• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 16003

تمام موانع سرمایه گذاری در حوزه گردشگری برطرف شده است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: موانع سرمایه گذاری در حوزه گردشگری برطرف شده است به دلیل زودبازه بودن سرمایه گذاری در این حوزه از سرمایه گذاران درخواست داریم در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کنند ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امیر ارجمند در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته موزه ها و میراث فرهنگی با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفظ و احیای ابنیه تاریخی محوطه ها و آثار تاریخی و میراث فرهنگی و معنوی است اظهار کرد: مرمت و بازسازی بازار تاریخی یک پروژه مستمر است اما بخشی از مساجد و سراها و تک بناها کار مرمت شان به اتمام رسیده است و رویکرد جدید ما  احیاء بعد از مرمت و دادن کاربری جدید با سوق دادن به سمت بازارچه های صنایع دستی و مراکز پذیرایی و اقامتی است.

وی درباره برگزاری جشنواره آش نیز گفت: امسال برنامه ریزی برای این رویداد در مرداد ۹۹ است که اگر وضعیت استان از جهت شیوع کرونا سفید باشد در این تاریخ برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی هرسال مجری جشنواره آش بود که هزینه های زیادی را متحمل می شد گفت:خوشبختانه از سال گذشته برگزاری این جشنواره به بخش خصوصی واگذار شده و اداره کا میراث فرهنگی استان فقط نقش نظارتی را بر عهده دارد

وی تصریح کرد: طبیعتاً چون سال اولی بود که این رویداد در اختیار بخش خصوصی قرار می گرفت اشکالات و کم و کاست هایی داشت که امسال از آن تجربیات  در جهت برگزاری بهتر این رویداد بهره خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص دخالت اتاق اصناف در حوزه تأسیسات گردشگری هم گفت: تمامی تاسیسات گردشگری که مجوز و پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی می گیرند تحت نظارت این سازمان هستند ولی بر قیمت و پذیرایی و عوامل دیگر آن یک تیمی از اتاق اصناف و اداره کل صنعت ،معدن و تجارت و تعزیرات استان نظارت می کنند  که کملا هم قانونی است.

ارجمند در مورد توسعه گردشگری بعد از کرونا گفت: به دلیل تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا ما بهترین فصل گردشگری و فروش صنایع دستی را از دست دادیم ولی اگر بعد از اعلام وضعیت سفید در استان تاسیسات گردشگری باز شود حوزه گردشگری هم سرپا می شود  ولی حوزه ایی که احتمال سرپا شدنش  را از دست  داده است  صنایع دستی است که بسته های حمایتی در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار زیان دیدگان قرار خواهد گرفت و همچنین اگر دولت بعد از کرونا چند روز را برای سفر و تفریحات مردم تعطیل کند ممکن است با ورود مسافر این خسارت هم کمی جبران شود.

ارجمند با بیان اینکه مجوز بازگشایی فقط برای تاسیسات گردشگری بین راهی صادر شده است افزود: طبق آخرین مصوبه اماکن تاریخی و پذیرایی سنتی و زیارتگاه ها با پروتکل های ابلاغ شده در صورت اعلام وضعیت عید فطر بازگشایی خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  همچنین از آغاز اقدامات لازم برای ثبت جهانی غار کتله خور خبر داد و گفت: در حال تهیه پروپوزال این پروژه هستیم که پیش بینی می شود طی سه یا چهار سال آینده با متقاعد کردن یونسکو  ثبت جهانی غار کتله خور اتفاق بیفتد که با  وجود ان میتوان از اعتبارات جهانی آن برای گسترش زیرساخت های این مجموعه استفاده کرد

وی در مورد مدیریت مجموعه غارکتله خور و نیروی انسانی مشغول در آن نیز گفت: این مجموعه ۱۸ سال در اختیار سازمان  همیاری شهرداری بوده  است که در سال ۹۷ به اداره  میراث فرهنگی واگذار شده است که البته هنوز سند قطعی آن به نام میراث فرهنگی صادر نشده است و ۱۰ نفر پرسنل کارگری در ان مشغول اند که حقوق معوق آنان تا اسفند ۹۸ تسویه شد. وی گفت: هزینه حقوق همین ۱۰ نفر ماهانه ۷۰ میلیون است که  پیگی ان هستیم که با صدور سند این مجموعه را به بخش خصوصی واگذار کنیم که حداقل هزینه ای آن را تامین کنیم.

امیر ارجمند توزیع سفر را از دغدغه های اصلی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری زنجان عنوان کرد و گفت: در واحد گردشگری حوزه ای به نام بازاریابی و تبلیغات داریم که برنامه ریزی برای متقاعد کردن مسافر برای بازدید از مراکز گردشگری شهرستان ها  علاوه بر دیدن زنجان را  در دستور کار دارد و در این راستا تفاهم نامه ایی با استان های همجوار امضاشده با عنوان تورهای ترکیبی که براساس آن تمهیداتی اندیشیده شده که علاوه بر استان زنجان حداقل  ۳ اثر تاریخی و گردشگری در روستاها و شهرستان های زنجان هم دیده شود.

وی قدم دوم در توزیع سفر درکل استان را تهیه اقلام تبلیغاتی مختص هر شهرستان  عنوان کرد  و گفت : فدم سوم هم برگزاری تورهای مجازی است که در ایام شیوع کرونا هم برای  ۴۵ اثر تاریخی کلیپ های یک دقیقه ایی برای انتشار  از طریق مجازی تهیه شد.

ارجمند در خصوص صنایع دستی استان زنجان نیز گفت: زنجان یکی از شهرهای غنی در صنایع فلزی مثل چاقو و مس و ملیلیه است ولی در استان زنجان ۶۰ رشته صنایع دستی در حال انجام است که اولین آیتم برای احیای آن برگزاری کلاس های اموزشی برای اموختن آنها و هدایت هنرجویان به سمت آموختن این صنایع دستی فراموش شده و کم تر دیده شده است. وی افزود: در این راستا سال گذشته ۸۰۰ پروانه تولید انفرادی و کارگاه تولیدی صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  از تهیه پروپزال  طرح جامع گردشگری استان زنجان خبر داد و گفت: این پروژه با رویکردی نوآورانه که منجر به یک کار مطالعاتی قوی و کاربدری در خصوص گردشگری زنجان توسط دانشگاه زنجان ۲ ماه است که کار خود را آغاز کرده است.

امیر ارجمند رونمایی از ۳۲ شیء تاریخی مرمت شده  را از برنامه های هفته میراث فرهنگی  عنوان کرد و گفت: استان زنجان ۸۴۸ اثر تاریخی ثبت شده دارد که ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده هم در حال ارائه پروانه ثبت هستند.

وی همچینین از برنامه  مبادله اشیاء بین موزه های کشور خبر داد و گفت: این اقدام انگیزه برای دیدن موزه ها را هم برای شهروندان و هم برای گردشگران فراهم می کند.

امیر ارجمند در پایان این  سخنان خود با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری گفت: هرکسی در حوزه گردشگری دراستان زنجان سرمایه گذاری کرده است تسهیلات در اختیارش قرار داده شده است و تمام موانع سرمایه گذاری در حوزه گردشگری برطرف شده است و باتوجه به زودبازده بودن سرمایه گذاری در این حوزه  از سرمایه گذاران درخواست می کنیم در حوزه گردشگری و پذیرایی سنتی در استان زنجان  سرمایه گذاری کنند.

ارجمند  با بیان اینکه  در ۲ ماهه اول امسال کار ۱۵ پروژه گردشگری شروع شده است گفت: امیدواریم تا پایان سال شاهد وضعیت خوبی در این حوزه باشیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست