• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۰۱
  • شناسه خبر: 20391

کارگران در مجلس نماینده ندارند

پیام ملّت- دبير اجرايی خانه کارگر استان زنجان گفت: کارگران نماینده ای در مجلس ندارند .نمایندگان مجلس غالباً نماینده دولت هستند نه نماینده کارگران.امیدواریم شاهد حضور نمایندگان واقعی کارگران در مجلس مثل آقای محجوب باشیم.

اصغر نجاری در گفت و گو با « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد:امسال مراسم سالروز تصویب قانون کار به دلیل رعایت نکات بهداشتی در شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد و نتوانستیم در جلسه حضوری دغدغه های جامعه کارگری را مطرح کنیم .

اصغر نجاری با اشاره به تصویب قانون کار در ۲۹ آبان سال ۶۹ و سی سالگی این قانون گفت: ما تردید نداریم که قانون کار یک قانون حمایتی از کارگران است ولی درحال حاضر به صورت نیم بند اجرا می شود . در حالی که وقتی قانون مصوب شده ، دولت هم باید اجرا کند و هم تحت حمایت قرار دهد ولی در حال حاضر دولت این قانون را نه تنها اجرا نمیکند و متولیان هم نظارت نمی کنند بلکه قانون اساسی هم نادیده گرفته می شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان با بیان اینکه نادیده گرفتن گلایه های کارگران در این شرایط باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد گفت: وقتی کارگری دغدغه امنیت شغلی نداشته باشد تاثیرات آن در افزایش راندمان تولید و طبعاً در افزایش فروش و تولید محصول با کیفیت ملموس خواهد بود.

نجاری گفت: امروز زمزمه اصلاح قانون کار هم شروع شده که اگر در راستای تقویت بندهای قانون کار باشد با آن موافقیم ولی در صورتی که منجر به محدودیت و تضعیف همین قانون فعلی هم باشد قطعا با آن مخالفیم .

دیبر اجرایی خانه کارگر با اشاره به مطرح شدن دغدغه های جامعه کارگری در مراسم سالروز تصویب قانون کار گفت: دغدغه ما توجه به اصل ۴۱ قانون کار و تبصره ۲ قانون بود که خواستار توجه جدی به آن هستیم در حالی که متاسفانه نه فقط در این دولت که در دولت های قبل هم مورد بی اعتنایی قرار گرفته است .

نجاری گفت: ما کارگر را به عنوان نیروی مولد می شناسیم که باید حمایت و تقویت شود . کارگر یعنی ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که تحت پوشش تامین اجتماعی است ولی سهمی که از تامین اجتماعی دارد چیست؟

وی با اشاره به شرایطی که شیوع کرونا برای کارگران ایجاد کرد گفت: ۳ هزار کارگر ما شغلشان را از دست داده اند در حالی که برای کارمندان دولت این اتفاق نیفتاده است و امروز که صحبت از حضور یک سوم کارمندان در محل کار است آیا یک دهم همان در مورد کارگران قابل اجرا است ؟

اصغر نجاری در خصوص سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: ما خواستار اصل سه جانبه گرایی در این سازمان هستیم . این سازمان متعلق به کارگران است و مالکان اصلی آن کارگران هستند در حالی که آنچه در این سازمان مهم نیست منافع کارگران است .

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست ودولت نباید در تصیم های آن دخالت کند گفت: این بدعتی است که سال ها است در مورد این سازمان اتفاق افتاده است در حالی که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم و هنوز نتوانسته آن را پرداخت کند. امسال با پیگری های متعدد توانستیم ۳۲ هزار میلیارد تومان آن را محقق کنیم که آن هم در قالب شرکت های سهامی در اختیار سازمان گذاشتند در حالی که در مجلس قبل ۵۰ هزار میلیارد پیش بینی شده بود.

وی افزود: ۱۷ هزار میلیارد هم که به همسازی حقوق اختصاص پیدا کرده بود که آن را به متناسب سازی تغییر دادند درحالی که حقوق کارگری در این شرایط تورمی پاسخگوی هیچکدام از نیازهای او نیست و طبق ماده ۴۱ حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود باید تعیین شود که همواره مورد کم لطفی دولت قرار گرفته است .

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان در ادامه گفت: از همه تشکل های کارگری خواست که همسو باشند چرا که ما نیاز به یک انسجام درون تشکیلاتی داریم تا بتوانیم به نتیجه برسیم ونتیجه انشقاق ضعیف تر شدن جامعه کارگری خواهد بود.

نجاری با اشاره به اینکه کارگران نماینده ای در مجلس ندارند و نمایندگان مجلس غالباً نماینده دولت هستند نه نماینده کارگران گفت: امیدواریم شاهد حضور نمایندگان واقعی کارگران در مجلس مثل آقای محجوب باشیم که به اهداف خانه کارگر که همان رعایت کرامت انسانی و جایگاه واقعی کارگر برسیم ./ زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست