• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۲۷
  • شناسه خبر: 26716

درج قیمت تولید کننده به جای مصرف کننده بر روی کالا/ حداکثر۳۰ درصد مجوز افزایش قیمت تولید کننده وجود دارد

با درج قیمت تولید کننده که قطعا با ضوابطی همراه است، فروشندگان حداکثر ۳۰ درصد مجاز به افزایش این قیمت و عرضه محصول به مصرف کنندگان هستند و این سیاست از آذرماه در حال اجراست و نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.

فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» اظهار داشت: بر اساس بند ۲۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان سازی نظام توزیع، در گذشته بر روی کالاها قیمت مصرف کننده زده می‌شد اما با سیاستی که صنعت معدن و تجارت در دولت سیزدهم در نظر گرفته به جای درج قیمت مصرف کننده، قیمت تولید کننده با احتساب ارزش افزوده ۹ درصد درج می‌شود.

وی افزود: زمانی که قیمت مصرف کننده بر روی کالا زده می‌شد بدون اینکه اطلاعی از نحوه قیمت گذاری بر روی کالا مشخص شود، روش‌های تعیین سود متعارف معلوم شود صرفا قیمتی بر روی کالا درج می‌شد و ممکن بود در محاسبات قیمت تولید کننده نظارت‌های کافی صورت نگیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه گاها تخفیفات غیر متعارف در فروشگاه‌ها مشاهده می‌شد، گفت: حتی نمیتوانستیم به این موضوع برسیم که چرا قیمت یک کالا با قیمت کالای دیگر متفاوت است.

وی عنوان کرد: با درج قیمت تولید کننده که قطعا با ضوابطی است، فروشندگان حداکثر ۳۰ درصد مجاز به افزایش قیمت و عرضه به مصرف کنندگان هستند. به فرض مثال در صورتی که بر روی کالایی قیمت ۱۰ هزار تومان درج شده باشد این کالا حداکثر با قیمت ۱۳ هزار تومان اجازه فروش و رسیدن به دست مصرف کننده دارد.

فغفوری خاطر نشان کرد: سود متعارف در قالب جدولی ابلاغ شده و حداکثر آن مقدار ۳۰ درصد است و مهمترین هدف در مرحله اول بحث شفاف سازی است.

وی با بیان اینکه این سیاست از آذرماه در حال اجرا است، گفت: این موضوع برای تمام کالا از جمله اجیل، خشکبار نیز ابلاغ شده است و نیاز است تا فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در این ارتباط بیشتر شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست