• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۴
  • شناسه خبر: 16774

قصه مرگ ماهیان سد گلابر تکرار شد

پیام ملّت: مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: یکی از دلایل مرگ صدها قطعه ماهی کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود می تواند کمبود اکسیژن ناشی از تراکم بالا، جهت تخم ریزی باشد.

علی مرشدی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: تلفات ماهی کپور همچون سال گذشته در سد خاکی گلابر از روزهای گذشته آغاز شده و میزان آن به تدریج افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از دلایلی که می تواند موجب مرگ این ماهیان شده باشد، تراکم بالا برای تخم ریزی در یک محدوده کوچک است زیرا فصل تخم ریزی آغاز شده است و با ورود ماهیان به حاشیه سد و افزایش تراکم میزان اکسیژن نیز افت یافته و مرگ ماهیان را موجب شده است.

به گفته مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان، نمونه گیری زیستی از ماهیان تلف شده توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفت است و مشخص شد که ماهیان به بیماری انگلی، باکتریایی و قارچی، مبتلا هستند و بررسی های صورت گرفته از سوی محیط زیست نشان داد که تلف شدن این آبزیان منشاء انسانی ندارد.

وی با بیان این که وقوع بارندگی های شدید موجب ورود گل و گلای بالا همراه با سموم استفاده شده در کشاورزی به این سد می شود و زندگی ماهیان را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: سموم باقی مانده در خاک بعد از ورود به آب می تواند ماهیان سد را با مشکل مواجه کند اما بررسی ها نشان از این دارد که میزان ورود سم به آب این سد در حد بسیار پایین است که نمی تواند دلیلی برای مرگ ماهیان باشد.

مرشدی تصریح کرد: هرچند به دلیل تخم ریزی، فصل ممنوعه برای صید ماهی است اما باید از صید و مصرف این ماهیان به دلیل احتمال انتقال بیماری و ایجاد مسمومیت غذایی اجتناب شود.  

 وی با بیان این که صد ها ماهی کپور در این سد طی چند روز اخیر تلف شده اند ادامه داد: با توجه به وسعت سد، هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات و خسارات در دست نیست و در واقع میزان مرگ و میر ماهیان این سد پس از جمع آوری لاشه ها، توسط دستگاه ذیربط، تخمین زده خواهد شد.

 مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: برای بررسی موضوع و علت آن تمام دستگاه ها از جمله آب منطقه ای، شیلات، جهاد کشاورزی و محیط زیست وارد عمل شده اند تا با اقدامات مورد نیاز مانع از تلف شدن بیش از حد ماهیان در این سد شود./ ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست