• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۸-۲۹
  • شناسه خبر: 20377

کتاب« تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» شناسنامه سجاس است

پیام ملّت-شهرام رفیعی گفت: باوجود ظرفیت‌های بالا از لحاظ خصوصیات طبیعی و اقلیمی، جاذبه‌های گردشگری، حضور مشاهیر و علمای ادبی و تاریخی در دوران گذشته و معاصر درسجاس سعی بر آن بود که قدمی در راستای شناساندن این منطقه برداش ...

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» به کوشش شهرام رفیعی از هنرمندان و شاعران حوزه هنری زنجان در هفت فصل و ۳۱۹ صفحه، پس از تألیف و گردآوری توسط انتشارات صفیر سیمرغ و با همکاری و مشارکت شهرداری و شورای شهر سجاس و حوزه هنری زنجان در راستای معرفی پیشینه تاریخی فرهنگی سجاس چاپ و منتشر شده است.

شهرام رفیعی؛ کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش سجاسرود علاوه بر نویسندگی در زمینه موسیقی و شعر، بخصوص شعر کودک نیز فعالیت دارد، و کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» از جدیدترین آثار تألیفی وی به حساب می‌آید.

نویسنده در معرفی کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» و با اشاره به تألیف این کتاب طی پنچ سال گفت: کتاب حاضر از طریق مراجعه به منابع کتابخانه‌ای، کتب تاریخی فارسی و عربی و با تکیه بر مستندات و یافته‌های تاریخی و مطالعه نشریات و مجلات، مقاله‌ها و تحقیقات پژوهشگران نگارش شده است و درکل با روش و اسلوب مستند و مستدل مواردی را بعنوان رهاورد تکاپو و تلاش ارائه داده است.

وی منابع مورد استفاده برای نگارش کتاب را بیشتر کتاب‌های تاریخی و ادبی که نویسندگان آنان حرفی برای گفتن داشتند و در این زمینه زبانزد بودند، عنوان کرد و ادامه داد: در نگارش این کتاب اهتمام بر آن داشتم که این کتاب‌ها و منابع از لحاظ صحت و سقم مطالب موثق و مورد اطمینان باشند و خوانندگان را به گمراهی نکشانند.

رفیعی در بهره‌گیری از منابع غیر فارسی گفت: در مسیر نوشتن کتاب از چندین منابع عربی بخصوص در زمینه علم انساب استفاده کردم و از مقالات معتبر و سایت‌های مورد اطمینان  نیز بهره جستم، همچنین قسمتی از منابع این کتاب نیز بصورت میدانی بوده که بیشتر از اساتید و معمرین و سالخوردگان در این زمینه‌ مطالبی را در کتاب گردآوری نموده‌‍‌ام.

وی با اشاره به حاصل تحقیقات و پژوهش از منابع کتابخانه‌ای و میدانی، تشریح کرد: بررسی منابع و مأخذ نشان دهنده این است که تمدن و قدمت زندگی در منطقه سجاس‌رود به قبل از تاریخ برمی‌گردد و تاریخ سجاس از ابتدا تا پایان حکومت دوران قاجار و جاذبه‌ها و تمدن باستاتی این شهر نشان از قدمت آن دارند.

رفیعی؛ هدف از تألیف کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» را، شناساندن قدمت تاریخی منطقه سجاس و وجود پتانسیل بالای این منطقه عنوان کرد و افزود: مهمترین ویژگی کتاب حاضر این است که از گذشته سجاس حتی از قبل تاریخ خبر می‌دهد و با اشاراتی دقیق به احوال مشاهیر و علمای شهر، به مطالب بسیار مفیدی در زمینه‌ی پیدایش این شهر پرداخته شده است در واقع این کتاب کاستی‌های موجود در زمینه‌ی پژوهش‌های تاریخی در این خطه را پر کرده است و منبع خوبی برای محققان و پژوهشگران است.

نویسنده؛ این کتاب را مشتمل بر هفت فصل عنوان کرد و افزود: یک فصل از کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» مربوط به معرفی گذشته‌ی سجاس، از قبل تاریخ، تا انتهای حکومت قاجاریه می‌باشد و در فصلی دیگر به معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر علمی و ادبی سجاس از جمله؛ نگاری سجاسی و رکن‌الدین سجاسی، مراد شمس‌تبریزی و فخرالدین عراقی و … پرداخته شده است، همچنین فصول دیگر این کتاب، به داشته‌های تاریخی این شهر سجاس از دیدگاه پژوهشگران معاصر اشاره شده است.

این نویسنده با بیان اینکه حوزه هنری استان زنجان، شهرداری و شورای شهر سجاس در چاپ کتاب همکاری داشتند، بیان کرد: در روزهای ابتدایی انتشار کتاب اهالی سجاس اسقبال خوبی از این کتاب کردند و به زودی این کتاب در دسترس مردم استان نیز قرار خواهد گرفت و با انتشار جلد اول کتاب اعتمادی بین مردم ‌شکل گرفته و با توجه به مطالبی که داریم و کمک خود مردم به فکر نوشتن جلد دوم این کتاب نیز هستیم./۱۰۵

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست