• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • شناسه خبر: 16552

توجیهات زیست محیطی سد ایالو بارها ارائه شده است

پیام ملّت- در پی اختلافات موجود در خصوص سد ایالو با فعالان محیط زیستی رئیس شرکت آب منطقه ای زنجان در واکنش به نامه رئیس محیط زیست استان زنجان درخصوص عدم مجوز این سد گفت: بارها این اعتراضات از سوی ما پاسخ داده شده است.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» از همان روزهای ابتدایی احداث سد ایالو اختلافاتی در خصوص عدم مجوز احداث این سد از لحاظ زیست محیطی با شرکت آب منطقه ایی و فعالان محیط زیستی به وجود آمد که تا کنون با اینکه اقدامات اجرایی سد ایالو آغاز شده و این سد در آستانه بهره برداری است همچنان این اختلافات وجود دارد. در آخرین نامه ایی که از مدیر کل محیط زیست استان زنجان به بازرس کل استان منتشر شده باز هم بر غیر مجاز بودن طرح احداث سد تاکید شده است .

مدیر کل شرکت آب منطقه ایی زنجان هم در پاسخ به همین موضوع به خبرنگار«پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گفت: طبق روال طرح های عمرانی یک قرارداد بابت مطالعات ارزیابی برای مطالعات زیست محیطی انعقاد می گردد و تمامی اجزای طرح مورد بررسی قرار می گیرد که سد تنظیمی ایالو نیزیکی از اجزای طرح مراش بوده  است ولی پس از سال ۹۴ به دلیل پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای  در حضور استاندار محترم وقت برگزار و طی صورتجلسه ای مقرر گردید مطالعات جداگانه ای برای سد ایالو انجام گیرد و مطالعات فوق الذکر انجام و در تاریخ ۷/۳/۹۶ به سازمان محیط زیست ارسال گردید و در خصوص مطالعات ارسالی چندین مرحله سوال و پاسخ صورت پذیرفت که در نهایت  هیچ گونه درخواست گزارش و یا سوالاتی از طرف این شرکت بلا اقدام نمانده است.

طبق گفته مدیر کل شرکت آب منطقه ای زنجان همه اقدامات انجام شده در مورد این سد در چارچوب قواعد وزارت نیرو بوده است و شرکت آب منطقه ایی هم طبق استنباطش برای هر طرحی یک قرارداد زیست محیطی منعقد می کند و با همین روال ومشابه طرح های دیگر احداث این سد را هم شروع کرد. و پس از الزام استاندار وقت در سال ۹۴ در خصوص ارزیابی زیست محیطی جداگانه از سد ایالو اقدامات لازم انجام گرفته و حتی پرسش و پاسخ ها هم از طرف منتقدان زیست محیطی و سمن های فعال در این زمینه هم انجام شده است و در واقع از لحاظ قانونی این شرکت وظیفه خود را طبق آنچه باید انجام شود انجام داده است و اگر کوتاهی هم بوده است از جانب خود سازمان محیط زیست است نه شرکت آب منطقه ای زنجان . چرا که آن صورتجلسه با حضور رییس سازمان محیط زیست استان زنجان امضا شده که یعنی ایشان مخالفتی نداشته اند. وی تاکید کرد: هر آنچه در این خصوص از اشکالات و مجوز این سد مطرح شده را پاسخ داده ایم .

به نظر می رسد این اختلاف میان وزارت نیرو و سازمان محیط زیست همچنان پابه پای بهره برداری از این سد جریان داشته باشد و هیچ متولی معلومی پاسخ قانع کننده ایی در خصوص این موضوع ارائه نکند .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست