• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 22495

سالانه ۵۰۰ تن ضایعات دام و طیور در زنجان از چرخه مصرف انسانی خارج می شود/ کمبودی در داروی دام و طیور نداریم

پیام ملّت-مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: به طورمیانگین سالانه حدود ۵۰۰ تن ضایعات دام و طیور در زنجان از چرخه مصرف انسانی خارج می شودکه درصدی از آن دوباره تبدیل به پودر گوشت شده و در صنایع دام و طیور استفاده می شود.

محمد باقر حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: واکسیناسیون در دوبخش علیه بیماری های مشترک بین دام و انسان  و بیماریهای اختصاصی دام انجام می شود که امسال   288 هزار و ششصد و پنجاه و دو نوبت رأس برای بیماری های مشترک و ۳میلیون و  هفتصد و سی و یک هزار و هشتصد و سی و نه نوبت رأس هم برای بیماری های مخصوص دام انجام شده که ۸۰ درصد این واکسیناسیون هم  رایگان بوده است.

حاج کاظمی گفت: حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام کوچک(گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزر دام سنگین (گاو و گوساله) و حدود ۲۵۰ مرغداری و بیش از ۲۰ واحد پرورش پرورش بوقلمون فعال در استان داریم.

وی افزود: سالانه ۲۲ میلیون قطعه طیور تحت نظارت بهداشتی  دامپزشکی در زنجان ذبح  می شود که به دلیل مازاد مصرف به سایر استان ها هم صادر می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان تعداد کشتارگاه های فعال در استان را ۷ مورد اعلام کرد که ۵ مورد آن مخصوص طیور  و ۲ کشتارگاه هم مخصوص دام است . در هر کشتارگاه  هم حداقل یک دکتر دامپزشک فعال است و  نظارت بهداشتی بر روند ذبح بصورت مستمر توسط مسئول بهداشتی مقیم هرکشتارگاه انجام می شود.

حاج کاظمی گفت:  دراستان زنجان سالانه حدود ۵۰۰ تن ضایعات دام و طیور از چرخه مصرف انسانی خارج می شود که ما از این بابت متاسف هستیم ولی به لحاظ وظیفه و ماموریتهای تعریف شده سازمانی و حفظ سلامت مردم مجبور به این کار هستیم،  که درصدی از آن پخته و خشک شده و به پودر گوشت تبدیل و دوباره در صنایع دام و طیور استفاده می شود.

حاج کاظمی در خصوص تخلفات حوزه دام وطیور هم گفت:  هرسال نزدیک به ۱۰۰ پرونده قضایی داریم که عمدتا در ارتباط با بهداشت مواد غذایی، کشتار غیر مجاز دام و قاچاق دام هستند.

وی با بیان اینکه  کمبودی در تامین داروهای دام نداریم گفت: ولی با توجه به  اینکه برخی از اقلام واکسن ها  داروها  با منشا واردات هستند، گاهی دچار نوسانات قیمتی شده و  افزایش قیمت  داشته اند .

حاج کاظمی افزود: عمده مصرف داروها  مربوط به طیور است که حدود ۵ درصد هزینه های جاری یک مرغداری است  که شامل واکسن، واکسیناسیون، دارو و درمان و مواد ضدعفونی و سم است که نسبت بالایی نیست.

مدیر کل دامپزشکی زنجان با اعلام اینکه تا کنون موردی از آنفلونزای پرندگان در زنجان مشاهده نشده است گفت: واحدهای  صنعتی پرورش دام و طیور هرکدام مسئول بهداشتی دارند که دامپزشک است و به صورت ادواری دام و طیور را ویزیت می کنند و در صورت لزوم نمونه گیری انجام می دهند و نتایج نمونه ها  در سامانه جی آی اس به صورت روزانه گزارش می شود. اداره کل دامپزشکی هم به عنوان ناظر عالی بر روند بهداشت  تولید از مزرعه تا ذبح و صید و بالاخره بسته بندی و توزیع و  عرضه نظارت های لازمه را به عنوان حاکمیت انجام می دهد تا فرآورده های پروتئینی دامی سالم تولید شده و در دسترس مردم قرار گیرد. ِلذا مردم عزیز می توانند با خاطری آسوده از فرآورده  های دامی شناسنامه دار موجود در بازار استفاده کنند. 

وی در خصوص دام عشایر نیز گفت: درمناطقی از استان دامدارانی داریم که ییلاق و قشلاق می کنند. دامداران قبل از کوچ سه کار واکسیناسیون و انگل زدایی و سم پاشی را باید انجام دهند که خوشبختانه به دلیل اینکه خود دامداران عشایری ما کاملا حرفه ای هستند و اقدامات لازم را پیگیری می کنند و ماهم در خدمت رسانی به عزیزان حد اکثر تلاش خود را به کار می بریم و با اولویت خاص در بر طرف کردن مشکلات آنها تلاش می کنیم. بعنوان نمونه هم اکنون مشغول واکسیناسیون دام عشایر علیه تب برفکی هستیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست