• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۱-۲۷
  • شناسه خبر: 27330

هنر بیان حدیث فراق است/آثار هنری باید مبتنی بر زیست بوم استان باشد

آنچه مغفول مانده بومگرایی در هنر است. با توجه به اینکه تمام آثار باید مبتنی بر زیست بوم استان باشد، حدود ۸ الی ۹ ماه زمان صرف شد تا برای استان زیست بوم و نقشه راه تعریف کنیم و در این راه بسیاری از مسائل در زمینه زیست بو ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»آیت اله علی خاتمی؛ نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان در آیین گرامیداشت هنر انقلاب اسلامی  با عنوان « شیدایی حقیقت»با اشاره به اینکه در دفتر اول مثنوی، مولانا به «درد فراق» اشاره  دارد و عنوان می‌کند که بازگشت همه ما به سوی خداست. ما از ذات خداوندی جدا شده‌ایم و مسلما این فراق و جدایی دردآور است. بسیاری معتقد هستند که هنر بیان حدیث فراق است که این درد  در قالب نثر و نظم و موسیقی و نقاشی و معماری و بسیاری دیگر از قالب‌های هنری بیان می‌شود.

نماینده ولی فقیه با بیان برخی از مشکلات در حیطه هنر به ویژه در حوزه موسیقی افزود: برخی از دیدگاه‌ها نسبت به هنر محدود است و باید در این زمینه جهان بینی خود را گسترش دهیم و از نگاه کوته بینانه به هنر خودداری کنیم. 

خاتمی گفت: در این هفته مراسم های مربوط به هفته هنر به قدری بود که کوتاهی‌هایی که در دوران کرونا به آن صورت می‌گرفت، ادا شد و برنامه‌های بسیاری از سوی ارگان‌های دولتی صورت گرفت و در واقع شاهد افزایش کمیت برنامه‌های هنری در این هفته بودیم اما باید این برنامه‌ها از دیدگاه کیفی نیز ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه جبر انسان را به سوی هنر می‌کشد، اظهار کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند می‌فرماید که من تاج کرامت را بر تارک فرزند آدم نهادم.و خداوند خود را به خاطر آفرینش انسان همواره مورد تقدیر قرار میدهد.

نماینده ولی فقیه در زنجان با بیان اینکه همواره به هنر محدود نگاه کردیم و افق‌های دور را ندیدیم، افزود: ما زیبایی‌های هستی را ندیدم و دور خودمان چرخیدیم و سرمان گیج رفته است و سرگرم مسائل پیش پا افتاده هستیم در حالی که نباید گول این ظواهر را بخوریم و باید درگیر صاحب‌خانه باشیم .

امیر نعمتی، رییس حوزه هنری استان زنجان نیز در این مراسم اظهار کرد:حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان یک ارگان انقلابی وظیفه و تکلیف خود می‌داند که در عرصه تولید و توزیع و تدوین هنر انقلابی نقش به سزایی داشته باشد. وی با بیان اینکه در حد توان تلاشمان این بوده است که در زمینه تولید و توزیع این هنر قدم برداریم، افزود: مبنا و نقشه راه ما  در زمینه تبیین و تدوین هنر انقلابی، حرف‌ها و سخنانی است که مقام معظم رهبری در سخنرانیه‌ای خود فرمودند و هنر انقلابی را هنر مسئول و مسئولیت پذیر و دغدغهمند دانستند. 

نعمتی با بیان اینکه هنرمندی که دارای دغدغه است می‌تواند در عرصه هنر انقلاب نقش آفرینی کند، تصریح کرد: سه مساله بوم گرایی و مردم گرایی و مساله مندی از فاکتورهای هنر انقلابی است و ما این موضوعات را نقشه راه خود برای رسیدن به هنر انقلابی قرار دادیم. 

وی گفت: آنچه در حال حاضر  از آن مغفول ماندیم بحث بومگرایی است و با توجه به اینکه تمام آثار باید مبتنی بر زیست بوم استان باشد، حدود ۸ الی ۹ ماه زمان صرف شد تا برای استان زیست بوم تعریف و نقشه راه را متحول کنیم و  در این راه بسیاری از مسائل در زمینه زیست بوم مغفول مانده که به زبان هنر به آن نپرداخته‌ایم

نعمتی در مورد مردم محوری هنر انقلاب افزود: هر زمان که هنرمندان ما از مردم فاصله گرفته‌اند همواره بیگانه شده‌اند و هنر ما منزوی شده است و در این زمینه باید بگوییم از مردم با مردم و برای مردم .در واقع دغدغه ها را از بطن مردم میگیریم و آن را با مردم برای مردم تولید می کنیم و آنچه مقبول مردم است به آنها ارائه بدهیم . 

رییس حوزه هنری استان  در رابطه مساله مندی هنر افزود:هنرمندان ما اکنون به بسیاری از مسائل پاسخ در لحظه میدهند و دغدغه مردم را در بسیاری از مسائل جهانی به زبان هنر به تصویر میکشند و این مساله مندی مردم است . 

گفتنی است در این مراسم از سند تحول هنر استان رونمایی شد و چهره برتر هنر انقلاب انتخاب شد .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست