• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • شناسه خبر: 17002

راهبرد ۱۰ ساله جمعیت استان قزوین طراحی شود

پیام ملّت- استاندار قزوین گفت: باید راهبرد ۱۰ ساله جمعیت استان قزوین طراحی شود تا بتوان در چهارچوب آن برای اصلاح و بازنگری فرایندهای جمعیتی استان پیش رفت.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» هدایت الله جمالی پوردر شورای جمعیت استان قزوین، افزود: در این برنامه ۱۰ ساله باید برای برنامه ریزی و اصلاح فرایندهای جمعیتی استان اقدام کنیم در غیر این صورت برای تامین نیروی انسانی و نیروی کار در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: طی ۲۰ سال گذشته برای کنترل و مهار جمعیتی کشور تلاش شد و فضای جامعه مبنی بر کنترل جمعیت و فرزند کمتر، زندگی بهتر بود و الان باید به سمت فرزند بیشتر، توسعه پایدارتر حرکت کنیم.

جمالی پور اضافه کرد: تلاش دستگاه‌ها باید بر این باشد که این رویه‌ها اصلاح شود و ارتقای جمعیت در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید سیاست افزایش جمعیتی را در میان کارمندان نیز در پیش بگیریم، افزود: حذف مهدکودک‌ها از ادارات یک خطا بود که موجب شد فرزندآوری کاهش یابد و باید در قالب یک بسته رفاهی برای فعالسازی این طرح‌ها اقدام شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه کاهش جمعیت تنها به مساله فقر مرتبط نیست، گفت: متاسفانه برخی دیدگاه‌ها از قبیل تجمل گرایی، رفاه طلبی و… نیز موجب شده است تا نگاه جامعه به افزایش جمعیت تغییر کند و آسیب‌های زیادی برای کشور داشته باشد.

استاندار قزوین گفت: ما به اشتباه به مردم یاد دادیم که کار فقط کار دولتی است و اگر کسی نتواند کار دولتی پیدا کند در زندگیش موفق نخواهد بود درحالیکه ۵۰ درصد آدم‌های موفق جامعه با انگیزه، هدایت افکار و برنامه‌های خود به موفقیت رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه طی این سال‌ها رفتارها، آموزش‌ها و بسترسازی‌های غلط ما مسوولان موجب شد که برای اولین بار جمهوری اسلامی در یک مرحله از تاریخ کشور در کاهش جمعیت به مسیری برود که پرخطر باشد و باید اصلاح شود.

استاندار قزوین گفت: باید صادقانه با مردم استان صحبت کرد و با کمک رسانه‌ها، علمای دینی، جامعه پزشکی و … برای اصلاح نگرش‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به افزایش جمعیت اقدام نمود.

وی افزود: بسیاری از فرایندهای جمعیتی استان باید اصلاح شوند که نیازمند برنامه ریزی است و با صحبت کردن چیزی حل نمی‌شود.

طبق آمار ثبت احوال استان قزوین، میزان نرخ وفات استان برابر با میانگین کشوری ۴.۹ در هزار بوده اما در میزان ولادت پنج یا ۶ رتبه پایین‌تر است و در واقع استان قزوین نرخ رشد خیلی پایینی دارد. ایرنا/ا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست