• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • شناسه خبر: 16997

تصرف، دام غیرمجاز وآتش سوزی سه عامل تخریب منابع طبیعی استان زنجان

پیام ملّت- فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بوده است.

سرهنگ رضا مهدیون در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که مساحت کل جنگل های طبیعی استان ۷۰ هزار هکتار است اظهار داشت: مساحت مراتع استان نیز ۱۲۳۵۰۰۰ هکتار اعلام شده است.

وی افزود: همه ساله از اواسط خرداد تا اواخر مهر ماه احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل ها افزایش می یابد این امر توجه به موضوع پیشگیری از حریق را بیش از پیش نمایان می کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: امسال نیز به دلیل بارش های خوب بهاری و به تبع آن افزایش پوشش گیاهی بالا و افزایش دما طی روزهای گذشته، این امکان متصور است که شاهد وقوع آتش سوزی در مراتع باشیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: مناطق بحرانی به مـناطقی گـفته می شـود که از نظر مـوقعیت و شـرایط طبیعی، پوشـش گیاهـی و جنگلی، در راستای توسعه راه ها، وجود اراضی کشاورزی و مباحث گردشگری بیشتر در معرض آتش سوزی قرار می گیرد. 

 سرهنگ مهدیون با بیان این که شخم و تصرف، دام غیر مجاز و آتش سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بوده است عنوان کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۱۴ مورد وصول گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۵۰۴ ثبت شده است.

به گفته این مسئول در سال گذشته ۴۹ فقره توقیف چوب آلات جنگلی و پیشگیری از قاچاق چوب صورت گرفته است.

وی به اخراج دام غیر مجاز توسط یگان حفاظت در سال گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: در مدت مذکور ۱۶۸ مورد اخراج دام غیرمجاز از مراتع استان انجام گرفت.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: قلع و قمع و رفع تصرف در اراضی ملی نیز ۱۱۲ مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایش داشته است.به گفته این مسئول از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور تامین نیروهای گشت و حفاظت استفاده شده است. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست