• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۱۱
  • شناسه خبر: 18643

خانه های هلال بخش قره پشتلو زنجان افتتاح شد

پیام ملّت-مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: خانه های هلال در چهار روستای بخش قره پشتلو شهرستان زنجان افتتاح شد.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»شهرام میرزایی در آیین افتتاح خانه های هلال بخش قره پشتلو شهرستان زنجان افزود: جمعیت هلال احمر به استناد ماده یک اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، موسسه ای خیریه و دارای شخصیت حقوقی مستقل برپایه اصول بنیادین هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که با بهره گیری از ظرفیت اعضا، داوطلبان، امدادگران و پرسنل خود، پاسخگویی مناسب و موثر درهنگام حوادث وسوانح را مد نظر قرار می دهد.

وی اظهارداشت: بر اساس ماده ۷۷ برنامه پنج ساله ششم کشور با موضوع افزایش تاب آوری جوامع محلی، جمعیت هلال احمر نسبت به پیگیری قانونی راه اندازی خانه های هلال در سطح استان زنجان به منظور تقویت و ایجاد زمینه حضور و مشارکت واقعی آحاد مختلف جامعه در فعالیت های امدادی، بشردوستانه، ارائه خدمات اجتماعی و عام المنفعه با رویکرد تقویت ساختارهای داوطلب محور، ترویج فرهنگ وقف، صلح و نوع دوستی در جوامع محلی را در دست اجرا قرار داده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: اولویت راه اندازی خانه های هلال در روستاها و محلات بیش از ۲۰۰ خانوار در معرض حوادث طبیعی و یا آسیب های اجتماعی در سطح استان است.

میرزایی خاطرنشان کرد: امروز همزمان چهار خانه هلال در روستاهای سهرین، سارمساخلو، حاج سیران و مشکین در بخش قره پشتلو شهرستان زنجان راه اندازی شد.به گفته وی، خانه های هلال به منظور نهادینه کردن پاسخگویی به حوادث و ارتقای فعالیت های داوطلبی بشر دوستانه در جامعه راه اندازی می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه در برابر سوانح و فعالیت های بشر دوستانه، افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر سوانح، کاهش آسیب پذیری در برابر سوانح با رویکرد تاب آوری و توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسئولیت های اجتماعی نیز از اهداف فعالیت خانه های هلال است.

میرزایی تاکید کرد: انتظار داریم با راه اندازی و فعالیت و ارائه آموزش همگانی تاب آوری عمومی جوامع محلی و گسترش مسئولیت پذیری اجتماعی در بین شهروندان در جوامع شهری و روستایی افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در محل خانه های هلال مکانی وجود داشته باشد این محل به عنوان انبارهای امدادی روستا به تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر برای زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی مجهز خواهد شد.

فرماندار شهرستان زنجان نیز در ادامه این آیین گفت: باید در سطح روستاها هنگام ساخت و سازها به نکات فنی توجه شود منازل محکم و دارای استحکام بیشتری در مواقع بحران و زلزله داشته باشد.

رضا عسگری افزود: با رعایت این مهم به طبع خسارت های جانی ناشی از سیل و زلزله در سطح شهرها و روستاها نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت که متاسفانه در برخی از مناطق شاهد هستیم مردم قبل از توجه به نکات فنی به زرق و برق ساختمان توجه دارند و به لحاظ فنی هیچ تلاش و اقدامی نمی کنند.

فرماندار شهرستان زنجان گفت: داوطلبان هلال احمر در کاهش آسیب های جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی نقش مهمی دارند چرا که می توانند در کنار آموزش های مورد نیاز توجه به موارد فنی در ساخت و سازها را نیز متذکر شده و اهمیت آن را تبیین کنند.

عسگری مهمترین کار داوطلبان در مناطق مختلف شهری و روستایی را آموزش همگانی ، فرهنگ سازی برای پیشگیری از حوادث و نهادینه کردن آن در جامعه دانست و ادامه داد: با این اقدام در محیط پیرامون به حتم خسارت هایی که متوجه ما می شود به شدت کاهش خواهد یافت و داوطلبان به عنوان امدادگران برای نجات جان افراد وارد صحنه می شوند .

وی تاکید کرد: تجربه تلخی از حوادث داریم که خود مردم آمادگی لازم در مواجه با حوادث را ندارند و گاهی کمک های مردمی به دست افرادی که باید این کمک ها را دریافت کنند نمی رسد.

فرماندار شهرستان زنجان گفت: فعالیت خانه های هلال در سطح شهرها و روستاها می تواند پیش بینی لازم را از تعداد آوار، کمک های مورد نیاز برای حادثه دیدگان در مواقع بحرانی فراهم کند و هرکدام از مردم به عنوان امدادگر با وظایف مشخص دارای تکالیف خاصی خواهند بود که امدادرسانی ها و کمک های مردمی نیز به سهولت و با برنامه دقیق محقق می شود.

عسگری با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر حرکت خوبی را با راه اندازی خانه های هلال شروع کرده است افزود: با توجه به اینکه زنجانی ها تعامل و همکاری مطلوبی در برنامه ها و فعالیت ها دارند، سازماندهی نیروها با فعالیت این خانه ها نیز محقق می شود و این ظرفیت خوبی برای هلال احمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها ظرفیت خوبی برای راه اندازی خانه های هلال دارند، اظهارداشت: دهیاران و اعضای این شوراها در کنار وظایف خود باید عضو داوطلبان جمعیت هلال احمر شوند و رویکرد نهایی بهانه ای برای آموزش خود و خانواده هایشان خواهد بود که این مهم در کاهش آسیب های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی موثر است.

طی یک هفته اخیر هشت خانه هلال در سطح روستاهای استان زنجان افتتاح شده که این روند ادامه دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست