• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۱۰
  • شناسه خبر: 27427

امسال نیز با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه خواهیم بود/کمتر از ۵مگاوات از۲۰۰ مگاوات مولد اضطراری استان استفاده شده

حدود ۲۰۰ مگاوات مولد اضطراری در استان داریم که کمتر از ۵مگاوات از آن به کارگیری شده که در تلاش هستیم روی این مولدها کنتور و لوازم اندازه گیری نصب شود چون لازمه تخصیص سوخت به مولدهای اضطراری نصب کنتور روی آن است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» پیام جوادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت برق اظهار کرد: رسالت و وظیفه اصلی شرکت توزیع نیروی برق تامین برق مطمئن و پایدار برای مردم است.
پیام جوادی گفت: در حال حاضر در استان بیش از ۱۰ هزار پست و ۱۴ هزار کیلومتر شبکه برق به ۴۸۶ هزار مشترک برق رسانی می کنیم که به دلیل بافت بار متفاوت استان زنجان، نحوه سرویس دهی ما هم متفاوت است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ۷۲ درصد از برق استان در بخش مولد مصرف می شود گفت: ۲۰ درصد از این میزان در بخش کشاورزی و ۵۲ درصد نیز در بخش صنعت استفاده می شود.

جوادی گفت: متاسفانه یک ناترازی را از سال گذشته در مصرف و تولید شاهد هستیم که امسال هم ادامه خواهد داشت و علی رغم برنامه های وزارت نیرو برای گسترش و افزایش تولید و زمانبر بودن احداث نیروگاه و محدودیت زمان امسال همه این برنامه ها به نتیجه نخواهد رسید ، بنابراین شاهد ناترازی بین تولید و مصرف خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه در تابستان سال گذشته به ۶۸ هزار مگاوات پیک بار نیاز داشتیم در حالی که ظرفیت عملی نیروگاه های کشور برای تولید برق ۵۳ مگاوات بود که یعنی ۱۵ هزار مگاوات مصرف بیش از تولید داشته ایم.

وی گفت: به دلیل کاهش ۵۰ درصدی نیروگاه های برق آبی به دلیل خشکسالی که امسال بیشتر هم شده ، رشد نامتعارف مصرف برق به دلیل گرمای تابستان و گرمای زودرس و استفاده از برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز ما را در تامین برق مواجه و دچار مشکل کرده است.

جوادی گفت: تولید متوسط نیروگاه های برق آبی در تابستان امسال  ۵ هزار مگاوات است و امسال نیز با بیش از ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در پیک روز ۸ هزار مگا وات و در پیک شب به ۶ هزار مگا وات مدیریت مصرف نیاز داشتیم ، گفت: در کشور ما پیک روز بالاتر از پیک شب است هم خاطر اینکه به سمت صنعتی شدن می رویم و هم به خاطر افزایش بارهای سرمایشی است .

وی با بیان اینکه سیاست همکاران ما در توانیر این است که تا جایی که ممکن است در اردیبهشت ماه از نیروگاه های آبی کمتر استفاده کنیم که بتوانیم آن حدالاقل تولید نیروگاه آبی که داریم را برای شرایط فوق اضطراری تابستان ذخیره کنیم گفت: در این صورت می توانم بگویم در این شرایط مدیریت مصرف از رگ گردن به ما نزدیک تر است.

جوادی گفت: در ۱۲۴ روز از دوره تابستان وضعیت به گونه ای هست که بیش از۵۵هزار مگاوات مصرف خواهیم داشت، یعنی نیاز به مدیریت مصرف داریم و بیش از ۲۵۰ ساعت در این بازه زمانی شرایط فوق بحرانی خواهد بود یعنی بیش از ۶۵ هزار مگاوات مصرف .

پیام جوادی گفت: وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق یکصد برنامه در چهار محور برنامه ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضاو آمادگی شبکه سراسری و برنامه ریزی و مدیریت مصرف برای استفاده بهینه پیش بینی کرده است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان گفت: از الزمات تحقق برنامه تحقق عبور از اوج بار سال۱۴۰۰ که برای امسال هم داریم کاهش ساعت کار ادارات و نهادهای عمومی در این پیک بار و تنظیم وسایل سرمایشی در محدوده دمای آسایش بوده است و همکاری و تلاش در جمع آوری مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز و تعدیل روشنایی بزرگراه ها و حتی داخل شهر ها است .

وی افزود: درست است مصرف روشنایی در استان حداکثر ۲ درصد است ولی بار روانی مسئله باعث تاکید بیشتر روی آن شده است که اگر ما از همین صرفه جویی دو درصد هم چشم پوشی بکنیم و معابر را روشن بکنیم قطعا بار روانی این موضوع باعث خواهد شد که مصرف کننده ها هم خیلی تمایلی به صرفه جویی نشان ندهند و قطعا خیلی هم اعتراض خواهد شد که در شرایط کمبود برق چرا روشنایی خیابان ها بالا است. بنابراین با دو هدف صرفه جویی ۲ درصدی در مصرف انرژی و هم به خاطر بار روانی آن در جلب همکاری مردم و ایجاد آمادگی برای همکاری در مدیریت برق در کاهش روشنایی برون شهری و درون شهری اقدام کردیم .

معاون بهره وری و دیسپاچینگ توزیع برق استان با اشاره به توسعه و هوشمندسازی شبکه های توزیع گفت : بخشی از این یکصد برنامه ای که صنعت برق طراحی کرده است در حوزه بهره برداری اتفاق می افتد یعنی ابنکه بتوانیم هم پایش پذیری شبکه و هم فرمان پذیری شبکه را افزایش دهیم.
عادل کاظمی با اشاره اینکه ۱۱۳ مشترک ولتاژ اولیه صنعتی داریم که در مراکزی خارج های شهرک های صنعتی فعالیت می کنند، گفت : مدار کنترل و فرمانی که طراحی و ساخته شده در فاز اول به تعداد ۱۰۰ دستگاه کنترل، در هفته های آتی در مشترکین صنعتی مذکور نصب خواهد شد و به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد .
وی با اشاره به توسعه سامانه های پاسخگویی به مشترکین گفت: سامانه برق من، سامانه ۱۵۵۲۵ و سایت های اینترنتی برای اطلاع مشترکین از خاموشی برق طراحی شده است.ولی متاسفانه سطح نفوذ سامانه برق من در سطح کشور پایین است و تا کنون ۱۰ درصد از مشتریکن در کشور سامانه برق من را نصب کرده اند و سطح نفوذ این نرم افزار در بین مشترکین پایین است.

کاظمی گفت : در سطح استان حدود ۲۰۰ مگاوات مولد اضطراری داریم و متاسفانه در سالهای گذشته از این میزان کمتر از ۵مگاوات در دوره پیک به کارگیری شده که در تلاش هستیم روی این مولدها کنتور و لوازم اندازه گیری نصب شود چون لازمه تخصیص سوخت به مولدهای اضطراری نصب کنتور روی آن است.

کاظمی با بیان اینکه ۷۲ درصد از مصرف برق در استان در بخش کشاورزی و صنعتی است گفت: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این مشترکین دارای کنتور فهام هستند و پایش می شوند . هدف ما این است که با مشارکت این مشترکین در بتوانیم اعمال خاموشی بکینم و با تعدیل بار ۳۰ تا ۵۰درصد در زمانهایی که نیاز است بتوانیم این میزان بار را کنترل کنیم بدون اعمال خاموشی از طریق همکاری و مشارکت مشترکین صنعتی جبران کنیم .

وی گفت: ۱۸۰ مگاوات بار تعداد مشترکین اختصاصی ما است که اگر ۳۰ در زمان نیاز هستند همکاری کنند و کاهش بار بدهند شاید حدود ۶۰ تا ۷۰ مگاوات کاهش بار می تواند اتفاق بیفتد و اگر کل کل صنایع و کشاورزی همکاری کنند بالای ۱۰۰ مگاوات می توانسم کاهش بار را از طریق تعدیل مصارف آنها داشته باشیم .

کاظمی میزان مصرف برق مورد نیاز ماینرهای مجاز و غیرمجاز در کشور را ۲ هزار مگاوات در کشور اعلام کرد و گفت : در استان زنجان در سه سال اخیر ۵ هزار و ۳۰۰ ماینر جمع آوری شده است و نیار به همکاری مشترکین و مردم است که حداقل مجراها قانونی را برای استفاده و بهره گیری طی کنند که بتوان آنها را مدیریت کرد.

کاظمی گفت: در دمای بالای ۳۰ درجه به ازای هر درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات افزایش بار اتفاق می افتد کهان هم به لحاظ ورود بارهای سرمایشی است . در سطح استان هم ۳۰ تا ۴۰ مگاوات بار سرمایشی داریم که نیاز به تنظیم سیستم های سرمایشی برای کاهش مصرف است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست