• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۵
  • شناسه خبر: 16831

مشارکت جوامع محلی در اجرای پروژه های آبخیزداری مطلوب نیست

پیام ملّت-معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: میزان مشارکت جوامع محلی در اجرای پروژه های آبخیزداری و از آن مهم تر تدوین سازوکارهای این نوع مشارکت هنوز مطلوب نیست.

جعفر بیات در گفت وگو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: از دیگر مشکلات قابل ذکر حوزه آبخیزداری استان، کمبود اعتبارات استانی کافی برای خدمت رسانی هر چه بیشتر و برآورده کردن نیاز ساکنان حوزه های آبخیز و کمبود شرکت های مشاور قوی در استان است.

وی در خصوص اولویت بخش آبخیزداری استان در سال ۹۹ افزود: اولویت بخش آبخیزداری استان در سال ۹۹، تکمیل و اتمام اقدامات طراحی شده در حوزه های آبخیز سال ۹۸ و توسعه اقدامات مشابه در دیگر حوزه های آبخیزاستان با هدف جهش تولید و به تناسب اعتبارات تخصیصی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه اعتبار تأمین شده برای اجرای پروژه های آبخیزداری در سال ۹۸ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال بوده ادامه داد: این میزان اعتبار صرف اجرای اقدامات کنترل سیلاب، کاهش فرسایش و رسوب و تقویت سفره های آب زیرزمینی شده است.

بیات با اشاره به پروژه کنترل سیلاب آب برعنوان کرد: شهر آب بر مرکز شهرستان طارم در مسیر چندین آبراهه سیلابی قرار گرفته که متاسفانه معبر مناسبی برای عبور سیلاب در داخل بافت شهری آن احداث نشده و در سال های اخیر وقوع احتمالی  سیلاب و خسارات آن دغدغه مسئولین محلی بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال ۹۸ احداث سازهای کنترل سیلاب در بالادست شهر فوق توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آغاز گردیده و انشاالله در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: گفتنی است سازه های احداث شده در اردیبهشت ماه سال جاری عملکرد خود را در کاهش دبی سیلابی آبراه ها نشان دادند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به پروژه کنترل سیلاب و آبخوان داری چهرآباد ابراز کرد: این پروژه از سال ۹۷ با احداث یک دستگاه بند خاکی با ارتفاع ۱۴ متر و حجم مخزن حدود یک میلیون مترمکعب در بالادست روستای چهرآباد آغاز گردیده و انشاالله در سال ۹۹ خاتمه خواهد یافت.

وی ادامه داد: سازه فوق دبی های سیلابی رودخانه چهرآباد را کنترل و سالانه حدود ۵ میلیون متر مکعب از سیلاب ها را به سفره آب زیرزمینی آبخوان موجود در محل تزریق کرده که موجب تقویت و پایداری  منابع آب شرب و زراعی در پایین دست سازه شده و انشاالله جهش تولید را در منطقه رقم خواهد زد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به پروژه ذخیره رواناب کرسف اشاره و تأکید کرد: این پروژه در بالادست بند امیر شهر کرسف واقع شده است که پس از درخواست و پیگیری اهالی این شهر از سال ۹۷ آغاز شده و انشاالله در سال ۹۹ خاتمه خواهد یافت.

بیات افزود: سازه فوق علاوه بر جمع آوری رواناب ها و سیلاب های آبراهه بند امیر و افزایش تولید، موجب تکمیل مجموعه جاذبه های  گردشگری منطقه (چشمه های کرسف و سهرورد ، بند امیر ، حسینیه کرسف ، گرمابه تاریخی کرسف و …) خواهد شد.

 وی با اشاره به پروژه کنترل سیلاب روستای میراخورعنوان کرد: این پروژه نیز در قالب احداث چندین سازه چند منظوره کنترل سیلاب و رسوب در بالادست روستای میراخور احداث شده و بخشی از سیلاب ها را کنترل و از خسارات سیل به تأسیسات موجود در محل از قبیل ساختمان های مسکونی و باغات روستا و جاده ماهنشان خواهد کاست./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست