• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۲۸
  • شناسه خبر: 21858

«اقدام» دیرهنگام!

کارشناسان مسکن معتقدند، ساخت مسکن انبوه در کنترل قیمت و همچنین برطرف کردن نیازهای متقاضیان اقدام مناسبی است، اما با توجه به اینکه دولت در سال پایانی قرار دارد، این اقدام کمی دیر صورت گرفته است.


به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» استان زنجان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آن در شهرستان زنجان، یعنی مرکز استان زندگی می‌کنند.


زنجان یکی از شهرهایی است که بحث مسکن در آن با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و طبق آمار احصا شده از سوی متولیان بخش مسکن هم اکنون ۳۳ درصد زنجانی‌ها مستأجرند، این در حالی است که ۲۳ هزار خانه خالی در همین شهر وجود دارد.
با توجه به نیاز مسکنی که در شهر زنجان و البته کل کشور به علت تقاضای زیاد و کمبود عرضه وجود دارد، برای جبران این کسری دولت اقدام به طراحی برای ساخت مسکن با نام «مسکن ملی اقدام» کرده است. که در همین راستا قرار است در قالب طرح مسکن ملی اقدام ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور احداث کند که سهم شهر زنجان ۹ هزار واحد و سهم شهر ابهر ۳۰۰ واحد است.


از جمله شرایط تعیین شده برای برخورداری از این مسکن عدم استفاده از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش مسکن، داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی برای افراد خودسرپرست، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی است.


۱۰ هزار متقاضی برای اقدام

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در توضیح شیوه اجرای طرح در استان زنجان گفت: شیوه ساخت مسکن در کشور به این شکل است که متولی احداث در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر راه و شهرسازی است و این وظیفه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است.
سعید شاهین‌فر با اشاره به اینکه استان زنجان تنها دو شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر دارد که شامل زنجان و ابهر است، گفت: این دو شهر در مجموع ۱۰ هزار و ۲۰۰ متقاضی مسکن ملی اقدام دارد.


وی گفت: طبق کشف قیمت در فاز نخست، ۶ شرکت سازنده برای آغاز پروژه در نظر گرفته شده است که اقدامات لازم برای تحویل زمین‌ها به این شرکت انجام خواهد شد.


شاهین‌فر در ارتباط با شیوه معماری مسکن ملی اقدام هم گفت: در بخش سازه و طراحی و پلان طوری اقدام شده که فرق عمده با مسکن مهر داشته و پارکینگ آن نیز حتما در داخل ساختمان باشد.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد: در ارتباط با کاربری‌های عمومی نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده و حتی احداث برخی از کاربری‌ها از جمله درمانگاه، ورزشگاه، مدارس نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد.
وی در ارتباط با زمان تحویل واحدهای مسکن اقدام گفت: تسهیلات دهنده بانک است، سازنده پیمان‌کار و مبلغ ساخت را هم مردم پرداخت می‌کنند و راه شهرسازی در واقع نماینده مردم در این پروژه است که بر همین اساس هر قدر مردم مبالغ را سریع‌تر واریز کنند، مسکن سریعتر تحویل داده خواهد شد، هر چند که پیش‌بینی خود ما ساخت آن در یک و نیم یا دو سال است.
شاهین‌فر در ارتباط با خرید و فروش مسکن ملی اقدام گفت: هرآنچه در این باره گفته می‌شود، شایعاتی بیش نیست، چون اصلا این واحدها قابل خرید و فروش نیستند، از همین رو راه ورود دلالان بسته شده است.


واریز وجه از سوی ۹ هزار اقدامی در زنجان
مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان نیز در این باره گفت: بانک مسکن تنها بانکی است که عمده فعالیتش در بخش مسکن بوده و بیشترین تسهیلات پرداختی نیز به این حوزه مربوط می‌شود.
سلمان داشاد تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال و سال قبل به ترتیب بیش از ۳ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال و ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده شده که حاکی از رشد بیش از ۸۰ درصدی است.


وی تصریح کرد: خوشبختانه زنجان در حوزه مسکن مهر جزو استان‌های پیشرو کشور محسوب شده و یکی از موفق‌ترین‌ استان‍‌ها در طرح اقدام ملی مسکن است.
مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان افزود: از جمله تسهیلات بانک مسکن تسهیلات روستایی، تسهیلات غیرمترقبه، وام‌های ازدواج و بافت فرسوده است.
وی با اشاره به اقدامات این بانک در حوزه مسکن اقدام گفت: بیش از ۹ هزار و ۶۱۵ نفر واریز وجه داشته‌اند (متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی) و بیش از ۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال میزان واریزی بوده است که همچنان ادامه دارد که از این مبلغ حدود ۸۴۰ میلیارد ریال به پروژه‌های که عقد قرارداد شده، واریز شده است.
داشاد از معرفی یک هزار و ۱۸۲ واحد به بانک در استان تا به امروز خبر داد و گفت: در واقع این پروژه‌ها عقد قراداد شده و شروع عملیات ساختمانی نیز آغاز شده که از محل اورده متقاضیان حدود ۸۴۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
استاندار زنجان هم ضمن مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح مسکن ملی اقدام گفت: یکی از بزرگترین اولویت‌ها و مهمترین محورهای نقشه راه مکتوب این استان در سالجاری، اجرای طرح اقدام ملی مسکن است.
فتح‌الله حقیقی گفت: به همین منظور، جلسات شورای مسکن هر ۲ هفته یک بار و به صورت میدانی و عملیاتی و با در نظر گرفتن تمام جوانب برگزار می‌شود.
وی افزود: با محاسبه قیمت زمین، آورده متقاضیان و تسهیلات اعطایی، حجم سرمایه‌گذاری برای طرح اقدام ملی مسکن در این استان بدون احتساب پروژه‌های حمایتی و بنیاد برکت در مجموع بیش از ۶ هزارو ۷۷۰ میلیارد تومان خواهد بود.
حدف ۳ هزار متقاضی اقدام
استاندار زنجان تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید مکمل کار یکدیگر باشند تا پروژه اقدام ملی مسکن در زنجان در موعد مقرر به سرانجام برسد که این امر نیازمند ورود جدی و عملیاتی مدیران دستگاه‌های مربوطه است.
وی افزود: باید دستورالعملی همراه با نظام‌نامه برای تسریع و بهبود روند اتمام پروژه‌ها تدوین و ضمن کمیته‌بندی بخش‌های مختلف، نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل صورت پذیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر، تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است ابراز داشت: در زنجان زمین به اندازه کافی برای ساخت مسکن وجود دارد.
مسعود بیات‌منش با اشاره به روند سریع پروژه در استان زنجان افزود: عملیات اجرایی ساخت طرح ملی اقدام مسکن در گلشهر کاظمیه و نصر زنجان آغاز شده است.
وی اظهار کرد: ۹ هزار و ۳۰۰ نفر هم افتتاح حساب داشتند و هفت هزار و ۸۹۵ نفر هم ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند.
مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه برخی واجدان شرایط تعیین تکلیف نشدند، گفت: سه هزار متقاضی طرح ملی اقدام مسکن در استان زنجان برای افتتاح حساب اقدام نکردند و حذف خواهند شد.
وی با بیان اینکه در زنجان زمین به اندازه کافی برای ساخت مسکن وجود دارد، ابراز داشت: برای تامین مسکن محرومین زمین‌هایی در شمال شهرک الهیه و کوی فرهنگ به ‌عنوان اراضی مسکونی تعیین شده است.
یکی از مشاورین املاک اما درباره ساخت این مسکن‎‌ها گفت: متاسفانه دولت دیر به فکر ساخت مسکن افتاده است.
محمدی با اشاره به اینکه امروز قیمت مسکن در زنجان سر به فلک کشیده است، افزود: میزان عرضه مسکن یک سوم تقاضاست و مستاجران تقریبا هیچ امکانی برای خرید مسکن ندارند.
وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن نیز بسیار بالا رفته و از توان اغلب خانواده‎ها خارج است، تصریح کرد: متاسفانه دولت دیر اقدام به ساخت مسکن کرده و همین امر موجب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال پایانی دولت هستیم مشخص نیست که این پروژه‌ها کی به اتمام خواهد رسیدو آیا دولت بعدی نیز با این طرح موافق خواهد بود یا خیر.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست