• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۲۴
  • شناسه خبر: 18168

تامین اجتماعی امسال با دفترچه های کاغذی خداحافظی می کند

پیام ملّت- معاون درمان سازمان تامین اجتماعی استان زنجان گفت: امسال سازمان تامین اجتماعی با دفترچه های درمانی کاغذی خداحافظی می کند و تا شش ماه آینده کلیه دفترچه های کاغذی جمع می شوند و کلیه نسخ تولید شده به صورت الکترون ...

به گزارش«پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» جواد عابدی معاون درمان تأمین اجتماعی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی تعداد بیمه شدگان این سازمان در استان  را ۵۴۰ هزار نفر یعنی ۵۲ درصد از جمعیت استان عنوان کرد و گفت: ۵۶۷ نفر هم طرف قرارداد این سازمان هستند و همچنین ۹۵۰ نفر پرسنل تامین اجتماعی در بخش خدمات درمان فعال هستند.

عابدی گفت: خدمات درمانی تأمین اجتماعی در دوبخش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در بخش مستقیم دو بیمارستان با ۲۱۷ تخت فعال و دو درمانگاه تخصصی و یک پلی کلینیک و دو درمانگاه در خدمت بیمه شدگان هست و در بخش درمان غیر مستقیم هم حدود ۵۶۷ نفر از مراکز خصوصی و دولتی طرف قرار داد سازمان هستند و خدمات خود را ارائه می دهند.

وی گفت: در سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار و ۲۵۸ نفر در در مان مستقیم بستری بوده اند که  حدود ۷ هزار و ۳۶۵ مورد از این بستری ها جراحی و ۳ هزار و ۷۷۳ مورد موالید بوده است که  ۲۰ هزار مورد آن زایمان در آب بوده است که در این بخش بین بیمارستان های تامین اجتماعی در رتبه های خوبی هستیم  و همچنین سزارین در بخش درمان مستقیم ۳۱ درصد بوده است که نسبت به رقم کشوری که حدوداً ۵۰ درصد است میزان پایین تری دارد که نشان می دهد که در مجموعه تامین اجتماعی زنجان برای زایمان طبیعی تلاش های ویژه ای شده است .

وی افزود: در سال ۹۸ از ۹۸۰ هزار نفری که به مراکز سرپایی مراجعه کرده اند که ۱۶۴ هزار نفر  سالمند بوده که بدون نوبت خدمات دریافت کرده و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مراجعه کننده به داروخانه و بخش های پاراکلینیکی داشته اند.

عابدی گفت: در بخش درمان غیر مستقیم  از حدود ۵۶۷ نفر و مرکز که طرف قرار داد ما هستند ۴۸ هزار و ۲۱۵ مورد بستری بوده است که از ۱۲ بیمارستان طرف قرارداد سطح استان خدمات گرفته اند و ۴میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم در بخش درمان غیر مستقیم به مراکز سرپایی مراجعه کرده اند.

وی گفت: در مجموع در سال ۹۸ هزینه درمان ۵۴۰ هزار نفر بیمه شده استان ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است.

عابدی افزود: یکی از ایراداتی که بعضا بیمه شده ها و مسئولین استانی هم به  ما می گیرند در مورد برخورداری بخش درمان است که باید بگویم جمعیت بیمه شده استان ۱/۳ دهم جمعیت بیمه شده کشور است منتهی مراکز درمانی ما ۱/۸ برخورداری کشوری را دارند که ۵/. درصد نسبت به میاینگین کشوری بیشتر است .

وی از کلنگ زنی کلینیک تخصصی بیمارستان امید ابهر  طی سال جاری  در جهت توسعه بخش درمان خبر داد و گفت: کارهای طراحی و اختصاص بودجه آن تمام شده و مجوزهای مربوطه نیز در حال اخذ است که در یکی دوماه آینده کلنگ زنی اتفاق خواهد افتادو اگر در بازه زمانی ۳ ساله به نتیجه برسد باعث می شود بخش سرپایی بیمارستان امید  ابهر  انتظام بیشتری بگیردو از فضاهای آزاد شده برای استاندارد آن بیمارستان استفاده شود.

عابدی در ادامه گفت: بیمارستان امام حسین (ع) ۱۴۱ تخت فعال دارد و برنامه این است که آن را به ۱۶۵ تخت برسانیم که اقدامات اولیه آن هم انجام شده است .نقشه جامع آن درحال طراحی است . قرار بود امسال این کار شروع شود ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا احتمال دارد که تحت تاثیر قرار بگیرد. چراکه ۵۰ تخت بیمارستان امام حسین (ع) اختصاص به بستری بیماران کرونایی دارد که اگر بخواهیم کارهای عملیاتی را شروع کینم طبیعتاً این بخش ها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و ممکن است نتوانیم خدمات را به درستی ارائه بدهیم  و به همین دلیل احتمال دارد شروع عملیات از سال آینده باشد.

معاون درمان تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه  درمانگاه خدابنده استاندارد نیست گفت: امسال تملک زمین جدید انجام شده است بودجه مربوطه هم تا پایان سال نهایی می شود و از سال آینده بنای آنجا هم شروع خواهد شد.

وی افزود: همچنین ما دنبال افتتاح درمانگاه دندی هستیم به خاطر بیمه شدگانی که هم در دندی و هم در ماهنشان حضور دارند و دسترسی آنها به زنجان راحت نیست . مردم و مسئولین آنجا خودشان زمین را اختصاص داده اند.

وی گفت: در حال حاضر در مطب ها ۸۵ درصد نسخی که تولید می شود الکترونیکی است و در مراکز دولتی و درمانگاه های خصوصی و غیر دولتی هنوز این کار انجام نشده که رایزنی ها و پیگیری ها در این مورد ادامه دارد تا این اقدام در کل کشور انجام شود.ولی در مراکز ملکی خود سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰ درصد نسخ الکترونیکی است  که در سهولت خدمات بیمه شدگان و پایش آماری بسیار موثر است .

وی اضافه کرد: در نسخه الکترونیکی وقتی بیماری مراجعه می کند به داروخانه واگر آنجا برخی از داروها  را نداشته باشد بیمار می تواند داروهای موجود را از آن داروخانه تحویل بگیرد و داروهایی که موجود نیست را از داروخانه با همان نسخه تحویل بگیرد.

وی با اشاره به امکانات کم بخش درمان در مورد کرونا گفت: در استان ۵۰ تخت در بیمارستان امام حسین و ۲۰ تخت در بیمارستان امید ابهر به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است و در حال حاضر ۷۵ نفر در تخت های اکسترا بستری هستند که اگر تعداد کم نشود این امکانات پاسخگو نخواهد بود.

وی هزینه درمان هر بیمار کرونایی را در بیمارستان های تامین اجتماعی را ۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۴ درصد افرادی که درگیر این بیماری شده اند ۴۰ -۲۱ ساله و ۷درصد هم زیر ۲۰ سال بوده اند و ۱۲ درصد هم افراد ۶۰ -۴۵۱ سال را شامل می شده است ولی ۸۴ درصد مبتلایان بالای ۶۱ سال بوده اند که به مجموعه های درمانی تامین اجتماعی مراجعه کرده اند.

عابدی تعداد موارد بستری کرونایی در مراکز درمانی تامین اجتماعی را ۴۵۲ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۱۷۱ نفر مبتلای قطعی و بقیه نیز مشکوک به این بیماری بوده اند.

عابدی در پایان  نبود پزشک متخصص را یکی از چالش های این سازمان عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه تعرفه دولتی و بخش خصوصی یکپارچه نیست بخش خصوصی برای پزشکان جذابیت دارد و بعضاً هم نیرهای متخصص بعد از کسب تجربه لازم این سازمان را ترک می کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست