• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۱
  • شناسه خبر: 17046

واکسیناسیون زوار حج تمتع در حال انجام است/تاریخ اعزام مشخص نیست

پیام ملّت-با توجه به اینکه یکی از مهمترین پیش‌شرط‌های بهره‌مندی از فرصت عظیم حج، داشتن امنیت فکری از احتمال ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر هنگام اقامت در اماکن مقدس می‌باشد، لذا انجام عمل واکسیناسیون برای زائرینی که به حج م ...

از سالیان پیش حجاج پیش از سفر حج برای مقابله با بیماری واکسینه می‌شدند. این واکسیناسیون در حقیقت برای مقابله با بیماری مننژیت صورت می گیرد. این بیماری اپیدمی ندارد اما به دلیل اینكه درایام مناسك حج تمتع میلیون ها نفراز سراسردنیا  گردهم می آیند شانس بروز اپیدمی وسعت می یابد از این رو تأكید می شود حجاج از تزریق واكسن مننژیت غافل نشوند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مننژیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب است که در آن غشاء مننژ اطراف مغز و نخاع ملتهب می‌شود. تورم حاصل از این بیماری به طور معمول سبب بروز علائمی مانند سردرد، تب و سفتی گردن می‌شود. در اغلب موارد علت این بیماری عفونت ویروسی است، اما عفونت‌های باکتریایی، انگلی و قارچی نیز می‌توانند علت این بیماری باشند.

برای پیشگیری از این بیماری یك روش استفاده از قرص و دیگری تزریق واكسن است. در حال حاضر در كشور ۲ نوع واكسن برای كنترل این بیماری وجود دارد که یکی از آنها واكسن پلی ساكاریدی مننگوكوكی است كه معمولا به دلیل ارزان بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و این واكسن را به صورت معمول به افرادی كه به سفر حج مشرف می شوند و درفواصل زمانی ۳ تا ۵ سال یكبار تزریق می كنند.

واكسن دیگری واکسن كنژوگه منگوكوكي است که با وجود داشتن حسن‌هايي نسبت به واكسن پلي ساكاريدي به دليل قيمت بالا افراد تمايلي به استفاده از آن ندارند. واكسن پلي ساكاريدي براي اطفال توصيه نمي‌شود، اما واكسن كنژوگه كه در حال حاضر وجود دارد معمولاً در اطفال هم ايمني ايجاد مي‌كند و معمولاً براي نوزادان ۲ ماه به بالايي كه قرار است به حج مشرف شوند توصيه مي‌شود.

امسال نیز در استان زنجان ثبت نام زائرین خانه خدا توسط حج و زیارت استان انجام شده و واکسیناسیون حجاج نیز توسط جمعیت هلال احمر صورت گرفته است.

مدیرکل حج و زیارت استان زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت می گوید: امسال تعداد ۱۱۳۵ زائر حج تمتع در قالب ۸ کاروان از استان زنجان ثبت نام شد.

ابراهیم احدی در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار می کند: در حال حاضر یک کاروان زیارتی مستقل برای شهرستان خدابنده، یک کاروان مستقل برای شهرستان ابهر و ۶ کاروان بعدی به صورت ترکیبی از زنجان و سایر شهرستان ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از دو هفته پیش ۹۰ درصد از زائران حج تمتع در سامانه داخلی ما ثبت نام شده اند می افزاید: معاینات پزشکی زائرین ثبت نام شده رو به اتمام است اما در حال حاضر تاریخ اعزام مشخص نیست. چیدمان پرواز یک هفته الی ۱۰ روز پیش از پرواز مشخص خواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت استان زنجان با بیان اینکه واکسیناسیون زائران با نظارت هلال احمر انجام می‌شود البته واکسیناسیون زائران تقریباً تکمیل شده است عنوان می کند: آموزش های زائران نیز از طریق شبکه برخط و فضای مجازی صورت خواهد گرفت.

احدی به پرداخت هزینه های زیارت از طریق اینترنت و با داشتن رمز دوم اشاره و عنوان می کند: هزینه سفر زیارتی حج تمتع بسته به درجه هتل زوار از مبلغ حدود ۳۲ میلیون تومان تا مبلغ حدود ۳۷ میلیون تومان متغیر می باشد. ایستگاه پروازی زائران نیز فرودگاه زنجان خواهد بود.

مدیر فرودگاه زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت می گوید: فرودگاه زنجان آمادگی کامل برای پذیرش زائران را دارد و چنانچه شرایط در عربستان و ایران مهیا شود فرودگاه نیز هیچ مشکلی در این خصوص نخواهد داشت.

محمد قاسمی با بیان اینکه تعداد دقیق زوار مشخص نیست چراکه این آمار به صورت قطعی باید از طریق حج و زیارت اعلام شود، عنوان می کند: چنانچه تعداد دقیق زوار اعلام شود قطعا شرکت هواپیمایی تعداد پروازهایی را مشخص خواهد کرد اما اگر مطابق روال پیش و به همان تعداد حجاج باشد تعداد حدود پنج پرواز از استان زنجان صورت خواهد گرفت.

مدیرکل هلال احمر استان زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت می گوید: واکسیناسیون زوار حج تمتع توسط هلال احمر استان زنجان صورت گرفته و تاکنون ۸۶۶ نفر از زوار حج تمتع معاینات پزشکی شدند که از این تعداد ۸۵۶ نفر تأیید و ۱۰ نفر از آنها متأسفانه رد شدند.

شهرام میرزایی با بیان اینکه امسال تعداد یک هزار و ۶۰ زائر حج تمتع، ۲۵ نفر عوامل و ۸ نفر روحانی بوده اند می افزاید: در مجموع برای ۵۶۲ نفر عمل واکسیناسیون انجام شده است./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست