• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 23133

باران در زنجان نصف شده است!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: کاهش بارندگی سبب کاهش روزافزون آب پشت سدهای استان می‌شود.

علیرضا جزءقاسمی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، سبب کم شدن حجم آب موجود در مخازن سدهای استان زنجان شده و به این ترتیب زنگ خطر کم‌آبی در استان به صدا درآمده است.

وی افزود: طبق گزارش دوره‌ای وضعیت سدهای استان، میزان ورودی آب سد تهم به عنوان تامین‌کننده ۵۰ درصد از آب شرب شهر زنجان، ۶۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در سد کینه‌ورس نیز که تامین‌کننده بخش قابل توجهی از آب شرب شهرهای ابهر و خرم‌دره است، میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته است.

این مسئول ادامه داد: سه شهر بزرگ استان شامل شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره که ۸۰ درصد جمعیت شهری استان را در خود جای داده‌اند، از وضعیت مناسبی در حوزه آب شرب برخوردار نبوده و ضروری است شهروندان با صرفه‌جویی در مصرف آب، نسبت به جبران کمبود آب در سال‌جاری مساعدت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی شهرهای استان زنجان از سدها تامین می‌شود، از مردم درخواست کرد تا با متعادل‌سازی مصرف آب خود، این شرکت  را در ارائه آب شرب پایدار یاری رسانند.

جزءقاسمی در رابطه با تامین آب روستاها، یادآور شد: منابع تامین آب برخی روستاها در استان زنجان، آب چشمه و قنات است که متاثر از بارش‌های سالانه بوده و با توجه به کاهش بارش‌ها در صورت کم نشدن مصرف، با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اصلاح فرهنگ مصرف، تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی در روستاها است و وقت آن فرا رسیده تا روستائیان مصارف غیرضروری همچون مصرف آب شرب برای باغ و باغچه و احشام را متوقف کنند. تولید آب در روستاها بیشتر از نیاز این مناطق بوده و هزینه ناچیز آب‌بها باعث شده است تا صرفه‌جویی در مصرف این مایه گران‌بها مغفول بماند.

گفتنی است؛ در استان زنجان ۳۶۰ هزار مشترک آب وجود دارد که از این تعداد ۲۴۸ هزار فقره مشترک شهری هستند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست