• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۶
  • شناسه خبر: 15688

کشاورزان زنجانی مراقب بیماری زنگ زرد در مزارع گندم باشند

پیام ملّت- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است که به محض رویت بیماری باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، زیرا با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می‌رود.

نبی الله بختکی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در سطح ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

وی افزود: علف‌های هرز یکی از عوامل کاهش عملکرد محصولات کشاورزی هستند که باید در جهت کنترل آن‌ها مبارزه به موقع و موثرانجام شود؛ که یکی از روش‌های کنترل، مبارزه شیمیایی و استفاده از علف کش‌های توصیه شده برای هر محصول و علف‌های هرز ثبت شده می‌باشد.

بختکی ابراز داشت: رعایت اصول صحیح سمپاشی از جمله نوع سمپاش، میزان محلول مصرفی، میزان سم توصیه شده در هر هکتار و زمان مصرف علف کش‌ها و مرحله رشدی محصول و تعدادی دیگر از عوامل از اهمیت ویژه‌ای در کنترل علف‌های هرز و حفظ محصول اصلی دارد. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: کشاورزان و باغداران با راهنمایی و توصیه کارشناسان باید سموم مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز که دارای پروانه معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان می‌باشند تهیه کنند.

وی با بیان اینکه در حال پایش مزارع گندم و جو استان برای شناسایی بیماری زنگ زرد نیز، هستیم تصریح کرد: امروز موردی از بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال دیده شدن این بیماری در مزارع گندم و جو استان زنجان وجود دارد تاکید کرد: به محض رویت بیماری باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، زیرا با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوار‌های زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این  بیماری مبارزه نشود، درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت دور از انتظار نیست.

بختکی گفت: زنگ زرد باعث کاهش سطح سبز  و فتوسنتز گیاه گندم و جو خواهد شد و  در نهایت کاهش عملکرد مزارع  و بی کیفیت شدن و پوکی دانه های گندم و جو  را به دنبال خواهد داشت./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست