• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۰۳
  • شناسه خبر: 20411

درحال حاضر هرسرماخوردگی کرونا است مگر اینکه خلافش ثابت شود

پیام ملّت- رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت:اکنون هرسرماخوردگی کرونا است، مگراینکه خلاف آن ثابت شود،بیماران کرونایی پس از تست دادن اقدام به قرنطینه خود کنند تا سایرافراد آلوده نشوند.

ورود داروهای گیاهی به چرخه کرونا، نیازمند کار تحقیقاتی و علمی

به گزارش « پایگاه -خبری- تحلیلی پیام ملّت» پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه اظهار کرد: اصلی ترین مساله در مورد بیماری کرونا این است که وقتی مورد مثبت مشخص شد بتوان او را از دیگران و اجتماع جدا کرد که در حال حاضر استان پیگیر این است که امکانات منفک کردن بیمار را از بقیه فراهم کند.

پرویز قزلباش گفت: در روزهای اخیر روند رشد بیماری کرونا نسبتا پایدار بوده ولی به معنای کاهش بیماری و روند نزولی آن نیست؛ امید است با محدودیت‌های کرونایی اعمال شده شاهد کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان باشیم.

وی اضافه کرد: به طور معمول روزانه یک هزارو ۲۰۰ تست کرونا  به روش پی سی آر انجام می شود که این روش  بسیار پر هزینه و پروسه انجام آن طولانی است. تست های سریع از بزاق انجام می شود و حداکثر در۳۰ دقیقه پاسخ آن اعلام می شود و در این میان ثابت شده وقتی فردی متوجه می شود کرونا مثبت است خود و اطرافیان وی تغییر رفتار می دهند.با توجه به واردات تکنولوژی مورد نیاز تست‌های سریع کرونا، این تست‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و طبق قول‌های داده شده تا اواسط هفته جاری به دانشگاه علوم‌پزشکی استان تحویل داده خواهد شد.

وی، با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی قطعا در روند کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان تاثیرگذار خواهد بود، افزود: اعمال محدودیت‌ها سبب جدی گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم می‌شود.

قزلباش با تاکید بر اینکه اکنون هر سرماخوردگی کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، اظهار کرد: بیماران کرونایی باید باور داشته باشند که به کرونا مبتلا شده‌اند و پس از تست دادن اقدام به قرنطینه خود کنند تا سایر افراد آلوده نشوند.

قزلباش در پاسخ به سوالی در مورد آمار فوتی ها و چرایی شبهه در آمار اعلامی فوتی های بیماری کرونا افزود: آمار اعلام شده فوتی های بیمار ی کرونا دقیق اعلام می شود چرا شبهه ایجاد می شود به دلیل اینکه فوتی هایی که جواب داده شده و علت فوت قطعی شده اعلام میشود و فوتی هایی که جواب آنها قطعی نیست در لیست انتظار قرار می گیرند جواب اگر مثبت بود برای روز بعد اعلام میشود ولی اگر مثبت نبود از فوتی های کرونا جدا میشود در نهایت تعداد فوتهایی که اتفاق افتاده دقیقا واقعی است. فوتی ها قابل کتمان نیست و هیچ سازمانی نمی تواند انکار بکند .

وی تصریح کرد: به طور مثال در یک روز ۱۵ نفر فوت کردند و تست ۱۰ نفر آن‌ها قطعی آماده است و جزو آمار محسوب می‌شوند و پنج بیمار دیگر تست کرونا آنان هنوز آماده نیست و در زمان مشخص شدن اعلام می‌شود، گفتنی است بیماران مشکوک کرونا نیز همانند بیماران مبتلا به کرونا دفن می‌شوند.

قزلباش با اشاره به نظارت‌های جدی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف استان، تصریح کرد: با توجه به گستره وسیع مشاغل در استان، امید است با توجه به همکاری بسیج استان و خود اصناف نظارت‌های موجود در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی وسیع‌تر شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های کرونایی برای تبدیل رنگ شهرهای قرمز، زرد و نارنجی کرونا به سفید است اما با محدودیت دو هفته‌ای امکان پذیر نیست، ادامه داد: با محدودیت‌های کرونایی اعمال شده امید است وضعیت شهرهای قرمز استان به رنگ نارنجی، شهرهای نارنجی به رنگ زرد و غیره تغییر پیدا کند.

قزلباش با بیان اینکه بسیاری از داروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی هنوز وارد پروتکل وزارت بهداشت نشده‌اند، اظهار کرد: اختلاف نظرهایی در خصوص اثرگذاری داروی رمدسیویر وجود دارد.

وی در رابطه با تاثیر داروهای گیاهی بر بیماران کرونایی، افزود: داروهای گیاهی زمانی می‌تواند موثر و وارد چرخه درمان شود که در یک چارچوب علمی با تایید جامعه علمی و دانشگاهی میزان اثرگذاری آن ثابت شود و سپس مردم از آن استفاده کنند.

قزلباش در رابطه با ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی استان،افزود: ۲۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان وجود دارد که در حال حاضر ۶۵۰ تخت (۳۰ درصد) توسط بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست