• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۱۵
  • شناسه خبر: 21673

مجلس کلیات لایحه بودجه دولت را رد کرد

پیام ملّت- نمایندگان مجلس پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در نهایت پس از ارائه نظرات مخالفان و موافقان لایحه بودجه، از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر، با ۱۴۸ رأی مخالف، ۹۹ موافق و ۱۲ رأی ممتنع کلیات بودجه را«رد» کردند.

همزمان با اعلام مخالفت مجلس با کلیات بودجه، حسن روحانی گفت: تغییر در شاکله بودجه می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.

لایحه کلیات بودجه ۱۴۰۰ پس از آنکه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اصلاحاتی در آن صورت گرفت، برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس آورده شد و با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه شد که رویدادی کم‌سابقه در روند بررسی بودجه در مجلس محسوب می‌شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: شاکله بودجه در جریان بررسی آن توسط کمیسیون تلفیق مجلس به هم ریخته بود و از رد شدن کلیات آن ابراز رضایت کرده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس هم گفت: ۱۰ روز پیش از روحانی برای حضور در مجلس و دفاع از لایحه بودجه دعوت کرده، ولی این دعوت پذیرفته نشده است.

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات محمدباقر نوبخت درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که در صادرات نفت در حداقل به سر می‌بریم و شما هم تائید می‌کنید که ما در سختی و مشکلات هستیم اما سوال ما این است که در این شرایط چطور شما دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برای فروش نفت را پیشنهاد می‌دهید؟ این دوگانگی را باید چگونه حل کنیم؟

وی بیان کرد: ما فروش قطعی نفت را بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کردیم اما خوشحال می‌شویم که صادرات نفت به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد و سوال ما این است که آیا این مسئله کمک به دولت یا مخالفت با دولت است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما گفتید که این لایحه بین دولت و مجلس حل شود که ما این را قبول داریم اما ما اصلاحات انجام دادیم ولی همه در دولت با آن مخالفت می‌کنند که این اظهارات در مجلس اثر دارد.

در هنگام رای‌گیری، برخی از نمایندگان از جمله الیاس نادران، رئيس کمیسیون تلفیق، احمد امیری ‌فراهانی، عضو هیئت رئيسه مجلس، و محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمسیون بودجه، با رد کلیات بودجه مخالفت کردند و برخی از چهره‌های اقتصادی مجلس محمدرضا پورابراهیمی، رئيس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس، با رد کلیات بودجه موافق بودند.

همچنین احسان خاندوزی، نایب رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پس از رد کلیات بودجه، دولت دو هفته وقت دارد که لایحه بودجه را اصلاح کند و در غیر این صورت برای سال آینده «سه دوازدهم قانون بودجه ۹۹ [سه ماه] را با ۳۰ درصد افزایش درآمد تصویب خواهیم کرد».

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست