• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۷-۱۲
  • شناسه خبر: 29195

زنجان میزبان پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و شانزدهمین نمایشگاه صنایع دستی

جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۱۳ استان کشور و در ۳۰ غرفه و نمایشگاه صنایع دستی با حضور۱۵۳ هنرمند از ۳۱ استان در ۱۲۰ غرفه درکنار جشنواره آش از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه در نمایشگاه کاسپین واقع در گاوازنگ زنجان برگزار خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سید سعید صفوی مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در نشست خبری اظهار کرد: پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی با همکاری شهرداری زنجان از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه در محل نمایشگاه های کاسپین زنجان برگزار می شود.

سعید صفوی با اشاره به ثبت آش ترش زنجان به عنوان میراث ناملموس گفت: زنجان در حوزه خوراک و صنایع دستی حرف برای گفتن دارد و ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به شهر جشنواره ها را دارد ، در جشنواره آش امسال ۲۰۰ نفر برای شرکت در این جشنواره رقابت کردند که نهایتا ۳۰ غرفه برپا خواهد شد و ۱۳ استان حاضر شرکت خواهند کرد.

صفوی با بیان اینکه صنایع دستی میراث فرهنگی آینده است گفت: شانزدهمین نمایشگاه صنایع دستی نیز با حضور هنرمندان ۳۱ استان در ۱۲۰ غرفه درکنار جشنواره آش برگزار خواهد شد که ۱۵۳ هنرمند در این نمایشگاه حاضر خواهند بود و با همکاری شهرداری زنجان در پاییز ۱۴۰۱ میزبان این هنرمندان خواهیم بود.

صفوی با بیان اینکه در این دوره فرصت حضور شهرستانهای زنجان هم در این نمایشگاه فراهم هست گفت: شهرستانهای زنجان هم از این فرصت برای ارائه صنایع دستی خود و همچنین فروش و معرفی آن اقدام میکنند.
وی افزود: در کنار آن ۲۵ غرفه سوغات نیز جهت آشنایی با سوغات شهرهای ایران در این نمایشگاه برپا خواهد شد و همچنین برنامه های فرهنگی متنوع نیز تدارک دیده شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که زنجان را نمیشناسیم و اگر زنجان را خوب نشناسیم نمی توانیم آن را بشناسانیم گفت: یکی از دلایل برگزاری این رویدادها همین معرفی و شناساندن زنجان و میراث فرهنگی آن است .
صفوی با اشاره به اینکه آش ترش و جغور بغور به عنوان میراث ناملموس استان زنجان به ثبت ملی رسیده است، افزود: جشنواره گردو، نان و نمک، و آش و جغور و بغور کمک می کند زنجان را بهتر بشناسیم و بشناسانیم و برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی فرصتی برای پاسداشت و حفظ این میراث است.

صفوی گفت: در تولید صنایع دستی فلرزی رتبه اول را داریم و یکی ازاهداف نمایشگاه انتقال این هنر به نسل بعدی است و دلیل دیگر آن، رونق اقتصادی است که در شهر ایجاد میشود.

وی گفت: در یک کارگاه گیوه دوزی ۱۵۰۰ نفر در یک روستا ارتزاق می کنند و سرمایه گذاری در این حوزه موجب تقویت حوزه اشتغال خواهد بود.

سعید صفوی با بیان اینکه ۱۰۶ نفر دارنده نشان ملی در صنایع دستی در استان داریم که ۱۰ نفرشان نشان بین المللی دارند گفت: از ده نفر از دارندگان نشان ملی در حوزه صنایع دستی هم در نمایشگاه تجلیل خواهد

شد.

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری وشورای شهر زنجان سعی دارند هیچ نقطه و نکته ای از امور شهر مغفول واقع نشود گفت: در سالهای گذشته بنایی نهاده شده که هرسال شاهد رویدادی در شهر باشیم تحت عنوان جشنواره آش که یکی از اتفاقات بسیار خوب در شهر است و همکاری شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان موجب برکات زیادی در شهر خواهد شد و جشنواره آش هم یکی از ثمرات این همکاری است.

فیروزفر با بیان اینکه تمهیدات بسیار زیادی برای برگزاری نمایشگاه دیده شده است گفت: فضاسازی و تبلیغات محیطی شروع شده و همچنین برای حمل نقل شرکت کنندگان نیز از میدان قائم تا محل نمایشگاه اتوبوس دایر خواهد بود وبرای پارکینگ نمایشگاه هم سه فضا آماده شده و پارک مصنوعی در داخل فضای نمایشگاه برای استراحت شرکت کنندگان ایجاد شده است.

وی افزود: معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان عهده دار اصلی پشتیبانی این مراسم است وتمامی موارد مربوط به خدمات شهری که پیش بینی شده انجام خواهدشد و همینطور معاونت فرهنگی شهرداری نیز برنام های متنوع و مفرح در نظر گرفته است .

شهردار زنجان با بیان اینکه از چهارشنه شب در بوستانهای شهر به مناسبت اعیباد ماه ربیع برنامه های متنوعی اجرا خواهد شد گفت: با توجه به بازخورد مثبت این برنامه ها در مناسبتهای مختلف نیز ادامه دار خواهد بود.

فیروزفر گفت:شاهد هستیم که شهر زنجان و مجموعه شهرداری حرکت خود را به سمت پویایی شروع کرده و نشانه های خوبی هم در شهر هویدا است که امیدواریم استان و شهر را متاثر ازاین حرکات مثبت ببینیم .

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره آش و صنایع دستی رونمایی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست