• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۸-۲۰
  • شناسه خبر: 20182

پایان نزاع در قره‌باغ؛ آذربایجان، ارمنستان و روسیه توافق آتش‌بس امضا کردند

پیام ملّت- نیمه شب گذشته سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان اعلام کردند موافقت‌نامه‌ای را برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ به امضا رساندند.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» طبق مفاد این توافق آتش‌بس میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۲۱ به وقت گرینویچ در ۱۰ نوامبر آغاز خواهد شد. نیروهای ارمنستان از مناطق خارج از قره‌باغ کوهستانی عقب‌نشینی خواهند کرد. نیروهای حافظ صلح روسیه در کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

پس از اعلام آتش‌بس، تظاهرات‌کنندگان مقابل ساختمان نخست‌وزیری ارمنستان تجمع کردند و ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شدند.

بعد از مدتی از شروع اعتراضات، معترضان وارد ساختمان دولتی و محل برگزاری جلسات کابینه دولت ارمنستان شدند. از سوی دیگر بعضی معترضان توانستند وارد پارلمان این کشور شوند. همچنین تطاهرات‌هایی علیه این آتش‌بس در ایروان، پایتخت ارمنستان صورت گرفت.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره امضای آتش‌بس گفت: آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است. این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه در واکنش به اعتراضات در این کشور گفت: چاره دیگری برایم باقی نگذاشتند. مجبور بودم توافق را امضا کنم. ما در برابر دومین ارتش بزرگ ناتو یعنی ترکیه هم می‌جنگیدیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این‌باره اعلام کرد: نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهد شد. آتش‌بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره‌باغ کوهستانی را فراهم خواهد آورد. آذربایجان و ارمنستان در مناطقی که تحت کنترل دارند باقی خواهند ماند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان پس از امضای توافق آتش‌بس گفت: خوشحالم که جنگ تمام شد. امروز روز تاریخی برای مردم آذربایجان است و من به این پیروزی افتخار میکنم. از پوتین و اردوغان بابت این توافق آتش بس تشکر میکنم. ترکیه و روسیه مشترکاً فعالیت‌های حفاظت از صلح در قره‌باغ کوهستانی را به عهده خواهند گرفت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست