• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 15877

بررسی نقش روابط عمومی ها در فضای مجازی در بحران کرونا، به بهانه هفته روابط عمومی و ارتباطات

پیام ملّت؛اکبر راشدین رئیس روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان زنجان- هستی و تداوم حیات سازمان ها به ویژه مراکز انتفاعی مشتری محور، منوط به ایجاد رابطه حداکثری با جامعه پیرامونشان است و این رابطه از طریق واحدی ...

اینترنت پدیده ای است که بر پایه ایدئولوژی جهانی شدن، محدودیت های زمانی و مکانی را از پیش پای ارتباطات برداشته و از این رهگذر مدل متعالی و بی بدیلی موسوم به فضای مجازی برای نوعی زندگی و فعالیت جدید اجتماعی، نمایان کرده است.

به عبارتی، فناوری نوین ارتباطی، فضا و قواعد خاص خود را به مرور بر مناسبات ارتباطی مسلط کرده تا جایی که حتی ساختار و چیدمان پیام، نحوه برجسته سازی و نیز ارائه پیام را دگرگون نموده است.

حوزه روابط عمومی نیز به عنوان مجموعه ای با ماهیت ارتباطی نه تنها از این تغییرات دور نیست، بلکه برای بقاء و بالندگی سازمان خود، بیش از سایرین نیازمند یادگیری قواعد حاکم بر این فضا برای حضور پررنگ و استفاده مطلوب از مزایای آن در جهت تامین خواست های سازمان و اقناع جامعه و مخاطبین خویش است.

همگی بر این باوریم که بخش‌های مختلف یک جامعه در عصر اطلاعات در بستر شبکه و فضای مجازی به یکدیگر متصل اند وهندسه افکارعمومی متأثر از کنشگری و حضور مخاطبین است و اصحاب رسانه و مجموعه روابط عمومی‌ها ، شبکه‌هایی همچون شبکه عصبی پیکره جامعه اطلاعاتی هستند.

تكنولوژی های نوین ارتباطی تاثیرات بسیار زیادی در نحوه انتقال پیام در درون و برون كشورهای دنیا ایجاد كرده و بهره مندی از دانش روز، به ویژه در بخش IT ، در فرهنگ سازمانی روابط عمومی از نقش ارزنده ای برخوردار است.

در هنگام بروز بحران مقابله لازم با شایعات و ابهامات خبری که این روزها به شدت توسط رسانه‌های ناهمسو با منافع کشور مطرح است به منظور رفع ناامنی روانی با تصمیم‌گیری های سریع و از قبل پیش بینی شده باید انجام پذیرد.

بنابراین روابط عمومی ها وظیفه دارند در شرایط بحرانی با برنامه ریزی‌های قبلی و تشکیل کمیته رسانه بحران به عنوان مدیریت کننده تولید پیام وهماهنگ کننده ارتباطات درون و برون سازمانی وهمچنین کمک به انجام وظایف و مسئولیت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها در گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات خبری به حل بحران در جامعه کمک شایانی بکنند.قطعاً وقتی ابهام در زمینه یک موضوع خاص، بالا باشد و اهمیت زیادی نیز در همان موضوع خاص وجود داشته باشد، شایعه شکل می گیرد و وقتی که یک موضوع همه جامعه را درگیر کند و هیچ کس نتواند نسبت به آن احساس امنیت یا جدایی کند، اهمیت آن موضوع اوج می گیرد و در این شرایط حساس نقش روابط عمومی ها بسیار کلیدی است.

اولین رسالت روابط عمومی‌ها در شرایط بحرانی این است که ارتباطات درون‌سازمانی‌ را به شدت تقویت کند، بطوریکه از همه کانال‌ها و پتانسیل‌های ارتباطی از جمله کانال داخلی سازمان، ‌اتوماسیون، نشریه داخلی و پیامک برای تولید محتوا با هدف ارسال پیام درست ایمنی در مورد موضوع بحران به کارکنان و مخاطبین و جامعه بیرونی بهره کافی ببرند.

هرگونه خلل و عدم هماهنگي در اطلاع رساني موجب سلب اعتماد مردم از سازمانها مي شود كه در اين ميان نقش روابط عمومي براي آگاهي بخشي و اعتمادسازي بسيار حائز اهميت است كه مي تواند موجبات اطمينان خاطر و رضايت عموم مردم از عملكرد سازمانها شده و جلوی هجمه شایعات را بگیرد.

به صورت عینی می بینیم این روزها راه‌های مقابله با کرونا و نحوه رعایت بهداشت فردی در همه رسانه‌ها به خوبی دیده می‌شود اما حلقه مفقوده مدیریت بحران رسانه در این است که روابط عمومی سازمان‌ها و مراکز درگیر مقابله با کرونا سوالات ذهن مخاطب که بیشتر از طریق رسانه‌های برون مرزی به وجود آمده را بدون جواب می‌گذراند.

رجاء واثق دارم هنر مدیر روابط عمومی پیشبرد اهداف سازمان متبوعه و جلب اعتماد مخاطبان درون و برون سازمانی است و نباید صرفاً برای اجرای اوامر مدیران سازمان و ستودن آنها معطوف شود.

دولت ها در جهان به این باور رسیده اند كه امروزه نمی توانند به تنهایی به انجام مسئولیت های مدنی خود در مقابل شهروندان بپردازند و حتماً نیاز به بازوهایی قدرتمند به نام روابط عمومی دارند.

براساس «نظریه وابستگی مخاطبان»، رسانه ها اهمیت بالایی برای جامعه دارند و افراد بویژه سازمانها برای انجام برخی از کارکردهای اجتماعی خویش به آنها وابستگی دارند.

هستی و تداوم حیات سازمان ها به ویژه مراکز انتفاعی مشتری محور، منوط به ایجاد رابطه حداکثری با جامعه پیرامونشان هستند و این رابطه از طریق واحدی به نام روابط عمومی برقرار و مدیریت شده و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی میشود.

روابط عمومی ها می توانند برای موج آفرینی و اجرای انواع کمپین های ارتباطی، تبلیغاتی، تقویت برند و آگاهی بخشی ارزش سازمانی ، ارتقاء خدمات یا نام و نشان سازمان خود از آن بهره بیشتری ببرند.

در نهایت چون شتاب تغییرات در حوزه ارتباطات فوق العاده بالاست فلذا روابط عمومی ها لاجرم باید در دنیای کنونی و بدون محدودیت در فضای مجازی برای اعتبار سازمان شان حضور جدی و پر رنگ داشته و باید تلاش مضاعفی بکنند.به امید موفقیت روزافزون حوزه ارتباطات

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست