• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۱۳
  • شناسه خبر: 21101

نان بگیریم یا کرونا!

پیام ملّت - همین حضور در نانوایی یکی از تهدیدها و لحظه‌های خطرآفرین برای هر فرد است تا به دلیل بی توجهی به کرونا مبتلا شود و جان و خود و دیگران را به خطر بیندازد.

نان از دوران دور تاکنون نقش و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم کشور داشته و دارد، موادی مغذی که جزء جدا نشدنی سفره مردم این سرزمین است.این ماده ارزشمند از جایگاه و قداست خاصی در بین مردم برخوردار است و در واقع جزء جدانشدنی از سفره هر ایرانی محصوب می‌شود.

یکی از نوستالژیک ترین خاطرات هر ایرانی مربوط به صف‌های نان است که سال‌ها پیش داشتند، صف‌های نانی که گاهی دوست یا همسایه خود را در این صف به آغوش می‌کشیدند و با او هم صحبت می‌شدند تا نوبت‌شان برسد.

امروز اما همین صف‌ها تبدیل به صف‌هایی با رعایت فاصله اجتماعی برای گذر از خطر بیماری کرونا شده است، اما بعضی از صفوف نانوایی هنوز کرونا را درک نکرده و نانواداران نیز با دلایل خاص خود ماسک نمی‌زنند.

کارشناسان، نانوایی‌ها را به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی از جمله استفاده از پول نقد، بی‌توجهی به استفاده از اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش، حضور متراکم مردم کنار هم در صف‌ها و میزهای پیشخوان، یکی از راه‌های انتقال و جهش سریع ویروس کرونا عنوان کرده‌اند.

و اکنون به واسطه شیوع بیماری ویروس کرونا، همین حضور در نانوایی یکی از تهدیدها و لحظه‌های خطرآفرین برای هر فرد است تا به دلیل بی توجهی به کرونا مبتلا شود و جان و خود و دیگران را به خطر بیندازد.

از یک جهت به نظر می‌رسد مصرف نان مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است، صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت نیز در مقابل نانوایی‌هایی که کیفیت پخت مطلوبی دارند یا نان را به قیمت مناسب عرضه می‌کنند، بیشتر از نانوایی‌های دیگر است و این موضوع بیانگر کوچک شدن سفره مردم و مصرف بیشتر نان به عنوان یکی از ارزان ترین اقلام غذایی مردم است.

از سوی دیگر به اذعان برخی نانوایان قطع یا کاهش سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف یا پلمب آنها جمعیت را به سوی سایر نانوایی‌ها سوق داده و منجر به ازدحام جمعیت شده است.

کرونا در صف نان

 برخی از نانوایان دیگر نیز محدودیت ساعات کاری در روز در برابر افزایش تقاضا برای نان را دلیل صفهای شلوغ می‌دانند.

نانوایان از سهمیه آرد گله‌مندند، مسؤولان می‌گویند، آرد کم نشده و مردم هم همچنان در صف منتظر نان هستند، نانی که به قیمت گرفتن یا نگرفتن کرونا تمام می‌شود! نان به قیمت جان.

یکی از شهروندان زنجانی در این باره به خبرنگار عصر ملت گفت: با شیوع ویروس کرونا با هر بار خرید نان سعی می کنم به اندازه نیاز یک هفته نان تهیه کنم تا از مراجعه مستمر به واحدهای نانوایی دور باشم.

وی گفت: رعایت فاصله طولی با افراد حاضر در صف، استفاده از پارچه تمیز و مناسب، استفاده از کارت به جای وجه نقد از جمله کارهایی است که در تهیه نان مدنظر قرار می‌دهم.

این شهروند با بیان اینکه شلوغی نانوایی‌ها محدود به یک نقطه از شهر نیست، اضافه کرد: در این شرایط کرونایی تقریبا به هر نانوایی که می‌روی، ۷ تا ۱۰ نفر در صف نان هستند و این امر امکان آلودگی افراد و حتی خود نانوا را نیز فراهم می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان هم از دو شیفته شدن ۲۰ نانوایی در زنجان خبر داد و گفت مشکلی به لحاظ پخت نان مورد نیاز مردم وجود ندارد.

کمال الماسی با بیان اینکه بیشتر از ۲۰ نانوایی نیز تعدیل سهمیه داشته‌اند و به خاطر پخت زیاد سهمیه‌شان زیاد شده است، تصریح کرد: مشکلی از نظر تهیه نان وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد تقاضا زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه به اندازه یک سال مردم زنجان آرد در سیلوها وجود ندارد، اضافه کرد: سرانه مصرف هر زنجانی ۱۱ کیلوگرم آرد در ماه است که حتی بیشتر از این نیاز در زنجان آرد داریم.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به اینکه طبق توصیه‌ها نانوایان از کارتخوان استفاده می‌کنند تا در زمان تحویل پول نیز پروتکل‌ها رعایت شود، تصریح کرد: البته آنطور که اطلاع داریم به علت عدم رعایت پروتکل‌ها چند نانوایی توسط بهداشت پلمب شد.

مقابله با احتکار آرد در زنجان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ کارگر نانوایی در استان زنجان مشغول فعالیت است، تصریح کرد: از بابت کرونا کارگری بیکار نشده است چون نانوایی‌ها جزو مشاغلی هستند که نیاز مردم است.

خروج آرد از استان ممنوع شد

استاندار زنجان درباره مشکل آرد و نان در استان گفت: باید سهمیه آرد نانوایی‌ها مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و اگر لازم باشد سهمیه یک نانوایی افزایش یابد و یا نیاز به کاهش سهمیه یک نانوایی وجود دارد نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه با فروش و خروج آرد از استان زنجان ممنوع است و باید به شدت باید با آن برخورد شود گفت: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه شود، تامین آرد روستاهای صعب‌العبور است.

وی با تاکید بر تامین آرد مورد نیاز روستاهای استان زنجان به ویژه روستاهایی که در مناطق صعب العبور قرار دارند، افزود: هیچ یک از روستاهای استان زنجان نباید با مشکل کمبود آرد مواجه باشند.

استاندار زنجان با تأکید بر لزوم تامین آرد مورد نیاز استان بیان کرد: خروج آرد از استان باید کاملاً با هماهنگی اتفاق بیفتد و اینگونه نباشد که آرد را از استان خارج کرده و خودمان به دنبال آرد باشیم.

وی با اشاره به اینکه نان، یگانه ماده غذایی است که همه به آن احتیاج دارند، اضافه کرد: خرید و فروش آرد به هر میزان، جرمی نابخشودنی است، چون آرد برای پخت نان مردم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان  با بیان اینکه هیچ تغییری درسرانه سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام نشده است، گفت: زنجان جزء استان‌هایی است که سرانه سهمیه آرد آن بیشتر از میانگین کشوری است.

فغفوری با بیان اینکه این استان یک هزار و ۶۰۰ نانوایی دارد، اضافه کرد: هم اکنون در سطح استان علاوه بر نانوایی ها، نان به اندازه کافی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز عرضه می‌شود که این بسته های نان، همان مازاد تولید نانوایی‌ها است که به فروشگاه‌ها نیز منقل می شود، پس کمبودی در این خصوص نداریم چرا که اگر نان در نانوایی‌ها کم باشد، اصولا نباید نان بسته بندی هم در فروشگاه ها وجود داشته باشد.

وی به نظارت و بازرسی‌های مستمر بر توزیع و مصرف آرد در نانوایی‌های استان اشاره کرد و گفت: هر نانوایی به تعداد کیسه‌های آردی که تحویل می‌گیرد باید مقدار نان مورد انتظار را پخت کند و اگر در موعد بازرسی‌ها، تعداد کیسه‌های آرد موجود در نانوایی‌ها، کم یا زیاد باشد، واحد مربوطه باید جوابگو باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: بازرسان میزان آرد در نانوایی‌ها را روزانه انجام می‌دهند و با نانوایی‌هایی که اقدام به احتکار آرد کنند به جد برخورد می شود.

فغفوری با بیان اینکه تخلف در نانوایی‌های استان زیاد است، گفت: در این میان نانوایی‌های متخلف جریمه نقدی و حذف سهمیه می‌شوند و طی سه ماه گذشته بیش از ۹۵۰ بازرسی از نانوایی‌های استان انجام گرفته و ۲۴۰ مورد اخطار دریافت کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: همکاری مردم در زمینه گزارش تخلفات نانوایی‌ها، مهم‌ترین ابزار بازرسان در برخورد قانونی و کاهش تخلفات بوده و جریمه نقدی، حذف سهمیه آرد و پلمب واحد صنفی از ابزارهای در دسترس برای برخورد با نانوایان متخلف است.

فغفوری یادآور شد: متاسفانه میزان بروز تخلفات در نانوایی‌ها بالا است و این امر لزوم برخورد جدی با متخلفان را ضروری می‌کند. کم کردن از وزن چانه خمیر به مثابه کم‌فروشی و مغایر با آموزه‌های دینی است، از همین رو برخورد جدی با متخلفان این حوزه انجام می‌شود و برای کاهش تخلفات از شهروندان درخواست داریم با گزارش تخلفات به شماره تلفن ۱۲۴، بازرسان را در شناسایی و برخورد با متخلفان همراهی کنند.

وی با بیان اینکه به علت گرانی قیمت آرد آزاد و اختلاف قیمت آن با آرد یارانه‌ای، نظارت بر نانوایی‌ها در استان به جد تشدید شده تا جلوی تخلفات گرفته شود، اضافه کرد: به همین دلیل از مردم زنجان درخواست می‌شود هرگونه تخلف در بخش نانوایی‌ها را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان گزارش کنند.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان نیز در این باره گفت: در حال حاضر یک هزار و ۶۳۰ نانوایی در استان زنجان فعال است که البته این آمار در ماه‌های مختلف متفاوت است.

محمد ایزدی تعداد واحدهای یارانه‌پز را یک هزار و ۷۷ باب و نیمه یارانه پز را ۵۷۴ باب اعلام کرد و گفت: هیچ نوع کاهش سهمیه در ارتباط با آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است.

وی به تغییر شیفت‌بندی نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت: ۲۰ واحد نانوایی به صورت پراکنده در سطح شهر انتخاب شده است که به صورت دو شیفت فعالیت کنند و بر همین اساس سهمیه آنها افزایش پیدا کند که البته این نانوایی‌ها با نصب بنر مشخص خواهد شد.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان ادامه داد: همچنین در همین راستا درباره ۲۷ نانوایی نیز ترمیم سهمیه انجام شده است و واحدهایی که کیفیت پخت خوب و مراجعه کننده زیادی دارند ترمیم و تقویت سهمیه خواهند داشت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست