• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۱۶
  • شناسه خبر: 18770

سهرورد گنجینه تاریخی ایران باستان/ آرامستان قدیمی سهرورد ثبت میراث فرهنگی است

پیام ملّت-شهردار سهرورد گفت: آرامستان قدیمی سهرورد دارای ارزش تاریخی شناخته شده و ثبت میراث فرهنگی است به همین علت دفن اموات در این آرامستان ممنوع است.

بهروز ندرلو در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: شهرستان سهرورد دارای ۲ آرامستان است که از ادوار گذشته آرامستان قدیمی آن ثبت میراث فرهنگی شده و دارای ارزش تاریخی است.

شهردار سهرورد به ماده ۳ تبصره ۳ و ۱۰ اساسنامه میراث فرهنگی اشاره و تاکید کرد: براساس این ماده میراث فرهنگی در خصوص حفاظت، تعمیر و نگهداری از آثار تاریخی، ابنیه ها و تپه های تاریخی مسئول و موظف است.

وی فنس کشی و نصب تابلو جهت مشخص کردن این اثر به عنوان مکانی تاریخی که ثبت میراث فرهنگی شده است از سوی این ارگان ضروری دانست و گفت: متاسفانه میراث فرهنگی تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است و با توجه به اینکه برخی از مردم از گذشته اموات خود را در این مکان دفن می نمودند، این امر برای پیشگیری از اقدامات مشابه ضروری است.

شهردار سهرورد به وجود مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز در این سهرورد اشاره و عنوان کرد: شهرستان سهرورد به دلیل قرار گرفتن بر روی کوهپایه با شیب ۵ تا ۱۵ درصد تراکم و شرایط خاص جغرافیایی همواره مشکل تامین زمین مطرح و نیازمند همکاری و تعامل بیشتر دستگاهها جهت حل مشکل شهروندان می باشد.

ندرلو با بیان اینکه سهرورد با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار و ۳۰۰ نفر در ۲۴ کیلومتری مرکز شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان قرار دارد افزود: از اماکن گردشگری این شهر باستانی می توان به خانه‌ی تاریخی شیخ شهاب الدین سهروردی، منطقه باستانی دژالریج، کتیبه سنگی یازلی داش، قلعه کیوان، قلعه اسیران، جنگل های انبوه و منحصر بفرد و طبیعت زیبای سهرورد، بقعه امامزاده قاسم (ع)، آبشار زیبای شارشار، کوچه باغ های حاصلخیز ، منطقه نمونه گردشگری اشاره نمود که پذیرای گردشگران هستند.

وی با اشاره به اینکه منطقه باستانی دژالریج به‌عنوان مخفیگاه و پناهگاه در زمان حمله مغول به این شهر استفاده می‌شده و در برهه ای از تاریخ نیز به‌عنوان بازارچه مورد استفاده قرار گرفته است ادامه داد: این بازمانده ها نشان از غنای تاریخی منطقه دارد.

همچنین سهرورد زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق) عارف و فیلسوف نامدار ایرانی است.ندرلو در پایان از گردشگران و مسافران درخواست کردن از جاذبه های دیدنی و مناظر بکر طبیعی و تاریخی این شهر بازدید نمایند./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست