• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۱۹
  • شناسه خبر: 27923

۵۵ درصد پُست‌های اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان بلاتصدی هستند/کاهش ۳۶ درصدی آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد

۵۵ درصد پُست‌های اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان بلاتصدی هستند،اگر همین ۵۵ درصدتامین شود تا حد زیادی از مشکلات حل می‌شود.استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار منطقه، یک محیط‌بان است، مجموع مناطق حفاظت‌شده، پناهگاه حیا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست که در منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد (دشت سهرین) زنجان برگزار شد اظهار کرد: مردم، مهمترین رکن در تمام موضوعات و مسائل کشور هستند،اگر مردم مشارکت نداشته باشند، موفق نخواهیم شد و همانطور که در دفاع مقدس اگر مردم نبودند کار پیش نمی رفت در حوزه حفاظت محیط زیست نیز اگر مردم پای کار نباشند و همراهی نکنند توفیقی حاصل نخواهد شد.

یافتیان گفت: همه باید خود را یک همیار محیط زیست بدانیم و باید جامعه را به لحلظ فرهنگی قوی تر و غنی تر کنیم. بخشی از مشکلات فرهنگی به آموزش برمی‌گردد،باید کمی از آموزش‌های کلاسیک دور شویم . آموزش‌های محیط زیستی هم اگر به‌صورت کلاسیک و درسی که نمره دارد، ارائه شود به نتیجه نمی‌رسد وبحث حفاظت ار محیط زیست را باید به درون خانه‌ها ببریم.

وی با اشاره به ۱۵ خرداد (روز جهانی محیط زیست) گفت: حفاظت از محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده که بخشی از آن به مردم و بخشی دیگر به مسئولان برمی‌گردد اما حفاظت از محیط زیست، وظیفه عموم مردم است تا شرایط زیستی را به آیندگان نگه داریم.

یافتیان تاکید کرد:حفاظت از محیط زیست با اینکه هیچ استفاده‌ای از آن نداشته باشیم، متفاوت است، تفاوت‌ها را در عمل باید بتوانیم بالانس کنیم یعنی هم از محیط زیست استفاده کنیم و هم در عین استفاده به عنوان امانت که در آموزه‌های دینی نیز آمده از آن حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود را انکار نمی کنیم اما در عین حال به محیط زیست نباید نگاه سیاه داشته باشیم گفت: اقداماتی که انجام شده را نیز باید در کنار انتقادات بیان کنیم، مشکلات باعث پیشرفت می‌شود به شرطی که جلوی تکرار اشکالات را بگیریم.

یافتیان در خصوص سختگیری‌ها برای صدور مجوز واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: صدور هر مجوزی نیاز به استانداردهایی دارد و اینکه از محیط زیست به عنوان محیط ایست تعبیر می‌شود، درست نیست چرا که ۱۱۸۸ درخواست  استعلام صدور مجوز در سال گذشته به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان واصل شده که با ۷۲۴ مورد معادل ۶۲ درصد درخواست‌ها و استعلام‌ها موافقت شده و با ۱۶۲ مورد مخالفت شده که همین ها نیز ممکن است بعد از انجام اصلاحات و رفع ایرادات، مورد موافقت قرار گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تاکید کرد: موافقت یا مخالفت با درخواست‌ها برای واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ، تفاوتی ندارد و اگر استانداردها رعایت شود، موافقت می‌شود و مخالفت در جایی است که هیچ راهی وجود نداشته باشد.

وی در خصوص انتقال پسماند واحدهای شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان گفت: دپوی پسماندها در لَندفیل سردهات حدود ۲ سال است که قطعی شده و نظارت لازم در این زمینه صورت می‌پذیرد تا تمام پسماندهای حاصل از صنایع روی به این منطقه منتقل شوند.حدود ۹ میلیون تُن پسماند در محل قبلی دپو شده بود که با رای دستگاه قضایی در اختیار دولت قرار داده شده و به عنوان سرمایه و ثروت ملی قرار است عیارسنجی شود که درآمد حاصل از آن در راه توسعه استان هزینه خواهد شد.

وی در خصوص ریزگردها نیز گفت: واقعیت این است که با توجه به منطقه‌ای که در آن هستیم و در اقلیم خشک زندگی می کنیم، ریزگردها با ما خواهد بود که دلایل مختلفی دارد اما باید بتوانیم ریزگردها را مدیریت کنیم.ریزگردها فقط مختص فصل تابستان نیست و در سایر فصول نیز ممکن است وجود داشته باشند. آلودگی‌های اخیر زنجان طبق داده‌های ایستگاه‌ها فقط بر اثر ریزگردها بوده و ناشی از سایر آلاینده‌ها نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه قوانین مربوط به محیط‌بانان باید اصلاح شود اما اصلاح آن زمان‌بر بوده و نیاز به تصویب قوانین دارد، گفت: محیط‌بانان حق عملیات آفندی را ندارند و فقط به‌صورت پدافندی باید عمل کنند.

وی افزود: ۳۰ محور که می‌تواند در ارتقا حفاظت از محیط زیست کمک کند را احصا و به دادگستری اعلام کرده‌ایم،اکنون بسیاری از آرای قضایی بر اساس محورهای مذکور صادر می‌شود.

یافتیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک مورد پلمپ واحد تولیدی، ۵۳ مورد شکایت از صنایع استان و ۱۰۸ مورد نیز پرونده در حوزه محیط طبیعی داشته‌ایم و در ۲ ماهه اول سال جاری ۹ مورد اعلام شکایت و ۲ مورد درخواست پلمپ واحد تولیدی را کرده‌ایم و ۳۵ مورد نیز پرونده محیط طبیعی داریم.

وی در خصوص تعداد محیط‌بانان استان و تفاوت آن با استانداردهای جهانی گفت: استانداردهای جهانی را در خیلی از موارد رعایت نمی‌کنیم  اما نگاه ما به هر مساله‌ای باید ایده‌آل‌گرایانه و آرمانگرایانه و در مقابل، حرکت ما باید واقع‌گرایانه باشد یعنی ایده‌آل فکر کنیم اما واقع‌بینانه عمل کنیم. استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار منطقه، یک محیط‌بان است، مجموع منایق حفاظت‌شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکارممنوعه استان زنجان ۵۰۰ هزار هکتار است که در این صورت باید ۵۰۰ نفر نیروی محیط‌بانی داشته باشیم که منطقی نیست.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد پُست‌های این اداره کل بلاتصدی هستند، اظهار داشت: اگر همین ۵۵ درصد پُر شود تا حد زیادی از مشکلات حل می‌شود.

یافتیان با بیان اینکه تکنولوژی را باید در دستور کار داشته باشیم، گفت: پایش آنلاین، جزء اولین برنامه‌هایی است که با دانشگاه‌ها دنبال می کنیم که کمک کنند اما هم هزینه سنسورهای پایش بسیار بالاست و هم اینکه به دلیل مشکلات تحریمی امکان واردات آن وجود ندارد. با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم که در خصوص سنسورها و پایش‌های صنعتی و محیط طبیعی کمک کنند.

یافتیان با بیان اینکه نصب دوربین‌های ثابت در مناطق حفاظت‌شده نیز مطرح است، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به دنبال این است که انرژی اصلی در محیط‌بانی را به تجهیزات بگذارد که یکی از آن‌ها نصب دوربین‌های ثابت است و همکاران ما در این صورت به جای گشت‌زنی می‌توانند نظارت آنلاین به منطقه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از کاهش ۳۶ درصدی تعداد آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد آهوان و سایر حیوانات در مناطق دیگر افزایشی بوده اما در منطقه سرخ‌آباد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: کَل و بز که گونه اصلی طارم است از ۶۳۰ راس در سال ۹۹ به ۸۰۰ راس در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و قوچ و میش در ماهنشان و انگوران از ۹۰۰ راس در سال ۹۹ به ۱۰۳۰ راس در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.تعداد آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد نیز از ۱۳۵۰ راس در سال ۹۹ به ۹۰۰ راس در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست