• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۱۶
  • شناسه خبر: 25486

دانشجویان : تسریع در تغییرات مدیریتی/ افشارچی: دانشجونباید با آنچه در ظاهر گفته می شود اقناع شود

انتظار از دانشجو نگاه عمیق به مسائل است و اینکه با افکار جهت دهی شده و به آنچه که در ظاهر گفته می شود اقناع نشود.وقتی مسئله ای مطرح می شود به دلیل اینکه راه حل پیچیده ای دارد نمی توان صورت مسئله را پاک کرد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» طبیعتاً  ۱۶ آذر امسال برای بسیاری از دانشگاه ها خیلی متفاوت تر بود.دولت اعتدال روحانی رفته و پس از هشت سال دوباره با چرخشی ملموس، دولت رئیسی آمده است. تاثیر کرونا را هم بر محیط فعالیت  دانشجویی هم نمی شود نادیده گرفت ولی در هرصورت دانشگاه ها  اتمسفر جدیدی را تجربه  می کنند . ۱۶ آذر دانشگاه زنجان هم متفاوت بود هم به دلیل  شرایط نسبتاً پایدار  پسا کرونایی و هم به این دلیل که میزبان استانداری بود که حق آب و گل در دانشگاه  دارد. جلسه ای صمیمی بود با منتخبین فعالین دانشجویی دانشگاه های استان زنجان که خود دانشگاه ها معرفی کرده بودند که در این  فرصت فراهم شده با محسن افشارچی این بار به عنوان استاندار گفت و گو کنند.

 ابتدا فاطمه کریمی نماینده فعالین فرهنگی دانشگاه زنجان در صحبت هایش را با تاکید بر استفاده از نیروی جوان و نخبه دانشگاهی در مدیریت استان با توجه به شعار ” دانشگاه زنجان آفتاب توسعه استان” از محسن افشارچی خواست که نحوه به کارگیری  و جذب جوانان دانشگاهی و  نقش دانشگاه در توسعه استان را تبیین کند؟ افشارچی در پاسخ به  او گفت: من سیاست گذار این حوزه نیستم ولی اینکه چگونه باید از  دانشگاه  و نیروی جوان استفاده کرد باید دید تعریف ما از جوان چیست ؟ و همینطور منظورمان از استفاده از جوانان چیست؟و این نیاز به هم افزایی  و هم فکری صاحب نظران در این حوزه دارد. اما یکی از شاخص های ما در مدیریت استان جوانان هستند.

حسن حبیبی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان  نکاتی در مورد فضای فرهنگی بیمارستان ها مطرح کرد و گفت: فضای دانشگاه علوم پزشکی خاص است و صرفاً آموزشی نیست و موضوع درمانی هم در آن مطرح است. به همین دلیل باید هرچه سریعتر تغییرات مدیریتی در آنجا صورت بگیرد. چون کم کم شاهد ناکارآمدی برخی از مسئولین و کارکنان هستیم به این دلیل که خیالشان راحت است می خواهند بروند و قرار نیست پاسخگو باشند.وی به فضای پزشکی سالاری در انتخاب معاونان دانشگاه هم انتقاد کرد و گفت: حداقل معاونت آموزشی و فرهنگی دانشگاه را از پزشکان انتخاب نکنید. در حال حاضر معاونت فرهنگی دانشگاه فوق تخصص رشته خود را  دارد و اصلا زمان کافی برای رسیدگی به امور مربوط به معاونت را ندارد. در فضای بیمارستان نیز گویا به لحاظ رعایت احکام دینی و فضای فرهنگی به بن بست رسیده ایم . مثلا در اتاق عمل که وارد می شوید گویا جمهوری اسلامی تمام می شود و خط قرمزها به هیچ وجه رعایت نمی شود.

افشارچی در پاسخ به موضوعاتی که این دانشجو مطرح کرد گفت: همه شما در جریان هستید که برای هرجابجایی در جمهوری اسلامی نیاز به پارامترهای خیلی زیادی هست ولی  تلاش ما این است که بهترین تغییر اتفاق بیفتد. در خصوص شرایط بیمارستان ها نیز  روش من این است که مدیران زیر دستم را برای کاری اجبار نمی کنم ولی حتماً توصیه های لازم را خواهم کرد.

زهرا شریفی دانشجوی دوره دکتری و به عنوان  پژوهشگر ضمن بیان دغدغه های دانشجویان دوره دکتری گفت: اگر قرذار بود تخصص آکادمیک هر فرد پس از این همه سال تحصیل تبدیل به ثروت نشودد چرا باید این همه هزینه کرد؟ که عموم این هزینه هاهم به عهده دولت است. با شرایطی که برای جذب هیئت علمی دانشگاه ها تعیین شده عملا این موضوع  برای منتفی است  و این شرایط اصلا با شرایط امروز جامعه سازگار نیست. تنها گزینه ای که باری افرادی مثل ما مانده ، مهاجرت است. سرمایه های علمی ما گروه گروه از کشور خارج می شوند چون  با این شرایط رفتن برای خیلی ها راحت تر است از ماندن و سوختن و ساختن.

استاندار زنجان در پاسخ به اظهارات این دانشجو با بیان اینکه کلیات مسائل مطرح شده را می پذیرم گفت: عموما ما وارث اقتصادی هستیم که در آن روی دانش خیلی حساب نشده و تا  همین الان  مبنای اقتصاد و توسعه نفت بوده است. بنابراین همه چیز غیر از نفت حالت شوآف داشته حتی در صادرات و حتی در سرمایه گذاری های صنعتی . یعنی متولیان اقتصادی به این فکر نکردند که از راه دیگری هم می شود ثروت را تامین کرد. حتی نگاه شما دانشجویان دکتری هم این است فقط به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه شوید در حالی که آخرین موردی که فارغ التحصیل دکتری باید به آن فکر کند دانشگاه است. ما دانشجوی دکتری را تربیت می کنیم که  مسائل جدید را با آنها حل کنیم . البته در سالهای گذشته سهم اقتصاد دانش بنیان هرچند کم ولی بیشتر شده است. در برش استانی تمام تلاش من این خواهد بود که اقتصاد دانش بنیان را تقویت کنم و استارتاپ ها و شتاب دهنده ها از اصلی ترین اهداف ما خواهد بود. . تصور بر این است که پذیرش دانشجوی دکتری بیش از ظرفیت و نیاز است  چون فکر کرده این باید جذب هیئت علمی دانشگاه شوند درحالی که باید به استفاده از آنها در مراکز تحقیقاتی فکر کنیم نه استخدام دولتی آنها .

پویا محمدی از جامعه  اسلامی دانشگاه زنجان دانشجوی دیگری است که صحبت های خود را با تاکید بر روستاهای زنجان به عنوان پتانسیل کشاورزی و  جاذبه های گردشگری استان و ارتباط دانشگاه با صنعت شروع کرد و گفت: آنچه با آن روبرو هستیم مدیریت نادرست منابع است . و همینطور از وضعیت دانشگاه های زنجان و رتبه بندی آن  انتقاد کرد و گفت: وقتی دانشگاه های ما را با دانشگاه ها تهران و حتی با شهرهای دیگر مقایسه می کنیم چه جوابی باید بدهیم ؟ تجهیزات آزمایشگاهی خراب است و دروس عملی به صورت نظری تدریس می شود ؟

محسن افشارچی در پاسخ به این دانشجو گفت: نگاه دانشجویان به مسائل باید نگاه جامع تری باشد. وقتی گفته می شود ارتباط دانشگاه با صنعت در دنیا کشورها دورنمایی برای خودشان تعریف می کنند و بعد از سیستم دولتی و دانشگاه می خواهند برای آن چشم انداز از طرحهای پیشنهادی بنویسند و آن مرامز تحقیقاتی دانشجویان را تربیت می کنند و در مسیر دیدگاه های کلان کشور به کار می گیرند. اما در حال حاضر شما اگر به صنایع بزرگ خودمان رجوع کنید می گویند ما خودمان مرکز تحقیقاتی داریم تعریف ارتباط مراکز صنعتی با دانشگاه اصلا درست نیست. باید مسیر تربیت دانشجو در دانشگاه باید به سمت جذب سیستم های تولید ثروت شود.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان  نیز  نسبت به طرح افزایش ظرفیت پزشکی و نبود شرایط تربیت دانشجوی بیش از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی نکاتی را مطرح کرد که استاندار زنجان هم در پاسخ گفت: وقتی مسئله ای مطرح می شود  به دلیل اینکه راه حل آن پیچیده است نمی توان صورت مسئله را پاک کرد. مسائلی درخصوص افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل نبود امکانات دانشگاه ها مطرح می شود در حالی که واقعیت این است که ما به پزشک نیاز داریم .من این کمبود را احساس می کنم. چند نفر پزشک متخصص در زنجان داریم که میوشد راحت به آنها دسترسی داشت؟ و نیازی نباشد که برای یک ویزیت تا تهران برویم ؟ در مناطق مختلف همین استان مثل ماهنشان نیازبه پزشک داریم باید به عدالت فکر کنیم و دغدغه مردم پایین دست را دراین مورد داشته باشیم . چند پزشک متخصص مستقر و مقیم در شهرای ماهنشان و ابهر و غیره داریم ؟ مردم آنجا با مرکز زنجان چه فرقی می کنند که در شاخص های سلامت کمترین برخورداری را داشته باشند؟ عدالت فقط در پرداخت حقوق نیست . البته که این تصمیم به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی من هم باید به این فکر کنم که شاخص های سلامت در زنجان و ماهنشان چقدر به هم نزدیک است و دنبال حل آن باشم  اینکه پزشک در مناطق مختلف کم است یک مسئله است و اینکه چگونه یک پزشک خوب تربیت کنیم مسئله ای دیگری است. به افزایش دندانپزشک توجه کنید . که چگونه می برای کیفیت خدمات رقابت می کنند؟ در سایر تخصص ها هم بادی هیمن شرایط باشد . دانشجویان باید نگاه عمیق تری نسبت به مسائل مطرح در جامعه داشته باشند و بالاتر از جهت دهی های افکار توسط دیگران به مسائل نگاه کنند که این نگاه عمیق را از هیچ جا نباید انتظار داست الّا از دانشگاه.دانشجو نباید خودش را با مسائل روبنایی و سطحی اقناع کند. باید آنقدر مطالعه داشته باشد در هر مقطع و شرایطی بداند نسبتش با نظام اسلامی چیست و کجای نظام قرار دارد؟انتظار از دانشجو نگاه عمقی و تصویر بزرگ دیدن است و اینکه در هر چیزی با افکار جهت دهی شده و به آنچه که در ظاهر گفته می شود اقناع نشود.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان نیز نکاتی را در خصوص فساد اداری و اصلاح ساختار و براقراری شفافیت مطرح کرد و توجه ویژه به انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش را خواستار شد و گفت: بدون وابستگی های سیاسی و جناحی این انتصاب را انجام دهید.

 نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز مسائل مربوط به هدف گذاری برای اداره کل زنجان و نوسازی مدارس و مکان دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان فعال در مسائل شهری نیز بر توسعه شهری و تعامل با شورای شهر و نمایده انجمن های علمی دانشجویان نیز  درخواست تصویب بودجه برای حمایت از این انجمن ها را مطرح کردندو همینطور نماینده دانشجویان رشته های ورزشی نیز با یبان اینکه استان زنجان رکورد بسته بودن اماکن ورزشی در این دوسال را داشت ،درخواست تغییر سریع مدیریت این اداره کل و توجه به طرحهای توسعه ورزشی از جمله  تاسیس شهرک های ورزشی و ترغیب حمایت صنایع از تیم های ورزشی استان را داشتند.

استاندار زنجان همچنین  از دیدار های مکرر در زمان های بیشتر با دانشجویان درآینده نزدیک خبر داد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست