• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۲۵
  • شناسه خبر: 19046

خنجر عربی خیانت قرن

پیام ملّت-خنجر عربی خیانت قرن عادی سازی روابط امارات با اسرائیل چه پیامدهایی دارد و چرا اکنون علنی شده است؟

گروه بین الملل روزنامه خراسان ؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی پیام کوتاهی در صفحه توئیتر خود نوشت:” موفقیت بزرگ برای امروز. پیمان صلح تاریخی بین دوستمان اسرائیل و امارات”.این پیام گرچه با توجه به روابط گسترده و عمیق اما پنهانی امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی طی سالیان گذشته، خبر از اتفاق جدیدی نمی‌داد، اما از این نظر حائز اهمیت بود که این رفتار خائنانه برای اولین بار با صراحت اعلام و به صورت یک سند علنی رونمایی شد تا خنجری بر پیکر «آرمان فلسطین» وارد کند و رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی را از سوی یک کشور عربی به رسمیت بشناسد.

ساعاتی پس از پیام رئیس جمهور آمریکا، مشاور ارشد دونالد ترامپ خبر داد که یک کشور عربی دیگر نیز «در روزهای آینده» عادی‌سازی کامل روابط خود با اسرائیل را اعلام خواهد کرد.

از بحرین و عمان  و حتی کویت در گمانه‌زنی‌های سیاستمداران و رسانه‌های اسرائیل و منطقه به عنوان یکی از کشورهای بعدی نام برده شده که صلح با اسرائیل را خواهد پذیرفت. بر خلاف ادعاهایی که برخی منابع عربی طی ساعات اولیه انتشار خبر این توافق کردند معامله قرن نه تنها در پی این توافق کنار گذاشته نمی شود بلکه خود این توافق در چارچوب این طرح نژادپرستانه آمریکا انجام شد.

عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی یکی از ابعاد مهم معامله قرن و در واقع «روحِ معامله قرن» است. بنابراین،طبیعتا اقدام امارات سبب می شود کشورهایی نظیر بحرین نیز در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بردارند.در این بین، همه گروه های فلسطینی اعم از تشکیلات خودگردان،حماس،جنبش جهاد اسلامی و… توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و آن را خیانت به آرمان ملت فلسطین و هدیه مجانی در راستای تداوم سیاست‌های اشغالگری رژیم صهیونیستی برشمردند.انصارا… یمن نیز در بیانیه‎ای، عربستان را عامل اصلی اجرای سناریوی رژیم صهیونیستی برای انداختن کشورهای عربی در دام عادی سازی روابط دانست.

ازسوی دیگر،سلطنت عمان همسو با کشورهای بحرین و مصر از عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات حمایت کرد.روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از یک تاجر صهیونیست گزارش داد که ولیعهد سعودی در مراسمی به وی گفته است که علت اصلی عدم عادی‌سازی علنی روابط ریاض-تل‌آویو، ترس وی از تهران و دوحه است.!

دوستان در خفا،دشمنان در ظاهر

در این بین اردوغان که به نظر می رسد به شدت از برقراری رابطه میان اماراتی‌ها و رژیم صهیونیستی نگران این مسئله شده است که مبادا اماراتی‌ها بخشی از تجارت ۵ میلیارد دلاری ترکیه و اسرائیل را از آن خود کنند و از سوی دیگر بتوانند از لابی صهیونیست ها در واشنگتن علیه ترکیه و جماعت اخوانی بهره بگیرند، گفت که آنکارا ممکن است در واکنش به عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی سفیرش را از ابوظبی فرا بخواند.

اردوغان گفت: «از وزیر خارجه‌مان خواسته‌ایم تا تعلیق روابط دیپلماتیک با امارات را بررسی کند و حتی گزینه فرا خواندن سفیرمان از ابوظبی نیز مطرح است.»

وی گفت: «ما در کنار مردم فلسطین ایستادیم و ممکن نیست که آنان را رها کنیم. نمی‌توان این توافق را پذیرفت.»گفته های اردوغان در حالی است که کشورش اولین کشور اسلامی است که اسرائیل را به رسمیت شناخته و سال‌هاست در سرزمین های اشغالی سفارت دارد و از بین کشورهای اسلامی بیشترین حجم همکاری در تمامی زمینه ها را با اسرائیل دارد.

از سوی دیگر، عادی سازی روابط میان دولت های عرب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی نه اتفاقی تاریخی است و نه حائز اهمیت راهبردی، اما به نظر می رسد ترامپ با این توافق با یک تیر چند نشان زده است. یکی کمک به نتانیاهو برای تحکیم جایگاه متزلزل خود در ساختار قدرت اسرائیل و دیگری جلب آرای یهودیان آمریکا. یهودیانی که معمولاً به دموکرات ها رأی می‌دهند و «بایدن» هم از حیث استخدام یهودیان افراطی از همین ابتدای کار چیزی کم نگذاشته است، اما برای امارات و عربستان هم این توافق چند کارکرد دارد.

از طرفی این توافق نگرانی‌های آن ها در خصوص «آمریکای بدون ترامپ» را رفع خواهد کرد. به این معنا که با وارد شدن اسرائیل در مناسبات امنیتی و نظامی و سیاسی با امارات، دولت های آمریکا نمی‌توانند مانند ترامپ در خصوص فروش امنیت خیلی «ناز» کنند.

از سوی دیگر بحث «چرخش به شرق» که از سوی اوباما مطرح شد و به معنای خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس بود در دوره ترامپ نیز مطرح و دنبال شده است. حال با خروج آمریکا از منطقه، کشورهایی چون امارات و عربستان عامل اسرائیل را وارد منطقه می‌کنند تا این خلأ را پر کنند و موازنه قوای منطقه‌ای را به نفع خود حفظ کنند.

البته رابطه امارات و اسرائیل هم چیز جدیدی نبوده بلکه علنی شدن آن خبری شده است. با این علنی شدن این کشور بیشتر در تیررس گروه های مقاومت خواهد بود. بر این اساس امارات آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت.حضور اسرائیل در این کشور نیز بر حساسیت‌های گروه های مقاومت خواهد افزود و فعالیت آن ها علیه نیروهای اشغالگر خارجی در منطقه را تشدید خواهد کرد.از سوی دیگر با توجه به مخالفت این کشورها با عادی سازی روابط با اسرائیل- که در نظرسنجی‌ها منعکس است- شکاف میان حاکمان این کشورها با ملت بیش از پیش خواهد شد.

نکته آن که؛ سابقه رژیم خبیث صهیونیستی نشان داده که به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نیست، بنابراین قطعا بازنده اصلی این معامله امارات متحده عربی و کشورهای مرتجعی خواهند بود که با سکوت خود بر این رویه صحه گذاشتند.به طور قطع این بلوک سازشکار و وابسته نه تنها حیثیت عربی و اسلامی خود را برای هویت دادن به رژیم جعلی صهیونیستی هزینه کرده‌اند بلکه هیچ دستاوردی هم از این رهگذر نخواهند داشت.

از سوی دیگر؛ چون این اقدام امارات امتیازی به ترامپ برای انتخاب مجدد او در برابر «جو بایدن» تلقی می‌شود، این امر باعث می‌شود که در صورت پیروزی دموکرات‌ها آن ها از کشورهای عربی خلیج فارس بیشتر فاصله بگیرند.بر این اساس به نظر می‌رسد؛ بر خلاف آن چه «بن‌زاید» تصور کرده است، این توافق، آینده بس خطرناکی را برای کاخ شیشه‌ای امارات رقم خواهد زد و او نیز چون دیگر خائنان به آرمان فلسطین مانند سادات و مبارک مسیر زوال و فنا را خواهد پیمود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست