• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۰۸
  • شناسه خبر: 22150

دورهمی هایی که جریمه شدند

پیام ملّت- تا زمانی که شرایط مدیریت شود و شاهد کاهش تعداد شهرهای نارنجی و زرد باشیم و تمامی شهرهای کشور در شرایط عادی تثبیت شود این طرح ادامه خواهد اشت.

سمیه مصطفوی- از زمان شروع ویروس منحوس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات متعددی را برای قطع زنجیره کرونا و کاهش بیماری در کشور اتخاذ کرد که یکی از آنها به تصویب رسیدن طرح “منع تردد شبانه” در شهرهای قرمز و زرد به منظور کاهش انتقال ویروس درمحافل و شب نشینی های دوستانه و خانوادگی بود، طرحی که از ابتدای آذرماه سال جاری با هدف منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح برای شهرهای قرمز و نارنجی اجرا شد اما با وجود زرد و آبی شدن بسیاری ازشهرهای کشور، این طرح مشمول همه شهرها شد و هنوز هم ادامه دارد.

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان در این رابطه به خبرنگار پیام ملّت میگوید: بنابر ابلاغیه‌ای که از ستاد کشوری و استانی به ما ابلاغ  شده  است، تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح ممنوع است. در روزهای نخست اجرای طرح، وانت بارها جزو این مورد نبودند ولی در حال حاضر وانت بارها هم به این ممنوعیت اضافه شدند.

سرهنگ محمدحسین خلجی اظهار کرد: تاکید ستاد مقابله با کرونا بر این است که مشاغل ضروری، کادر درمان و همچنین کسانی که مشکلات پزشکی و قضایی دارند بتوانند در این ساعات تردد داشته باشند که طبیعتاً با توجه به اینکه سیستم دادگستری ما روز کار است تردد شبانه از این بابت نداریم ولی چون سیستم پزشکی ارائه خدمات دارند اولویت به آنها داده شده و می‌توانند تحت شرایطی تردد ‌کنند.

کاهش انگیزه مردم در اجرای طرح منع تردد شبانه؛

 در روزهای اول شاهد استقبال مردم از طرح منع تردد شبانه برای کاهش آمار مبتلایان  و یا شاید ترس از جریمه شدن بودیم که سبب کاهش رفت و آمد مردم در سطح خیابان های شهرشده بود اما با گذشت ۹۰ روز از اجرایی شدن این طرح، چیزی که این روزها شاهد آن هستیم نشان از کمرنگ شدن توجه مردم طرح منع تردد شبانه در سطح خیابان های شهر دارد، به طوری که اگر بعد از ساعت ۲۱ به بیرون از خانه بروید شاهد تردد خودروهای زیادی در سطح شهر خواهید بود که سرهنگ خلجی در این رابطه میگوید: روزهای اول  رعایت طرح منع تردد شبانه در حد بالایی انجام می‌شد ولی متاسفانه مردم گوششان به آمار است و هر چه آمار پایین تر می آید عادی انگاری و ساده انگاری کرونا بالا می‌رود و  تردد هم افزایش پیدا می‌کند. منظور از منع تردد این بود که بتوان دورهمی های خانوادگی  و دوستانه را که بنابر اعلام وزارت بهداشت بخش اعظم مبتلایان در همین شرایط است را پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه این طرح در روزهای اول از اثربخشی بیشتری برخوردار بود، افزود: از دید پلیس راهور در حال حاضر تردد بالا رفته است و مردم کم اهمیت شدند ولی ما همچنان وظیفه خود را انجام می‌دهیم و دوربین‌های ما در کمربندی شمالی و چندین جای دیگر داخل شهر ترددها را رصد می‌کنند. شهروندانی که در کمر‌بندی شمالی به علت اینکه کم تردد است با سرعت غیرمجاز رانندگی میکنند، علاوه بر نقض منع تردد شبانه به لحاظ سرعت غیرمجاز با سیستم های هوشمند اعمال قانون میشوند و به صورت پیامکی برای افراد ارسال می‌شود.

مریم احمدی یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان موسوی زنجان علت استقبال مردم در روزهای ابتدایی اجرای این طرح را به آمار جان باختگان کرونا و تعداد مبتلایان ربط داد و گفت:  در اواخر آبان ماه جان باختگان مبتلا به کرونا از مرز ۴۰۰ نفر هم گذشت و به مرز ۵۰۰ نفر هم رسیدند و در کنار این آمار هر روز تعداد مبتلایانی که نیاز به مراقبت های ویژه داشتند بیشتر میشد و فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد می آمد و از همین رو مردم هم برای کمک به کادر درمان، منع تردد را که در ابتدا سخت به نظر می رسید به خوبی رعایت کردند اما با کاهش آمار جان باختگان جدیت مردم در رعایت این طرح کمتر شد.

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است نظارت و کنترل دقیق مسئولین ذی ربط در تمام بخش های کنترل بیماری کرونا می باشد که با همکاری مردم بتوانند این طرح را تا پایان پیش برند و شاهد  کاهش و قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم.

امکان اصلاح پیامک های جریمه وجود دارد

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان گفت: در سطح شهرها به علت حجم بالای ترددها صرفاً این کنترل‌ها توسط دوربین‌ها صورت می‌گیرد و امکان خطا در ثبت دوربین ها وجود دارد که با اطمینان عرض میکنم  ۹۵ درصد ارسال پیامک ها درست بوده آن ۵ درصد هم که ممکن است به علت خطای ثبت در سیستم ها باشد. در ستاد راهور کمیسیون رسیدگی به تخلفات را تشکیل داده ایم و شهروندانی که مدارک ارائه می‌دهند مدارکشان بررسی شده و اگر منطقی باشد حذف می کنیم.

سرهنگ خلجی اظهار کرد: در این میان برخی از شهروندان هنوز پلاک خودروی خریداری شده به نام خودشان نیست که خریداران باید موبایل خود را با مراجعه به واحد شماره گذاری به روزرسانی کنند.

وی خاطر نشان کرد: هر تصمیمی در خصوص محدودیت‌های ترافیکی در اختیار ستاد ملی و استانی کرونا است و ما صرفاً مجری هستیم و مبلغ جریمه تغییری نکرده است و پرداخت آن همانند جریمه های عادی بوده و مهلت پرداخت ۶۰ روزه است.

مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان افزود: خوشبختانه از زمان اجرایی شدن این طرح تا کنون برخوردی بین پلیس و رانندگان متخلف در زنجان اتفاق نیفتاده و مشکلی در این زمینه نبوده است، زیرا شهروندان زنجانی اخلاقشان متناسب با شور و شعور حسینی است.

طرح منع تردد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

از نخستین روزهای اجرایی شدن طرح منع تردد شبانه دغدغه این موضوع که این طرح چه زمانی به اتمام میرسد ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده است؟!

فرماندار شهرستان زنجان هم در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت میگوید: طبق آخرین مصوبات منع تردد شبانه تا پایان سال در تمامی شهرها به ویژه در شهرهای وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی وجود خواهد داشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است تا زمانی که شرایط مدیریت شود و شاهد کاهش تعداد شهرهای نارنجی و زرد باشیم  و تمامی شهرهای کشور در شرایط عادی تثبیت شود این طرح ادامه خواهد اشت.

رضا عسگری با بیان اینکه زنجان در آستانه نارنجی شدن است، افزود: در این شرایط نه تنها در استان زنجان بلکه استان‌های دیگر شهرهایی که شرایط عادی داشتند بخاطر کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از زرد عبور کردند و وارد نارنجی شدند و متاسفانه زنجان هم در آستانه نارنجی شدن است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند و به فاصله گذاری های اجتماعی در داخل و خارج شهر توجه نکنند به سرعت وارد وضعیت نارنجی خواهیم شد و اگر وارد وضعیت نارنجی شویم با توجه به تجربه ای که از این وضعیت داشتیم تعداد مبتلایان و فوتی ها تصاعدی خواهد شد و بلا فاصله بعد از نارنجی وضعیت قرمز را پیش رو خواهیم داشت لذا هشدار دادیم که همکاران ما در مرکز بهداشت، فرمانداری و مجموعه دستگاه‌های متولی تکالیفی در این حوزه دارند محدودیت‌ها را کنترل و نظارت های لازم را داشته باشند که بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

فرماندار شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه شب عید هستیم اگر وارد وضعیت نارنجی و قرمز شویم، اولین محدودیت؛ محدودیت در کسب و کارها و محدودیت در صنوف است وصدمات اقتصادی بسیار سنگینی را به جای خواهد گذاشت.

عسگری با بیان اینکه در صورت به وجود آمدن موج چهارم باید بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم، افزود: هرچقدر تاخیر در موج چهارم صورت گیرد شرایط بهتر خواهد بود و تبعات اقتصادی آن کمتر خواهد بود ولی اینکه تا چه اندازه محقق شود بستگی به میزان حساسیت مردم در رعایت پروتکل ها بهداشتی دارد. مردم اگر همکاری لازم را داشته باشند در صورت موج چهارم میتوان با کمترین تلفات آن را مدیریت کرد.

در خصوص سلامت مردم تعارف نداریم

فرماندار شهرستان زنجان بر حفظ سلامت شهرمندان تاکید کرد و گفت: در هر شرایطی که سلامت مردم تهدید شود تعارف نداریم  و هر مجموعه ای که مسئولیت دارد باید به تکالیف خود عمل کند و  تا امروز مجموعه دستگاه ها همکاری لازم را داشتند البته در برخی از دستگاه‌ها شاهد بی تفاوتی هایی بودیم که  برخورد لازم صورت گرفته و تذکر انجام شد در مواردی معرفی به مراجع قضایی داشتیم.

رضا عسگری دورهمی های خانوادگی و سفرهای برون شهری را یکی از عوامل افزایش مبتلایان و فوتی های کرونا دانست و افزود: منع تردد شبانه به این معناست که در نیمه دوم سال مهمانی هایی که تا پاسی از شب ادامه پیدا میکند و به علت تعطیلی مدارس مسافرت هایی که صورت میگیرد کاهش یابند البته این طرح فقط بازدارنده است و کافی نیست.

چراهای بی پاسخ در خصوص طرح منع تردد شبانه:

اجرایی شدن این طرح همانند سایر طرح ها موافقان و مخالفان خاص خود را داشت که در این راستا برخی خواستار لغو طرح ممنوعیت تردد شدند و برخی دیگر ازشهروندان نگران افزایش دوباره آمار مبتلایان کرونا در صورت عدم سختگیری در محدودیت های ترافیکی شدند.

توکلی، یکی از اهالی بازار زنجان میگوید: دلیل ادامه دار شدن ممنوعیت‌های تردد شبانه  درآمدی است که از جریمه خودرو‌ها در طرح ممنوعیت تردد شبانه به دست می‌آید.

 البته در همین زمینه خبرنگاری در توئیتر نوشت: «از زمان اجرای منع تردد شبانه ازساعت۲۱ به طور میانگین هر شب ۱۷ میلیارد تومان جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.» البته روز گذشته پلیس هم اعلام کرد که در یک شب ۸۳ هزار خودرو را به دلیل رعایت نکردن منع تردد شبانه جریمه کرده است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته اند که فقط در حوزه سلامت مردم تصمیم بگیرد تا اعتماد مردم به این ستاد که در این برهه نبض سلامت مردم را در دست گرفته از بین نرود. همچنین کاربران زیادی از ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند در این زمینه شفاف سازی کند و به سوالات پیش آمده در این خصوص پاسخ دهد.

یکی از کاربران میگوید: نباید محدودیت تردد تغییر کند بلکه بازارها باید یک ساعت زودتر تعطیل کنند. این طرح برای کاهش تعامل فیزیکی است که ثابت کرده موثرترین راه برای مهار بیماری است. اصناف و مردم باید وقتشان را به درستی تنظیم کنند، این زمانبندی بعد از دو روز اول اجرای طرح بخوبی قابل انجام بود و اگر کسی نتوانسته زمان حضورش را تنظیم کند خودش مقصر است. کافی است یک ساعت زودتر تعطیل کنند.

به نظر می رسد یکی از دلایل اینکه حساسیت مردم نسبت به اجرای این طرح کاهش پیدا کرده عدم همه جانبه بودن این سختگیری در همه موراد است . به هرحال اگر موضوع اجرای قوانین مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا است، چرا توجه به جریمه افراد خاطی در این طرح به طور جدی قابل اجرا  است و مردم ناگزیر از پرداخت جریمه ناشی از تردد در ساعات ممنوعیت هستند ولی در سایر تجمعات دولتی و خصوصی که  شرط آن رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی است حتی رعایت فاصله گذاری هم جدی گرفته نمی شود ولی ساز وکاری برای جریمه  کسانی که این موارد را نادیده می گیرند درنظر گرفته نشده است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست