• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۰۹
  • شناسه خبر: 26459

۶ درصد اهدای خون در استان زنجان توسط بانوان انجام می‌شود/ ارسال ۳ هزارو ۷۱۲ واحد خونی از استان زنجان به سایر استان‌ها

در استان زنجان ۶ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌گیرد و بیش از ۵۰ درصد خون هم برای نیاز بانوان استان استفاده می‌شود . ۳ هزار و ۷۱۲ واحد فراوده‌های خونی به سایر استان ها ارسال شده است و ۱۷ هزار واحد پلاسما نیز به شر ...

اسدی، مدیر کل انتقال خون استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» اظهار داشت: نیاز به خون و فراورده‌های خونی همواره احساس می‌شود و منحصر به زمان و مکان خاصی نیست اما در شرایط حال حاضر با توجه به وجود ویروس کرونا و در این روز‌ها برودت هوا تاثیر ویژه‌ای بر کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون داشته‌ و نیاز بیشتری احساس می‌شود. 
وی با بیان اینکه در این روز‌ها تصادفات نیز زیاد بوده و نیاز به فراورده‌های خونی بالاتر است، افزود: همشهریان همواره بیماران را درک کرده و در صورت نیاز کمک رسان سازمان انتقال خون بوده‌اند، چرا که علاوه بر بیماران تصادفی، بیماران سرطانی، هموفیلی، تالاسمی همگی نیازمند خون و فراورده‌های خونی هستند.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه خون کامل کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید در عرض ۶ ماه در استان تنها یک یا دو واحد کامل خون مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: سالانه ۶۰ هزار واحد خونی در استان تولید و توزیع می‌شود که با گسترش مراکز درمانی این نیاز بیشتر احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه تا حال حاضر سازمان انتقال خون استان نه تنها توانسته نیاز استان را تامین کند بلکه کمک رسان سایر استان‌ها نیز بوده است، خاطر نشان کرد: ۳ هزار و ۷۱۲ واحد فراوده‌های خونی به سایر استان ها ارسال شده است. این در حالی است که ۱۷ هزار واحد پلاسما نیز به شرکت پالایشگر ارسال شده تا دارو‌های مشتق از پلاسما تولید شود. 
اسدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۵ نیرو در سازمان انتقال خون استان در حال فعالیت است عنوان کرد: سازمان انتقال خون با اینکه یک مرکز فرهنگی است اما هیچ گونه بودجه فرهنگی ندارد به دلیل اینکه ترویج فرهنگ اهدای خون، نو دوستی، ایثار و فرهنگ سالم زیستن در جامعه را ترویج می‌دهد و نیاز است تا این سازمان نیز مورد حمایت قرار گیرد.  وی خاطر نشان کرد: در سطح استان ۶ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌گیرد این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد خون در استان توسط بانوان استفاده می‌شود چراکه به دلیل خون‌ریزی در حین زایمان و مسایل دیگر نیاز به خون توسط بانوان بیشتر است. 
وی با بیان اینکه انتظار داریم حضور بانوان نیز برای اهدای خون بیشتر شود، گفت: از ۲ بهمن تا ۸ بهمن پویش اهدای خون بانوان در استان اغاز شده و انتظار داریم بانوان همراهی خوبی داشته باسند چراکه اهدای خون بانوان از چند بعد حایز اهمیت است.
اسدی با بیان اینکه اگر شرایط اهدای خون وجود داشته باشد آقایان سالانه در ۴ نوبت و بانوان سالانه در ۳ نوبت می‌توانند اهدای خون داشته باشند، گفت: این در حالی است که افراد ۱۸ تا ۶۵ سال می توانند سالانه در ۲۴ نوبت نسبت به اهدای پلاکت خون اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمام گروه‌های خونی مورد نیاز است تصریح کرد: فقط گروه خونی او منفی به دلیل اینکه استفاده بیشتری در اورژانس دارد همواره مورد استفاده بیشتری قرار دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست