• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۰۳
  • شناسه خبر: 20930

آغاز طرح ریشه کنی بیسوادی در قشرهای خاص در زنجان

پیام ملّت- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان از آغاز طرح ریشه کنی بی سوادی در قشرهای خاص خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» فرحناز فتحی در نشست  خبری در آستانه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار کرد: ۷دی سال ۵۸ امام خمینی(ره) برای اینکه انقلاب فرهنگی و اجتماعی دیگری را بعد ازانقلاب سیاسی ۵۷ احیا کنند  تشکیل نهضت سوادآموزی را ابلاغ کردند و همه مردم ایران را مخاطب قرار دادند و خواستند که همه  به پا خیزند و همه ایران را مدرسه کنند.

فتحی گفت: بخشی از جامعه ما به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی و  موانع  موجود دستیابی به فرصت آموزش را از دست داده اند  که بیاد فرصت سوادآموزی برایشان مهیا کرد.            

وی با بیان اینکه سوادآموزی رسالت خود را آموزش بزرگسالان می داند که حداقل سواد را ندارند گفت:  با شیوع کرونا این نیاز شدت بیشتری گرفته و گویا  نیاز جامعه به افراد با سواد بیشتر از نیاز خود بی سوادان به با سواد شدن است.و در خانواده هایی که  دانش اموز دارند  این نیاز بیشتر احساس می شود.

فتحی با اشاره به شرایطی که با شیوع کرونا در جامعه حاکم شد گفت: وقتی دیدیم که شرایط ناشی از کرونا جدی است و  بر سواد آموزی هم تاثیر گذاشته  تصمیم بر این شد که در این شرایط نباید متوقف شد برای همین شعار “سواد آموزی بدون توقف” را تعیین کردیم که با زیست بومی که حادث شده بود بتوانیم کار را ادامه دهیم .

فتحی ادامه داد: گام اول آگاهی بخشی بود که آموزش دهنده  ها بهداشت  و صیانت از سلامت خودشان به آنها گوشزد بکنند که  کارشناسان و آموزش  دهندگان ما حضور پیدا کردند و آموزش های لازم در این خصوص را به سواد اموزان آموزش  می دادند.در مرحله دوم به صورت تلفنی پیگیر آموزش ها بودند چرا که  آموزش کودکان و بزرگسالان فرق دارد و بزرگسالان به خاطر دغدغه هایی که دارند ممکن است آن را کنار بگذارند. در مرحله بعد شناسایی پشتیبان ها بود که این بار در صورتی که سوادآموزان به فضای مجازی دسترسی داشتند و یا ازطریق تلفن موارد درسی به فرزندان آنان ویا پشتیبا ن آنها گفته می شد.

فتحی ادامه داد: در همان اسفند ماه بر اساس  اینکه باید با شرایط مواجه اقتضایی می کردیم فیلم های آموزشی  در پورتال اداره  کل آموزش و پروروش بارگذاری شد ولی چون در برخی روستاها دسترسی به اینترنت نبود ۷۵۰ دی وی دی کپی شد و درکنار درسنامه های مربوطه به دانش آموزان مناطق ارسال شد. چون غافلگیر شده بودیم تا تدوین برنامه مدون نمی خواستیم آموزش ها قطع شود .پس از آن یک کارگروه تهیه و تدوین محتوای آموزشی  در استان تشکیل شد و برای دوره انتقال و سواداموزی  و تحکیم محتواهای لازم تهیه شد.در همین راستا به صورت علمی تر در استودیوهایی که در نواحی۱ و ۲ و زنجانرود داشتیم به تولید محتوا پرداختیم . ۱۵۶۵ دقیقه محتوای تولید شده برای دوره انتقال به صورت مدون و متمرکز با رعایت مسائل تربیتی و پرورشی  و درسنامه  تهیه شد .

وی گفت: برای دوره سوادآموزی محتوای نون و قلم  را باز نشر و درسنامه های آنها هم  آماده شد که درکل ۸۶۰ صفحه برای کل دوره انتقال و ۳۶۰ صفحه برای کل دوره سوادآموزی محتوا تولید شد.

معاون سواداموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار کرد: حجم ابلاغی  امسال برای سوادآموزی  4600 نفر است که ۲۱۰۰ نفر برای دوره سوادآموزی و ۱۲۰۰ نفر برای دوره انتقالی بودند . ۲۴۰۰ نفر هم  در طرح “نماز کلید بهشت” باید شرکت کنند که مهم ترین طرح بازیادآوری و خوانش درست نماز و قرآن است. است

وی نفر حجم ابلاغی برای آموززش های آی سی دی ال را هم   نفر ۱۲برای ناحیه۹ ۱ و ۲  عنوان کرد.

فتحی از برگزاری مسابقات مختلف برای تعمیق سوادآموزی از جمله مسابقه “سردار دل ها ” و ” پرسش مهر ریاست جممهوری ” کتابخوانی خبر داد و گفت:  و برای آموزش دهنده ها هم میزگردهایی برای بازشناسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی.  در مراکز یادگیری برگزار خوا هد شد .

وی گفت: همچنین در سال جدید اجرای بسته تحولی با عنوان ” سواد وز ندگی ” است برای استان زنجان ناحیه ۱ در این طرح مهارت های مختلف را به سوادآموزان آموزش می دهند.در کنار این ها مهارتهای شغلی هم به ویژه برای توانمند سازی زنان را خواهیم داشت. 

فتحی گفت: یکی دیگر از مهم ترین برنامه هایی که  سال ها مغفول مانده آموزش عشایر استان است  که با توجه به آماری داریم ۲۱ روستای عشایر نشین در استان داریم که درخواست کردیم طرح  عشایری را برای  ما راه ا ندازی کنند که  در آن ۱۱۰ نفر از زنان و دختران عشایری را تحت پوشش ببریم .

وی باسوادی مردان استان زنجان را  5/97 درصد و زنان را ۵/۹۵ درصد  عنوان کرد و گفت:  در حاشبه نشین ها بی سوادی بیتشر است. و ۲۰ درصد از حجم ابلاغی مخصوص مردان است در مناطق زنجانرورد  و ایجرود و مناطق برای مردان ۱۲ کلاس سوادآموزی و انتقال تشکیل شده است.

فرحناز فتحی مهم ترین عامل بی سوادی را در درجه اول مسائل فرهنگی و در درجه دوم  مسائل اقتصادی و درجه شوم تربیت خانوادگی نام برد و گفت: هر جا ضعف فرهنگی از لحاظ ابعاد مختلف آموزش داریم بی سوادی هم داریم و همینطور هر جا کودک همسری داریم کم سوادی هم بیشتر است .

تعداادی از فرهنگیان با اظهار خودشان بیش از ۵۰ نفر کع قبلا بی شواد یا کم سواد بودند

وی با بایان اینکه یکی از سوادآموزان زنجان به عنوان سوادآموز برتر کشوری انتخاب شد  گفت:  در جشنواره الگوهای برتر تدریس  هم زنجان مورد تقدیر وقع شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان از آغاز طرح ریشه کنی بی سوادی در قشرهای خاص خبر داد و گفت: در اولین قدم تمام کارگران بیسود استان احصاء  شدند و  در حال حاضر این آمار در رحال پالایش هست  که تحت پوشش آموزش ها  قرار بگیرند. وی گفت: با بهریستی و کمیته امداد هم مذاکراتی شده تا مددجویان بیسواد را تحت پوشش قرار دهیم  و همنطور در  مهم ترین طرح سواداموزی  همه استان دست به دست هم دادند که  هیچ  اولیای بیسواد در استان نداشته باشیم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست