• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۱۳
  • شناسه خبر: 22393

«برندگان» و «بازندگان» خیالی انتخابات ۱۴۰۰ !

در این فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، تلاش‌های گروه‌های سیاسی هر روز پررنگ‌تر می‌شود و همچنان ابهام و سوالات زیادی درخصوص میزان مشارکت، تمایلات جناحی مردم و موضوعات دیگری که هرکدام می‌تواند در این انتخا ...

پیام ملّت – در این فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، تلاش‌های گروه‌های سیاسی هر روز پررنگ‌تر می‌شود و همچنان ابهام و سوالات زیادی درخصوص میزان مشارکت، تمایلات جناحی مردم و موضوعات دیگری که هرکدام می‌تواند در این انتخابات سرنوشت‌ساز باشد، وجود دارد.

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مردم، اقتصاد است. اگر جامعه احساس کند که حضور در عرصه سرنوشت ساز انتخابات کمک بیشتری به حل مشکلات کشور خواهد ‌کرد به طور قطع حضور پرشوری در انتخابات خواهند داشت. از این رو انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می تواند به واسطه حضور جریان ها و احزاب مختلف، سلایق قشرهای گوناگون را اغنا کند. به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ضرورت ایجاد فضای پرشور و نشاط و رقابتی در انتخابات ١۴٠٠

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات خاصی است، ناظرین و مجریان برگزاری انتخابات اگر می خواهند مردم پای کار بیایند باید  فضا پر شور و نشاط و رقابتی باشد. در غیر این صورت با وضعیت اقتصادی فعلی و شیوع کرونا اقبالی از سوی مردم به انتخابات وجود نخواهد داشت.  اگر ما فضا را به سمت و سویی ببریم که فقط یک جریان سیاسی وارد عرصه انتخابات شود، مردم اقبالی به انتخابات نشان نخواهد داد و این فضا با نشاط نخواهد شد. ما باید به ایجاد فضای رقابتی کمک کنیم. فردی که وارد عرصه انتخابات می‌شود باید نشان دهد که رویکرد او از نظر بین المللی چگونه است. اینطور نیست که مردم فقط نگاه به داخل داشته باشند بلکه آنها بحث های بین المللی را رصد می‌کنند و برایشان مهم است که رئیس جمهور بعدی بتواند تعاملاتی در عرصه بین المللی داشته باشد و وجهه‌ای از این جهت داشته باشد. علاوه بر مسائل اقتصادی، مردم به دنبال این هستند که برنامه اقتصادی رئیس جمهور در تحریم و غیر تحریم چیست، کاندیداها باید خود را برای ارائه این برنامه آماده کنند.افرادی چه از داخل مجلس و چه در فضای سیاسی پیگیر وضعیت انتخابات هستند، در بین اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و جریانات معتدل چهره‌هایی مطرح هستند و به نظر می‌رسد در نهایت کاندیداها باید با عقلانیت بیشتری وارد میدان شوند.

سایه افسردگی سیاسی بر انتخابات

جلال جلالی‌زاده با درج یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: بیش از ۳ ماه تا برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ زمان باقی است اما آنچه از فضای سیاسی و اجتماعی برداشت می‌شود، غلبه فضای سرد و ناامیدی بر مردم برای حضور در انتخابات است. این دلسردی مردم ریشه‌های متعددی دارد که امروز خودی نشان داده است. نبود احزاب قدرتمند، عدم فعالیت سیاسی و مدنی در دانشگاه‌ها و مجامع عمومی باعث شده که کنشگران اصلی هنگام انتخابات نیز دلسرد شوند. علاوه بر این شیوع نزدیک به یک‌ساله کرونا و تبعات روانی، ‌اقتصادی و اجتماعی که بر فضای امروز گذاشته، نوعی افسردگی سیاسی را ایجاد کرده و باعث شده است که چه مردم و چه کنشگران سیاسی و اجتماعی به نوعی بی‌توجه شده و به سمت درون‌گرایی پیش بروند و در نتیجه در اظهارات و کنش‌های‌شان نیز دلسردی از انتخابات را نشان بدهند. تجربه انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۹۸، شیوه نظارت‌ها و درنهایت ترکیبی که در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت نیز باعث می‌شود که مردم احساس کنند نمی‌توانند کاندیداهای خود را آزادانه معرفی و انتخاب کنند.

کاندیداهای ۱۴۰۰ بدانند که سر سفره چرب‌ونرمی نخواهند نشست

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ویژگی‌های لازم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: انتخابات ۱۴۰۰ یک انتخابات جدید و تازه‌ نیست. ما پیش از این هم ۱۲ انتخابات برگزار کردیم و این یکی نیز مثل همان قبلی‌هاست، اما رییس جمهوری آینده باید تا حد قابل‌توجهی مشروعیت و مقبولیت داشته باشد. مشروعیت یعنی از نظر عمل به اسلام و اعتقاد به رهبری و اصول قانون اساسی، نمره درستی بگیرد، مقبولیت هم یعنی مردم به او اقبال نشان دهند و با رای قابل‌توجهی انتخاب شود. او باید بداند که ایران در ۱۴۰۰ در چه وضعیتی است. ما هم کرونا، هم تحریم، هم ‌کمبود اشتغال و هم اقتصاد بیمار و مشکلات مسکن داریم. پس کاندیدای ۱۴۰۰ هم باید با عنایت به همه این مشکلات پا به عرصه رقابت بگذارد. این یعنی مشکلات به جای خود باقی است و باید برای رفع آن‌ها برنامه داشته باشند و به فکر اصلاح این وضع باشند. البته باید گفت که برخی از این مشکلات خاص ما نیست و اگر سراغ فرانسه و آمریکا هم بروید همین موارد را می‌توانید در آن کشورها هم کمابیش پیدا کنید. اما ایران برخی ظرفیت‌های خاص از قبیل اقلیم چهار فصل، سرمایه‌های نقدی فراوان و نیروی انسانی کارآمد دارد که برخی از همین کشورها از آن محرومند. پس رییس‌ جمهوری آینده باید بداند که از این موهبات برای رفع مشکلات چگونه استفاده کند. رییس جمهوری آینده بداند که حفظ قانون و اخلاق دو اقدامی است که تا انجام نشود کار کشور پیش نمی‌رود و مشکلات به جای خود باقی خواهند ماند. رییس جمهوری آینده باید خود را سوار بر همان کشتی بداند که مردم بر آن سوار هستند تا با انتخاب افراد شایسته و لایق این کشتی را به ساحل امنی برساند.

علی مطهری مستقل در انتخابات شرکت می کند

یدالله طاهرنژاد عضو  شورای مرکزی حزب کارگزاران، در گفت و گو با خبرگزاری برنا در رابطه با مواضع اخیر این حزب برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تا جاییکه من در جریان هستم در مورد ظریف صحبتی صورت نگرفته است.  ظریف تا به امروز در هیچ جا نگفته است که می آید ولی اینکه حداقل در جبهه اصلاحات اقبالی نسبت به او هست مورد تردید نیست. هنوز بحثی نشده و نمی توان خروجی روشنی داشت اما آنطور که صحبت می شود او یکی از کسانی است که درباره او اقبال وجود دارد. اینکه هر گروهی و حزبی می خواهد کاندیدا خود را به افکار عمومی معرفی کند کار غیر طبیعی نیست و شاید کار مثبتی باشد. آن هایی که پذیرفته اند در قالب نهاد اجماع ساز یا جبهه اصلاحات ایران فعالیت کنند در نهایت باید به رای این جبهه تمکین و به موفق شدن جبهه کمک کنند. در انتخابات ریاست جمهوری اگر کاندیدایی از جبهه ای سیاسی و حداقل جریان سیاسی به صورت گسترده مورد حمایت نگیرد قاعدتا اقبال زیادی متوجه او نمی شود. جناح رقیب چندان دغدغه عبور از فیلترهای مختلف را ندارد بنابراین با فراغت بیشتری به معرفی کاندیداهای خود می پردازد ولی در جبهه اصلاحات، دغدغه جدی است و ملاحضات هم باید جدی باشد و باید با رعایت همه جوانب این کار صورت بگیرد. در این مرحله از انتخابات گمانه زنی زیاد است و این که جامعه نسبت به انتخابات حساس شود مهم است اما لزوما این بدین معنا نیست که در یک جمع، سازمان و تشکیلاتی مصادیق بحث شده و تشخیصی داده شده است. علی مطهری شخصیتی اندیشمند و قابل احترام است اما من نشنیده ام که او با هیچ یک از احزاب برای حضور در انتخابات مشورتی کرده باشد و مستقلانه عمل کرده است.

موسوی لاری: اگر مردم بیایند، شانسی برای کاندیدای اصولگرا نمی بینم

حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت وگو با سایت خبری جماران گفت:‌ در عرصه سیاسی کشور، به صورت نوشته یا نانوشته، دو جریان حضور دارند؛ جریان اصلاح طلب و جریانی که به اصولگرا موسوم شده است. جریان اصولگرا هم به صورت نانوشته از سوی تعدادی از نهادها مثل صدا و سیما و امثال آنها حمایت و پشتیبانی می شوند. جریان اصلاح طلب تکیه گاهی جز مردم ندارد و درون نهادهای مختلف مرتبط با حاکمیت حامی جریان اصلاحات نمی بینیم و یا اگر هم باشد، بسیار کم است. اما به دلیل اینکه عامه مردم خواهان  اصلاح امورهستند از جریان اصلاحات هم حمایت می کنند. این پیوستگی بین اصلاح طلبان و عامه مردم از سال ۷۵ به این طرف بیشتر خودش را نشان داده است. بنابر این حمایت مردم به صورت قطعی پشت سر اصلاح طلبان هست؛ مشروط به اینکه اول درون خود اصلاح طلبان انسجام وجود داشته باشد و چند دستگی و پراکندگی وجود نداشته باشد و دوم اینکه در هر مقطع زمانی زبان مفاهمه با مردم را از دست ندهند، از مردم فاصله نگیرند، با مردم و نیازها و مطالبات مردم همراه باشند. بخش اول مسأله، یعنی انسجام درونی، تلاشی بوده که توسط خیلی از چهره های سیاسی درون و بیرون احزاب و تشکل ها صورت گرفته که به این نهاد اجماع ساز منتهی شده است. در حقیقت این نهاد در برگیرنده احزاب اصلاح طلب به اضافه تعدادی از چهره هایی است که در بین اصلاح طلبان مقبولیتی دارند و به صفت شخصیت حقیقی شان مطرح هستند و این تشکل را پایه ریزی کرده اند. به نظر من این حداقل کاری بوده که می شده انجام بگیرد. به این معنا نیست که همه مشکلات با این نهاد حل می شود ولی تلاش در جهت ایجاد انسجام و وحدت بین جریان اصلاح طلب گام بزرگی است. پس اصلاح طلبان یک قدم جلو رفته اند و آن پاسخ به مطالبه مردم و هواداران که شما درون خودتان منسجم باشید، که با این کار انتظار مردم از این طریق تا حدی برآورده شده است. البته گام دوم که از آن مهمتر هست این است که اصلاح طلبان در مراحل بعدی همراه با توقعات مردم حرکت کنند. یعنی ببینند مسائل واقعی مردم چیست، آن مسائل را شناسایی و با زبانی که برای مردم قابل درک و فهم هست مطرح کنند و نهایتا همگام با مردم به سمت آینده بهتری حرکت کنند. در هر حال من معتقدم که این تشکل اجماعی قدم مبارک و خوبی برای ادامه مسیر است. یعنی این شروع کار است و پایان کار نیست. از اینجا شروع می شود به سمت تحقق اهداف و آرمان های مردمی که ان شاء الله دوستان ما در قالب این تشکل بتوانند تا حدودی برآورده کنند؛ مطمئن نیستم که همه آنها را می توانند برآورده کنند ولی بالأخره تا حدودی می توانند به آن سمت حرکت کنند. بنابر این تلقی خود من این است که انتخابات ۱۴۰۰ آزمون بزرگی برای حکومت، دولت و دست اندرکاران است که چه جوری با مردم رفتار می کنند. مردم انتظار این را دارند که عرصه تصمیم گیری و حوزه اختیار آنها باز باشد و بتوانند از بین همه چهره و سلایق کسی که خودشان می پسندند را انتخاب کنند. این برای حکومت کار سختی نیست ولی باید این کار را انجام بدهند. ریلی که در قالب نظارت استصوابی برای انتخابات گذاشته شده ریل معیوبی است. به نظر من حذف کردن عده زیادی از افراد برای اینکه عده دیگری بمانند، چیز خوبی نیست.

ناطق‌نوری به صحنه انتخابات ۱۴۰۰ می‌آید؟

به گزارش نامه نیوز، هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم، نام‌های بیشتری در میان اصلاح‌طلبان به‌عنوان نامزدهای بالقوه مطرح می‌شوند؛ چنان‌که روز گذشته محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: «هم‌اکنون شرایط بیش از ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی در حزب [کارگزاران] مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت بعضی از نامزدها از جمله من و آقای جهانگیری به‌عنوان پتانسیل‌های اصلی حزب برای کاندیداتوری در انتخابات مطرح شدیم که البته باید با هر دو ما صحبت شود تا ببینیم قصد کاندیداتوری داریم یا خیر… . برخی‌ها هم مثل آقای ظریف، زنگنه و پزشکیان به‌عنوان نامزدهای خارج حزب مطرح شدند که نسبت به آقای ظریف نظرات مثبت‌تر بود؛ ولی نمی‌توان از حالا گفت که نظر قطعی حزب این است».برخی هم مانند فیض‌الله عرب‌سرخی از سیدحسن خمینی به‌عنوان نامزدی مطلوب یاد می‌کنند؛ چنان‌که او چندی پیش گفته بود: «حضور چهره‌هایی مانند سیدحسن خمینی به دلیل اینکه دارای پایگاه اجتماعی و ریشه و سابقه مشخصی هستند، برای بسیاری مردم ملاک قرار می‌گیرد و می‌تواند مؤثر باشد. شکی نیست که ایشان می‌تواند به افزایش مشارکت انتخابات کمک کند… نباید تردید کرد که سیدحسن خمینی می‌تواند چنین اثری در انتخابات آتی بگذارد؛ هرچند من هیچ اطلاعی از اینکه ایشان بنا دارد در انتخابات حضور پیدا کند، ندارم و این حرف‌ها به آن معنا نیست که ایشان حتما کاندیدا خواهد شد». یا محمدرضا عارف که گویا تصمیم به حضور در انتخابات دارد یا مثلا حزب اعتماد ملی محمدعلی افشانی را به‌عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند یا آنکه برخی همچنان علی لاریجانی را هم در شرایطی خاص مناسب می‌دانند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: برخی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو مانند آقایان «پزشکیان، عارف، کواکبیان و مطهری» با هر دلیل و انگیزه‌ای قصد شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند. هر چند به نظر می‌رسد انگیزه این افراد برای حضور در انتخابات مباحثی مثل تکلیف ملی و شرایط بحرانی کشور باشد اما این افراد هنوز دلایل خود برای احساس تکلیف نمودن جهت کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰را نگفته‌اند. از طرفی رفتارهای اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات نشان‌دهنده آن است که آنها می‌خواهند اعتماد حاکمیت را به دست بیاورند. اصلاح‌طلبان درصدند با برخی تحرکات و رایزنی‌ها پالس‌های مثبتی به حاکمیت برای ارتباط دوجانبه موثر بدهند تا نظر حاکمیت را برای حضوری موثر و موفقیت‌آمیز در انتخابات پیش رو جلب کنند. با این همه فرقی نمی‌کند که انگیزه اصلاح‌طلبان برای شرکت کردن در انتخابات مصالح ملی یا سیاسی باشد، بلکه آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان و ۲۴میلیون نفری است که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شرکت کرده و به روحانی رای دادند، فعلا بعید است مثل قبل در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

رسانه‌های اصولگرا

واکنش به احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت:‌ اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتماد ملی گفته: «اگر سید حسن خمینی بیاید، حتماً می‌تواند موج عظیمی برانگیزد و جامعه را تکان دهد. بحث کاندیداتوری ایشان در میان است و اگر شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران چنین مطالبه‌ای از ایشان داشته باشد، شاید به بحث انتخابات ورود کند.» حسن خمینی سابقه مدیریتی چندانی ندارد. تولیت حرم امام خمینی را با وصیت پدرش و درخواست خود از رهبری، از جوانی و بدون هیچ سابقه مدیریتی بر عهده گرفت که همان هم با کلی انتقادات همراه است. طولانی شدن ساخت حرم امام برای چند دهه و بعد هم ساخت اشرافی آن و فاصله داشتن با مشی ساده‌زیست حضرت امام خمینی موج‌هایی از انتقادات را متوجه او کرد و نشان داد حسن خمینی در همان سطح کوچک مدیریتی هم نتوانسته موفق عمل کند. با این همه، او چگونه می‌تواند در رأس یک قوه مدیریت موفق داشته باشد و کشور را اداره کند؟ از سویی آیا با این حجم انتقادات پیرامون سوءمدیریت حسن خمینی او می‌تواند موج عظیم برانگیزد؟ امید اصلاح‌طلبان البته به عملیات‌های رسانه‌ای و دو قطبی‌سازی و تخریب رقیب است، نه اینکه سابقه حسن خمینی نشانی از کارآمدی داشته باشد. حسن خمینی در این سال‌ها صرفاً یک بار برای حضور در انتخاباتی کاندیدا شد که آن هم انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ بود و، چون در آزمون علمی برای مشخص شدن درجه اجتهاد شرکت نکرد، احراز صلاحیت نشد و از حضور در رقابت انتخابات باز ماند.اسماعیل گرامی مقدم پیش از این و اوایل آبان ماه سال جاری هم گفته بود: «انتخابات امریکا حتماً بر شرایط اقتصادی و سیاسی ایران تأثیرگذار است چرا که شعارها و برنامه‌هایی که دو نامزد انتخاباتی امریکا تا کنون ارائه داده‌اند در تضاد با هم است. این تضاد بین آن‌ها نیز در جهت تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی ایران است. یعنی به محض اینکه جو بایدن رأی بیاورد، آن‌ها به برجام برمی‌گردند و این برگشت به برجام حتماً تأثیرات روانی در بر خواهد داشت که حداقل باعث توقف قیمت‌ها می‌شود. »آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

وحدت راست‌ سنتی و مدرن؟

به گزارش روزنامه صبح نو، حضور یا عدم حضور لاریجانی در انتخابات به‌عنوان نامزد، مهم‌ترین چالش انتخاباتی اصلاح‌طلبان است؛ اصلاح‌طلبانی که اگر به گزینه‌ای ائتلافی نظیر او «نه» بگویند، شانس پیروزی‌شان اندک و ستاره اقبال‌شان برای تداوم در قوه اجرایی کشور کم فروغ خواهد شد. با این حال عده‌ای دیگر از اصلاح‌طلبان، لاریجانی را هیچ جوره هضم نمی‌کنند و معتقدند برای حفظ هویت اصلاح‌طلبی، نباید تن به ائتلاف‌گرایی بدهند. علی لاریجانی یکی از چهره‌هایی است که از او به‌عنوان نامزد اصلی و مطلوب بعضی احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی نام برده می‌شود. چندی پیش محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی تاکید کرد: من جناب علی لاریجانی را شخصا و به صفت فردی انسان صالح و شایسته برای پذیرش مسوولیت ریاست جمهوری می‌دانم. در شرایطی که اصلاح‌طلبان را از معرفی نامزد ذاتی خود محروم کنند، طبیعی است به سمت تصمیمات دیگر و انتخاب از میان نیروهای دیگر برویم و کسی که مواضع رفتاری‌اش به ما نزدیکتر باشد مورد انتخاب قرار دهیم. آقای لاریجانی در چنین شرایطی از جمله چهره‌هایی است که می‌توان روی او بحث کرد و تصمیم گرفت. با این حال پذیرش این امر از سوی طیف دیگری از اصلاح‌طلبان که بر نامزد اختصاصی و ناب تأکید دارند، سخت می‌نماید. اظهارات اخیر جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از چهره‌های نزدیک به خاتمی، تأیید کننده همین فرض است. او در گفت‌وگو با برنا تأکید کرده که «امکان ندارد اصلاح‌طلبان کسی را به‌عنوان کاندیدای خود بپذیرند که برنامه اصلاح‌طلبان را نپذیرند». او با اعلام اینکه در نهاد جماع‌ساز هنوز هیچ کاندیدای مشخصی وجود ندارد که کاندیدای نهایی باشد، درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی گفت: «علی لاریجانی را هم در گمانه‌زنی‌ها اصلاح‌طلب می‌دانند اما این امری غلط است. کدامیک از کاندیداها این سازوکار را پذیرفته‌اند». آنطور که از صحنه مجادلات در اردوگاه اصلاحات بر سر حمایت یا عدم حمایت از لاریجانی بر می‌آید، شکافی عمیق است که ‌ترمیم آن شاید به قیمت انشعاب‌های گسترده در دل اصلاح‌طلبی باشد. ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ابعاد حمایت کارگزاران از لاریجانی و تأثیر آن روی اختلاف میان اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: انتخابات‌۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان آزمون سختی خواهد بود. حتما  اصلاح‌طلبان تندرو بر علی لاریجانی اجماع نمی‌کنند و کارگزاران بر حمایت از او اصرار می‌کند. چنین اختلاف نظری منجر به انشقاقی گسترده میان اصلاح‌طلبان می‌شود و احتمال دارد در نهایت طیف‌های تندرو نامزدهایی رادیکال را معرفی کنند و کارگزاران از آقای لاریجانی حمایت کند. 

انتخابات ۱۴۰۰؛ عرصه حضور جریان‌های سیاسی

اصلاحات به هیچ وجه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از علی لاریجانی حمایت نمی‌کند

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوع خود برای انتخابات سال آینده گفت: حزب همبستگی دانش آموختگان ایران از مدت‌ها پیش برای انتخابات برنامه ریزی کرده است. هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای ما از اهمیتی بسیاری برخوردار است و حزب ما به هر دو انتخابات به صورت فعال ورود خواهد کرد. در انتخابات ریاست جمهوری حزب ما در قالب نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان ورود پیدا می‌کند؛ گزینه مستقل هم داریم که البته ممکن است عضو حزب ما نباشد، اما تقریبا ما دعوت کننده خواهیم بود و به زودی هم نام او اعلام خواهد شد، اما در نهایت حزب ما تابع تصمیم نهاد اجماع ساز خواهد بود که از چه فردی حمایت کند. درباره انتخابات شوراها هم ما به ویژه در کلان شهرها اگر نهاد اجماع ساز اصلاحات متولی شود، باز هم در راستای اهداف این نهاد فعالیت خواهیم کرد، اما طبعا افرادی که عضو حزب هستند به ویژه افرادی که در امور خدمات شهری و مدیریت برنامه ریزی شهری تخصص دارند در اولویت خواهند بود. حزب در این انتخابات نامزدهای خود را معرفی و مشارکت جدی خواهد داشت. معتقدم که باید احزاب آزاد باشند تا افراد مدنظر خود را معرفی کنند و این گزینه‌ها به ارزیابی موقعیت خود در جامعه بپردازند و در نهایت پس از ثبت نام در انتخابات و تایید صلاحیت‌ها می‌توان درباره گزینه نهایی گفت‌وگو و اظهار نظر کرد. اما تعدد گزینه‌ها اشکالی ندارد، زیرا مجموعه احزاب اصلاح طلب تاکیدشان این است که گزینه نهایی بایستی از طریق انتخاب نهاد اجماع ساز تعیین شود. پس یک وحدت نظر وجود دارد و به همین دلیل این وحدت نظر منافاتی با معرفی گزینه از جانب احزاب اصلاح طلب در موعد قبل از گزینش نهایی انتخابات ندارد.

مرد ۳ چهره انتخابات ۱۴۰۰ را بشناسید!

به گزارش پایگاه خبری شهدای ایران؛ گزاره‌های انتخاباتی روزنامه حزب سازندگی بیشتر بر شخصیت‌هایی مانند محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و حتی بر علی لاریجانی قابل انطباق است. چهره های کارگزاران نیز هر کدام به نوعی و جداگانه اسامی این سه چهره سیاسی را به عنوان کاندیدای احتمالی خود نام برده اند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران تلاش می کند در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ سه چهره و سه گزینه فعال برای رقابت سیاسی و موثر بودن در جریان اصلاحات داشته باشد. برخی دیگر از فعالین سیاسی نیز معتقدند ترس از تخریب نامزد احتمالی توسط جریان رقیب و عدم پذیرش از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب، باعث شده است که کارگزاران، تعیین کاندیدا را به تعویق بیندازد.

لزوم همکاری دستگاه های اجرایی پیشوا جهت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباسی فرماندار پیشوا در حال حاضر با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بستر لازم برای ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در پیشوا فراهم است. یکی از ارکان مهم ستاد انتخابات، کمیته پشتیبانی است که مسئولیت تمهید و تأمین امکانات مورد نیاز از حیث نیروی انسانی، لوازم و تجهیزات، وسیله نقلیه را با همکاری دستگاه‌ها بر عهده دارد. ضمن ضرورت تأمین نیازمندی‌ها به بهترین وجه ممکن، رعایت صرفه‌جویی در تمامی فرآیند و مراحل انتخابات مدنظر است. با توجه به توانایی مجموعه‌های اداری و دانشگاهی شهرستان پیشوا در تأمین امکانات مورد نیاز، باید همکاری‌های لازم به عمل آید تا انتخابات بدون کوچک‌ترین چالشی در این زمینه برگزار شود. بر همین اساس دست‌اندرکاران باید کارها را به صورت مستمر، منظم و با احساس مسئولیت پیش ببرند. تلاش می‌کنیم تا انتخابات ۱۴۰۰ با مشارکت حداکثری مردم و در فضای امن همراه با نشاط و آرامش برگزار و در آن حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به عنوان حق‌الناس رعایت شود.

گفتمان محوری به جای فرد محوری

روزنامه سیاست روز در گزارشی نوشت: هر چه از اسفند ماه می گذرد، فعالیت احزاب و گروه ها برای حضور در انتخابات و البته گمانه زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات بیشتر می شود . البته در این میان شاهد هستیم که برخی از گزینه های مطرح ، نظری جز ورود به انتخابات مطرح کرده‌ و پیش بینی ها تحلیگران را برهم زده‌اند. یکی از این موارد روایت ها یی در مورد عدم حضور قالیباف در انتخابات است که برخی با گمانه زنی احتمال حضور رئیسی، به عنوان کاندیدای اصولگرایان در سال ۱۴۰۰ است به آن دامن زده‌اند. این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه از عدم حضور رئیسی در انتخابات و از تاکید وی بر پیگیری طرح‌هایش برای اصلاح و تقویت دستگاه قضا در چارچوب قانون و عدالت قضایی خبر داده است. بررسی ها نشان می دهد که تاکنون تنها دو نفر به صورت قطعی آمادگی خود را برای نامزدی در این انتخابات اعلام کرده‌اند. علی مطهری که در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام‌نویسی خواهد کرد و گفت: “من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس تکلیف کردم و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می‌کنم لازم دیدم وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد، شکست معنی ندارد. هر اتفاقی بیفتد برای ما خوشایند است.” همچنین سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی از دیگر شخصیت‌هایی است که کاندیداتوری خود برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرده است. دهقان در ۴ آذر ۱۳۹۹ با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: “خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خود برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است”. در کنار آنچه ذکر شد در میان تئوریسین‌های اصولگرایان نیز نظرات مختلفی وجود دارد چنانکه عنوان می شود این گروه با تعدد گزینه ها مواجهه است. در این میان صحبت‌ کناره گیری یکی از مهمترین گزینه های جریان اصولگرا مطرح است و آن کناره گیری قالیباف از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری است. محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس و از چهره‌های سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف اخیراً اعلام کرد که “قالیباف بنای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را ندارد… و برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور ابراهیم رئیسی، قالیباف آمادگی کمک به او را دارد”.

جمع بندی:

انتخابات محل حضور جریان ها متنوع سیاسی است. میزانی که حاکمیت بتواند این فضا را برای جریانات سیاسی بازتر می‌کند و مردم امکان انتخاب بیشتری را پیدا می‌کنند و اینکه بیش از چند نامزد حضور دارند که می توانند به آنها رأی دهند در حضور حداکثری مردم مؤثر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست