• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۱۸
  • شناسه خبر: 21735

سومین جشنواره داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

پیام ملّت- سومین جشنواره داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی با معرفی برگزیدگان، رونمایی از تندیس جشنواره و رونمایی از کتاب مجموعه آثار دومین جشنواره داستان‌نویسی رضوی به کار خود پایان داد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  سومین جشنواره داستان‌نویسی به زبان ترکی در سه بخش داستان بلند و رمان، داستان کوتاه و داستانک (داستان بسیار کوتاه) در ۲ بخش اصلی و ویژه برگزار شد. این جشنواره در سه گروه سنی زیر ۱۸ سال، ۱۸ تا ۳۵ سال و بالای ۳۵ سال برگزار و با پایان مهلت ارسال ۱۴۹ اثر از ۹ استان کشور به دبیرخانه واصل شد.

مراسم اختتامیه این جشنواره با معرفی برگزیدگان، رونمایی از تندیس جشنواره و رونمایی از کتاب مجموعه آثار دومین جشنواره داستان‌نویسی رضوی برگزار شد که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط از دو برگزیده به صورت نمادین تجلیل شد.

در گروه سنی بالای ۳۵ سال و در بخش «رمان» به ترتیب صیاد نعیمی هوشمند از آذربایجان شرقی با اثر «بلمه کوو دلیجه تمه»، بهیه کریمی از زنجان با اثر «ایتکین»، علی رضایی آذربایجان شرقی با اثر «آهو ایستگاهی» اول تا سوم شدند.

در بخش «داستان کوتاه» نیز نیره محرمی رنجبر از تهران با اثر «کئشکه اوردا اولادیم…» اول، عزیز سلیمانی بارزیلی از اردبیل با اثر «الچاق هوندور» و مهدی ریاحی از زنجان زنجان «قوجا زائر» دوم مشترک، محمدرضا بستک از آذربایجان شرقی با اثر «بالیق لار اوچولار» و پری آخته از اردبیل با اثر «باخا باخا» به صورت مشترک سوم شدند.

در بخش «داستانک» هم بهرام صفری از زنجان برای اثر «ساخلا ناقه نی»، تلناز نعمتی از زنجان برای اثر «نذر»، فریبا قانع دشتی از آذربایجان شرقی برای اثر «ایندی» به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی و بهناز صادق پناه از البرز، مهناز اعجمی از زنجان و جلیل بیات نیز به عنوان نفرات برگزیده ویژه تقدیر شدند.

همچنین علی‌محمد بیانی از زنجان با اثر «عمل پولو» و خدیجه علی بیگی بالانجی از تهران با اثر «به بلندای آن ردا» نیز در بخش برگزیده ترجمه تقدیر به عمل آمد.

در گروه سنی «۱۸ تا ۳۵ سال» و در بخش «رمان» سیدمریم حسینی از تهران با اثر «عشق معجزه‌سی» سوم شد.

در همین رده سنی، میثم شیرمحمدی از زنجان با اثر «گونش هله ده پاریلایر»، منا منادی دوم از اردبیل با اثر «غریب»، سارا دانشور از اردبیل با اثر «بتول ننه» نیز در بخش داستان کوتاه اول تا سوم شدند.

در بخش داستان کوتاه هم جمال ملکی از زنجان با اثر «قولو قوینوندا»، سما صفری از زنجان با اثر «اورک ائوی» و سید سالار موسوی سوم از زنجان با اثر «قوشلار اوچار» به ترتیب اول تا سوم و میثم آدینه لو از زنجان نیز با اثر «تسبیحیم قیریلدی» برگزیده ویژه شد.

در گروه سنی زیر ۱۸ سال نیز پرنیا غفاری شهری با اثر «خبر»، سارا فضلی با اثر «خوراسان سفری» و نازیلا حبیبی با اثر «گورن اورتا چاغی» از زنجان اول تا سوم شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در این مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: زنجان پایتخت شور و شعور حسینی است و در ارادت به ائمه معصومین (ع) زبانزد خاص و عام است.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره شور و شعور حسینی را به شعور رضوی پیوند داد، گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی فراهم ساخت که داستان‌نویسان در فضای ادبی، علمی و دینی آثار ارزشمند خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان این جشنواره با ظرافت ادبی و ذوق هنری زمینه‌ای فراهم ساختند که خوانندگان و شنوندگان بیشتر با فضیلت‌های اخلاقی امام رضا (ع) آشنا شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری زبان هنر و ادب در بخش‌های مختلف اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت کلام هنرمند می‌توان، هویت بومی و ملی را با باورهای اعتقادی پیوند داد.

مرادی نافچی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره داستان‌نویسی رضوی گفت: قطعا برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب خلاقیت و نوآوری شرکت‌کنندگان می‌شود.



در ادامه نیز مشاور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) نیز گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در سال‌های گذشته عمدتاً بر اجرای جشنواره‌های متعدد فرهنگی هنری متمرکز بود، اما طی دو سال اخیر ارزیابی‌های لازم انجام شده و برای کیفیت‌بخشی تعدادی از آنها باهم ادغام شده است.
 

سیدجلال فیاضی با اشاره به برخی از اقدامات این بنیاد طی سال جاری گفت: برگزاری ۱۵ جشنواره رضوی به عنوان هجدهمین جشنواره امام رضا(ع) و مراسم اختتامیه این جشنواره‌ها با توجه به شیوع کرونا، طی نیمه دوم امسال از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره رضوی به لحاظ این است که امام رضا (ع) میراث ارزشمند ایرانیان است، تصریح کرد: امروز خراسان رضوی به پایتخت فرهنگی ایران تبدیل شده است که علت آنهم وجود نورانی امام رضا (ع) در این شهر است.

مشاور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه با اشاره بارسال قریب به ۱۵۰ اثر به جشنواره داستان نویسی به زبان ترکی گفت: با توجه به محدودیتی که در برگزاری جشنواره بود، استان‌های خاصی در آن شرکت کردند، اما استقبال قابل توجه بود.

فیاضی گفت: هدف غایی جشنواره امام رضا (ع)، مردمی و فراگیر كردن جشن های مربوط به میلاد امام رضا (ع) است به طوری كه آحاد مردم در داخل و خارج از كشور در دهه ای موسوم به كرامت نشاط معنوی داشته باشند.

وی افزود: اینكه اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در طول سال در قالب برنامه‌های مختلف جشنواره امام رضا (ع) تلاش می‌كنند تا آموزه‌های حضرت رضا (ع) و سبک زندگی رضوی را در جامعه ترویج دهند، یک كار ارزشمند به شمار می‌رود.


سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره داستان نویسی به زبان ترکی گفت: احیای هویت بومی و ملی و فرهنگی از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

محمدربیع احمدخانی محورهای این جشنواره را ۷ مورد اعلام کرد و گفت: این جشنواره در ۳ بخش «رمان»، «داستان کوتاه» و «داستانک» برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه به علت محدودیت جشنواره عموم مردم نتوانستند در آن شرکت کنند، افزود: البته طبق آمار ۱۴۹ از ۹ استان به دبیرخانه ارسال شده که بیشتری آن مربوط به زنجان، اردبیل و البرز است.

وی ادامه داد: طبق آمار در رده سنی ۳۵ سال ۹۶ اثر، در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۴۸ اثر و در رده سنی زیر ۱۸ سال نیز ۳ اثر ارسال شده است.

احمدخانی با اشاره به اینکه داوری آثار ۲۰۰ ساعت طول کشید، اضافه کرد: طبق رای نظر داوران ۲۷ نفر در این جشنواره برگزیده شدند که طبق فراخوان جوایز نقدی و تندیس به آنها اهدا خواهد شد.

در پایان این مراسم از کتاب دومین جشنواره داستان‌نویسی رضوی که شامل آثار برگزیده بود، رونمایی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست