• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۰۱
  • شناسه خبر: 20394

شمار کرونایی‌های مثبت سرپایی در زنجان به ۱۰۰۰ نفر در روز می‌رسد !

پیام ملّت - رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در صورت دسترسی به تست‌های سریع تعداد افراد مثبت سرپایی در استان روزانه به یک‌هزار نفر خواهد رسید که در این صورت باید نسبت به جداسازی و نگهداری آنان در مکان‌های تعیین ش ...

به گزارش « پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » به نقل از ایرنا ، دکتر پرویز قزلباش در جلسه تبیین طرح شهید قاسم سلیمانی و طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت هایی کرونایی با بیان اینکه شناسایی و جداسازی بیماران مبتلا و مراقبت از آنان اهمیت زیادی دارد، افزود: اصلی ترین هدف طرح این است که نواقص موجود در زمینه مقابله با کرونا پوشش داده و اقدامات مقابله‌ای در گستره وسیع‌تری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سه محور مهم در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی لحاظ شده است، اظهار داشت: هرچه بتوان در حوزه مراقبتی طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی مبتلایان را شناسایی کرد قدرت تحرک و مبارزه با بیماری نیز افزایش می یابد.

این مسؤول به محدود و زمان‌بر بودن تست PCR، پی سی آر اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت های این نوع تست تعداد آزمایش ها نیز کمتر و  زمان اعلام نتیجه آزمایش نیز ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشید و این زمان موجب می شد که فرد نسبت به ایزوله کردن خود اقدام نکند و این معضلاتی را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: با جایگزین شدن تست های سریع شاهد افزایش شناسایی بیماران کرونایی خواهیم بود که زمان اعلام جواب آزمایش این نوع  تست ۲۰ تا ۲۵ دقیقه خواهد بود که افراد مثبت شناسایی شده می توانند خود را به سرعت قرنطینه کنند.

قزلباش افزود: شناسایی بیماران کرونایی در این استان اهمیت ویژه ای دارد چرا که آمار مبتلایان کشوری را بهبود خواهد داد که در این بخش نیز از مشارکت سپاه و بسیج استان استفاده خواهد شد و با محله و خانواده‌محور بودن پوشش به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این طرح ، خانواده و محله محور اصلی تلقی می شود، اظهار داشت: گروه‌های هدف با آموزش‌های کرونایی توانمند می‌شوند تا بتوانند خود مراقبتی را انجام داده و در مدیریت این بیماری مشارکت فعالانه‌ای داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در این طرح مراقبت از بیماران و سیستم حمایتی، سالمندان زنجانی نیز تحت پوشش قرار گرفته و نظارت ها نیز بصورت گسترده انجام خواهد شد.

وی یادآوری کرد: پرسنل بهداشت محیط، محور کار در این طرح هستند و بقیه سازمان های متولی تعریف شده نیز مشارکت گسترده ای خواهند داشت.

قزلباش افزود: محوری‌ترین نقطه مبارزه در این طرح شناسایی فرد مبتلا و جدا کردن آنها از سایر افراد است و این در حالی است که روزانه ۵۰۰ بیمار مبتلا سرپایی مثبت کرونایی شناسایی می شود که از لحظه انجام این کار باید نسبت به منفک کردن آنها از خانواده اقدام کرد.

وی اظهار داشت: در بهترین شرایط درصد محدودی از خانواده ها امکانات لازم برای انجام قرنطینه خانگی دارند و بر اساس مطالعات انجام گرفته همین افراد مبتلا اگر چند روز پس از بهبودی در جامعه تردد کنند می توانند حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از افراد را آلوده کنند.

این  مسوول ادامه داد: مبتلایان سرپایی کرونا نیز باید به مدت ۱۴ روز خود را در منزل یا نقاهتگاه قرنطینه کنند که بر این مبنا باید این مکانها پنج هزار نفر را پوشش دهتد.

وی با بیان اینکه انجام دادن چنین کاری و پوشش این تعداد به لحاظ تجهیزات و پرسنل، کار بسیار دشواری است، اظهار داشت: باید با اولویت بندی، بیماران حتی بدون علائم را به مکان هایی هدایت کرد تا تحت مراقبت های لازم انجام گیرند.

قزلباش خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار بیمار کرونایی در نقاهتگاه های استان تحت مراقبت قرار گرفتند اما در کنترل بیماری چندان نقش آفرین نبوده و در قطع زنجیره انتقال تاثیری نداشته هر چند اقدام حمایتی خوب محسوب می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست