• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۰۸
  • شناسه خبر: 18583

انشعابات غیر مجاز و دست کاری کنتور رایج ترین روشهای سرقت گاز است

پیام ملّت- مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اعلام اینکه بازرسان این شرکت تاکنون ۲۸ نوع سرقت گاز در استان کشف کرده‌اند، از کاهش حجم سرقت گاز نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به دلیل شرایط کرونایی خبرداد.

موسی احمدلو در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه تعداد زیادی پرونده سرقت گاز در دادگاه وجود دارد و گاز ِتعداد زیادی از متخلفان به همین دلیل قطع شده است، اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا ویروس و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی؛ شاهد کاهش سرقت گاز درسال جاری هستیم.

وی تصریح داشت: ایجاد انشعابات غیر مجاز و دست کاری کنتور؛ رایج ترین روشهای سرقت گاز در سطح شبکه توزیع گاز طبیعی استان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به تجهیز تیم‌های بازرسی برای کنترل و نظارت بر مشترکین؛ گفت: سال گذشته بازرسان این شرکت از کنتور گاز برخی منازل و مشترکین گاز استانی سرزده بازدید‌ کردند که این بازدید‌ها امسال نیز ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت گازاستان زنجان همچنین با اشاره به اشکال مختلف هدر رفت گاز در استان؛ از حجم گاز تحویلی سالانه به میزان ۲ میلیارد و ۷۴۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی خبر داد و افزود: از این میزان؛ موفق به تامین گاز مشترکین محترم به میزان ۲ میلیارد و ۷۱۶ میلیون متر مکعب در سال گذشته شده ایم که درصد حجم گاز محاسبه نشده به حجم گاز تحویلی؛ ۹۷ صدم درصد است که عملکرد خوبی است.

مهندس احمدلو ادامه داد: درصد حجم گاز محاسبه نشده به حجم گاز تحویلی در سال ۹۷ نیز معادل ۵/۲ (دو نیم) درصد بوده است که شاهد کاهش ۵/۱ درصدی هدر رفت گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

وی؛ حجم گاز تزریقی به خطوط و شبکه های جدید، حجم گاز ناشی از تخلیه فیلترها و حجم گاز مصرفی گرمکن ها را از مهم ترین عواملِ هدر رفتِ احجام گاز ِعملیاتی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان همچنین در تشریح میزان خسارت هر انشعاب غیر مجاز گاز توسط متخلفین ابراز داشت: در جنبه عمومی، پس از حکم از مراجع قانونی؛ طبق قوانین و مقررات سرقت گاز در خصوص مصارف مختلف، جزای نقدی درجه شش ماده ۱۹قانون مجازات اسلامی مصوب ۰۱/۰۲/۱۳۹۲برای خانگی و غیر خانگی به یک تا دو برابر بهای خدمات مصرفی لحاظ می شود.

وی ادامه داد: میزان خسارت؛ مستند به بند ت ماده ۱ از آیین نامه اجرایی قانون مجازات که اشاره به استفاده کنندگان غیر مجاز از آب،برق، تلفن،فاضلاب و گاز دارد، عبارت است از زیان ناشی از دخالت و تصرف غیر مجاز در تأسیسات موضوع قانون که به دستگاه های مربوط وارد می شود و میزان آن به تناسب آسیب وارده بنا به اعلام دستگاه ذی ربط طبق ضوابط و مقررات مربوط تعیین میشود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تصریح کرد: در اجرای این بند از آیین نامه و همچنین لحاظ “مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی” پس از کشف استفاده غیر مجاز، حسب مورد میزان گاز مصرف شده و خسارت وارده با اعمال تعرفه های قانونی محاسبه و ضمن تنظیم شکوائیه و اعلام وقوع جرم به مرجع قضایی، مراتب مستند میزان خسارت وارده به شرکت و همچنین محاسبه جزای نقدی از طرف دادگاه رسیدگی کننده واقع می شود.

وی ضمن قدردانی ازکارکنان خدوم گاز زنجان خاطرنشان کرد: ازتمامی ظرفیتهای موجود برای حفاظت و صیانت از تاسیسات گازرسانی استفاده خواهیم کرد تا این سرقت ها کاهش یابد./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست