• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۴
  • شناسه خبر: 16795

آتش سوزی مراتع در طارم مهار شد

پیام ملّت-مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: روز گذشته آتش سوزی در مراتع شهرستان طارم روی داد اما به سرعت و با موفقیت مهار شد.

صفی الله کرامتی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش نیروهای امدادی منابع طبیعی از گسترش این آتش سوزی جلوگیری شد، اظهار کرد:  لازم به ذکر است که حجم و دامنه این آتش‌سوزی با تلاش این نیروها به یک هکتار نیز نرسید.

وی افزود: چنانچه نیروهای امدادی منابع طبیعی به سرعت وارد عمل نمی‌شدند و نسبت به اطفاء حریق اقدام نمی‌کردند حجم این آتش سوزی به علت وجود باد به سرعت گسترش می یافت و مخاطرات دیگری را می توانست به دنبال داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه تمهیدات و تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث آتش سوزی اندیشیده شده است و آمادگی کامل در این خصوص وجود دارد، خاطرنشان کرد: جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

کرامتی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق آتش سوزی ها به علت وجود مثلث حریق روی می دهد ادامه داد: باید تلاش شود که اضلاع مثلث حریق که شامل هوا، ماده سوختنی و حرارت است در هم شکسته شود. هوا به عنوان یک ضلع مثلث حریق غیر قابل کنترل است اما باید تلاش شود که دو ضلع دیگر مثلث حریق یعنی ماده سوختنی و حرارت کنترل شود تا شاهد حوادث آتش سوزی کمتری باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه عوامل متعددی منجر به آتش سوزی می شود تأکید کرد: بی احتیاطی رهگذران، عدم خاموش کردن آتش روشن شده جهت پخت و پز و رها کردن شیشه در مراتع و تبدیل شدن آن به ذره بین به علت گرمای زیاد منجر به وقوع آتش سوزی خواهد شد.

کرامتی با بیان اینکه برخی از افراد سودجو و فرصت طلب بخشی از جنگل ها و مراتع را با هدف افزایش دادن اراضی خود به آتش می کشند تأکید کرد: وجود درختان پوسیده، کهنسال، توخالی، شکسته و افتاده در جنگل ها منجر به افزایش وقوع و توسعه حریق می شود. هرچند که زمانی که آتش سوزی شروع شد تر و خشک با هم می سوزند اما وجود چنین درختانی منجر به تشدید آتش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گاهی کشاورزان با به آتش زدن بقایای گیاهان زراعی در اطراف باغات و مزرعه خود با هدف دفع حیوانات موذی و حفاظت از باغ خود موجب وقوع آتش‌سوزی در مراتع می شوند تصریح کرد: به عبارتی بیشتر مواقع به علت سهل انگاری آتش سوزی ها در مراتع رخ می دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه البته عواملی همچون اختلافات روستا با روستا یا سهم‌ خواهی از یکدیگر از درختان مثمر نیز منجر به آتش‌سوزی خواهد شد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده آتش‌سوزی در مراتع با شماره تماس ۱۵۰۴ امداد منابع طبیعی تماس گیرند و موضوع را گزارش دهند.

کرامتی مبحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی موثر دانست و یادآور شد: با توجه به تأثیرگذاری رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی و تغییر دادن نگرش ها، اطلاع رسانی از طریق آنها می تواند در ارتقاء آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی موثر باشد./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست