• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۰۹
  • شناسه خبر: 22297

اگر شبه کارفرمایان نبودند مشکل کارفرمایان واقعی حل می شد/دولت باید لباس کارفرمایی را ازتنش در بیاورد

پیام ملّت-دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت: مشکل اصلی ما شبه کارفرمایانی هستند که از رانت استفاده می کنند درحالی که اگر تسهیلات واقعا به یک تولید کننده و کارفرما و کارآفرین اختصاص می یافت وضعیت ما این نبود.

اصغر نجاری در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص توافقی شدن افزایش دستمزد کارگران اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع را  هم مجلس پیگیر است وهم نمایندگان جامعه کارگری که جلساتشان هم  برگزار شده است . پیشنهاد نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد  تقریبا براساس شرایط اقتصادی کشور و تورم و سبد معیشتی مشخص شده اگرچه  نمایندگان کارگری ناراضی بودند ولی در این رقم به اجماع رسیده اند و برای دستمزد هم ما انتظار داریم که به صورت واقعی تصویب شود.

نجاری گفت:  اگر چه کارفرمایان هم به دلیل  گرانی و نابسامانی اقتصادی و عدم تحویل ارز ۴۲۰۰ تومانی در این وضعیت اظهار نارضایتی می کنند که آنها هم صحبت های خودشان دارند و تقریبا منطقی و اصولی است ولی در حال حاضر جامعه کارگری به شدت آسیب دیده و انتظار داریم که دستمزد طوری باشد که کارگران بتوانند نیازهای اولیه خودشان را تامین کنند و امیدواریم که اتفاق پارسال تکرار نشود که کارگران ناراضی باشند و نمایندگان جامعه کارگری جلسه را ترک کنند ؛که اگر این طور بشود اتفاق خوبی نخواهد افتاد.

 دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به تجمعاتی که در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان در سراسر کشور اتفاق افتاد افزود: امیدواریم به خاطر شرایط حساسی که در کشور حاکم است هم شورای عالی کار یک تصمیم عقلائی و منطقی بگیرد و هم حاکمیت به نوعی مجاب شود که باید جامعه کارگری را که قدرت خریدش به شدت کاهش پیدا کرده ببیند.

اصغر نجاری گفت: نرخ تورم در ابتدای امسال که ۴۱ درصد بود و براساس میانگین باید اعلام شود که نرخ تورم واقعی اکنون چند درصد است ولی برای افزایش  دستمزد  رقم ۴۰ درصد پیشنهاد شده و کمیسون کارگری مجلس هم پیگیر است و خوشحالیم از اینکه با جامعه کارگری هم صدایی می کنند.

وی ادامه داد: ولی با فرض اینکه این ۴۰ درصد اتفاق افتاد و اگر مصوب هم بشود ما  چه نتیجه ای خواهیم دید ؟ طبعا کارفرما هم انتظار دارد که تسهیلات بیشتری به او پرداخت شود و آیا تسهیلات بیشتر به تولید کننده واقعی پرداخت خواهد شد؟یا قطعا بازهم فشار روی جامعه کارگری خواهد بود ؟ شما هم اگر کارفرما باشید می گویید من با این ۴۰ درصد نمی توانم کنار بیایم  وفردا باز با سیلی از تعدیل نیروها در کارگاه ها مواجه خواهیم شد که این خوب نیست و در این موضوع  نگرانی ما نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگر ایرانی در مقایسه با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و ما در رتبه های خیلی پایین تری هستیم گفت:  همه این  شرایط را رصد و بررسی می کنند و فضای کشورهای دیگر را هم می بینند و همین موضوعات باعث شده جامعه کارگری این تبعیض را  لمس کند و ناراحت و معترض باشد.

نجاری با تاکید بر لزوم مهار تورم گفت: تورم باید هرسال نهایتا سه تا چهار درصد جابجا شود نه اینکه هرسال نزدیک به ۳۰ درصد باشد .این یعنی ما هرسالی را که  پیشرو داریم بدتر از سال گذشته است و نگرانی ما را بیشتر کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان گفت: در حال حاضر شاهدیم که  مجلس و کمیسیون کارگری با جامعه کارگری همراهی می کند  و خود ما هم  طرح همسان سازی را  پیگیر هستیم  که  با ۱۹۶ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.البته همین اعتراضات باعث شد که مجلس هم وظیفه خود را  درست انجام دهد که نشان می دهد نگاه مثبتی به رفع نیازهای جامعه کارگری دارد.

وی افزود: این طرح اگر در کمیسیون های تخصصی بررسی شود باید منابعی را برایش تعریف کنند و دولت هم منابعی را برای این موضوع پیش بینی نکرده است و مجلس باید سازو کار تامین و جبران خسارت را هم پیش بینی کند که دست مجلس هم باز است و میتواند برای تامین منابع آن به دولت یادآوری کنند که در بودجه ۱۴۰۰ بگنجاند.

نجاری با بیان اینکه خیلی از گرانی هایی که اتفاق افتاده  متاثر از تحریم نیست و به دلیل عدم نظارت است گفت: کمر جامعه کارگری خم شده است  و انتظار داریم شورای عالی کار هم یک تصمیم عقلایی بگیرد اگرچه دولت و نهادهای ناظر باید نظارتشان را بیشتر کنند.

وی افزود: ما نگرانیمان بیشتر از این است که اگر به هر دلیلی چه در همسان سازی حقوق بازنشستگان و چه شورای عالی کار در تعیین دستمزد بخواهند اعتنایی نکنند قطعاً اعتراضی خیلی بزرگتر و سنگین تر و خیلی منسجم تر از قبل یرگزار خواهد شد و تبعات آن نهایتا متوجه کشور خواهد بود و رسانه های بیگانه هم دنبال این فرصتها هستند که تا بهره برداری خودشان را انجام دهند. به همین خاطر باید اعلام کنم که جامعه کارگری به این کشور و به تمامیت ارضی و حریم خودش اعتقاد دارد وان شاالله که مسئولین ما هم این شرایط را به مفهوم واقعی درک کنند که مردم به خصوص جامعه کارگری آسیب نبینند .

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت :برخی می گویند کمیته تعیین دستمزد فقط برای تعیین دستمزد است و جای سهم خواهی کارفرما نیست و کارفرما باید برود مشکلش را با دولت حل کند، من با این موافق نیستم . چون شورای عالی کار متشکل از همان کارفرما و کارگر است یعنی باید منطق همدیگر را باید بپذیرند و دولت هم  باید تسهیلات برای  کارفرما  را درنظر بگیرد و این مطالبه باید دیده شود .

نجاری افزود: مشکل اصلی ما در این بخش این شبه کارفرمایانی هستند که از رانت استفاده می کنند در حالی که  اگر تسهیلات واقعا به یک تولید کننده و کارفرما و کارآفرین اختصاص می یافت وضعیت ما این نبود . برخی ها با استفاده از همین وام وتسهیلاتی که به نام کارفرمایی و اشتغال زایی می گیرند در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند که نتیجه اش همان تولد سلطان هایی است در سال های اخیر شاهدش بودیم و نظارت نشد و پول دراختیار تولید کننده واقعی قرار نگرفت.

وی ادامه داد: کارفرما وقتی تامین شد دیگر برای دستمزد کارگرش دچار مشکل نمیشود  چون دستمزد کارگر رقمی نیست که بخواهد کارفرما را  دچار مشکل کند و در بدبینانه ترین حالت هزینه پرسنل برای یک مجموعه ۱۵ درصد است و مابقی هزینه ها در جای دیگری است .برای همین مجلس میتواند نظارت کند و بگوید این وام هایی که بانک ها پرداخت می کنند به کجا و به چه کسی پرداخت شده  است ؟اگر این اتفاق بیفتد کارفرما هم قطعا می پذیرد. آنها هم چون می دانند دست عده ای رانتخوار و سودجو در این مسئله دخیل است نهایتا تنها جایی که میتوانند فشار بیاورند دستمزد کارگر است .

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه دولت باید آن لباس کارفرمایی را از تنش در بیاورد و دخالت نکند گفت:  دولت تبدیل شده به یک کارفرمای بزرگ که این هم معنایش تخریب و حمله به دولت نیست و یک واقعیت است . دولت باید نظارت کند و یک داور بی طرف باشد نه اینکه خودش  هم یک طرف داستان باشد که این جا هم کارفرمای واقعی آسیب می بیند و هم کارگر. درحالی بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت است و دخالت بخش خصوص در اقتصاد خیلی کم است.

نجاری افزود:   در این حالت دولت سود خودش را تامین می کند و نمی تواند به فکر بخش خصوصی  هم باشد و به جیب کارگر هم فکر نمی کند. اشکال اصلی کار این است که باید برطرف شود . اگر مجلس نظارت کرد و با هرکسی که تخلف کرد برخورد شد  ما امیدوار می شویم وگرنه که این مشکلات پابرجا خواهدبود.

نجاری گفت: در خود زنجان هم همین شرایط حاکم است که کارفرما هم می نالد. از طرفی فشار می آورند که حق نداری تعدیل نیروکنی که البته درست است. اگرکارگر از همان جا هم بیرون بیاید با آن سن و سال شرایطی برای مشغول شدن در جای دیگر را ندارد.

وی در پایان گفت: مسئولین کشوری از صدر تا ذیل اگر اراده ای برای اصلاح این ساختار  نداشته باشند، وضعیت بدتر خواهد شد که امیدورایم به خودشان بیاند.چون وقتی کارگری در تامین نیاز اولیه اش ناتوان باشد دیگر بحث زنده ماندن برایش مهم نیست و خودش را به آب و آتش می زند و به دیگری هم آسیب میزند درحالی که ما نیازی نداریم که هزینه ای بر کشور تحمیل کنیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست