• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • شناسه خبر: 20900

رئیس جمهور راهی جز عمل به قوانین مجلس ندارد

پیام ملّت- رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است رئیس جمهور راهی جز عمل به قوانین مجلس ندارد لذا خود را تحت فشار مجلس جلوه ندهد.

فریدون عباسی

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فریدون عباسی دوانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با انتقاد از سخنان روز گدشته روحانی درباره قانون اساسی مبنی بر اینکه نمایندگان وظیفه اعمال نظارت بر عملکرد وزرا را ندارند و این موضوع بر عهده رئیس جمهور است، گفت: رئیس جمهور بر مبنای نظرات شخصی خود قانون را تفسیر می کند و اعتقادی به اجرای قانون و استفاده از فکر و نظریات دیگران ندارد.  

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس که به وظایف کمیسیون ها اشاره دارد، اظهار کرد: بر اساس بند ۶ این ماده نمایندگان باید جهت کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، گزارش عملکردی از اجرای قوانین از دستگاه های ذیربط دریافت کنند.

وی افزود: کمیسیون ها را نمایندگان تشکیل می دهند و زمانی که می خواهند از اطلاعات کشور گزارش بگیرند درباره آن اظهارنظر می کنند؛ مگر می شود نمایندگان گزارش عملکرد از دستگاه های اجرایی بگیرند اما درباره آن هیچ سوالی نداشته باشند در حالی که در تبصره ای ذیل ماده ۴۵ آمده که بررسی تخلفات و سوءمدیریت مسئولان و گزارش آن به مجلس نیز از وظایف کمیسیون است.

عباسی همچنین با اشاره به ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: بر اساس این قانون، ۱۰ نفر نماینده و یا کمیسیون ها می توانند موضوعی را مورد شکایت قرار داده و بررسی کنند که مصداق آن عدم رعایت شئونات، استنکاف از اجرای قانون و اجرای ناقص آن از سوی رئیس جمهور، وزیر و یا مسئولان دستگاه های زیر مجموعه آنها است.

فریدون عباسی در ادامه تأکید کرد: این قانون نه تنها درباره عدم اجرا یا استنکاف از قانون از سوی وزرای کابینه است بلکه در قبال شخص رئیس جمهور نیز مصداق دارد.

عباسی همچنین با اشاره به اصل نود قانون اساسی بیان داشت: مجلس موظف است به شکایت هایی که از سه قوه صورت می گیرد، رسیدگی کند که این رسیدگی بدون سوال و نظارت نیست همچنین دیوان محاسبات به عنوان دستگاهی وابسته به مجلس درباره بسیاری از مسائل از دولت حسابرسی می کند و مرکز پژوهش ها نیز شئون نظارتی مجلس را مشخص می کند.

عباسی اضافه کرد: رئیس جمهور و وزرا باید برنامه های خود را بر اساس قوانین مصوب مجلس ارائه کنند از این رو آقای روحانی نباید جامعه را دوقطبی کرده و مجلس را مقابل مردم قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه قوانین خروجی مجلس با استفاده از خرد جمعی و مراجعه به آرای نمایندگان به تصویب می رسد، خاطرنشان کرد: وقتی یک مصوبه مجلس با اکثریت آرا به تصویب می رسد یعنی جمهوریت نظام در نظر گرفته شده لذا باید به حاصل رأی اکثریت نمایندگان احترام گذاشت و بر اساس سلیقه شخصی آن را تفسیر نکرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مجلس رئیس جمهور را تحت فشار قرار نداده، تأکید کرد: رئیس جمهور باید بداند راهی جز عمل به قوانین ندارد و این جزء همان اصولی است که در قانون اساسی ذکر شده و راهی فراتر از آن نیست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست