید بر لزوم رعایت تاریخ کشت مناسب کلزا در استان زنجان، ادامه داد: با توجه به این‌که بیشتر مناطق استان، سردسیری است، بهترین تاریخ کاشت کلزا ۱۵ شهریور تا اول مهر در نظر گرفته می‌شود و نکته قابل توجه این است که هر چه تاریخ کاشت به مهرماه نزدیک‌تر باشد، به دلیل کاهش دمای هوا و خاک، مدت زمان سبز شدن یکنواخت بوته بیشتر می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که نه صرفا کاشت، بلکه اولین آبیاری بعد از قرار گرفتن بذر در خاک را به عنوان تاریخ کاشت کلزا در نظر می‌گیرند، ادامه داد: مقدار بذر مورد استفاده نیز به عوامل متعددی از جمله بافت خاک، مواد آلی خاک، نوع بذرکار، روش آبیاری، تاریخ کاشت و رقم مورد استفاده بستگی دارد.

بیگدلی تصریح کرد: عمق مناسب کاشت کلزا یک تا دو سانتی‌متر است و توصیه می‌شود بعد از هر خط کاشت، پشت دستگاه رفته و خاک را کنار بزنیم و از عمق مناسب مطمئن شویم؛ چراکه ممکن است در اثر برخورد با سنگ یا هر عاملی عمق کاشت کم و زیاد شده و تنظیم بذرکار به هم بخورد.

کارشناس ارشد زراعت استان زنجان با بیان این که توصیه می‌شود کلزا به روش جوی و پشته‌ای کشت شود اظهار داشت: در این روش جذب نیتروژن بهتر بوده، از آب‌گرفتگی روی پشته‌ها و سله بستن خاک جلوگیری می‌شود و با گرم شدن سریع‌تر پشته‌ها، در نهایت سرعت جوانه‌زنی افزایش می‌یابد.

 وی خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم که در مبارزه با علف‌های هرز بهتر است از سم بوتیزان استار به میزان ۲ لیتر در هکتار بعد از کشت و قبل از سبز شدن استفاده شود. این سم دو منظوره بوده و اکیدا توصیه می‌شود که بعد از سبز شدن مورد استفاده قرار نگیرد.

بیگدلی با اشاره به این که برداشت کلزا در استان زنجان از اوایل خرداد آغاز می شود عنوان کرد: بارش های مناسب امسال تاثیر گذار بر افزایش عملکرد محصول خواهد بود. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست